ד"ר הדס שלי-הובר (צילום: יח"צ גורדון)
ד"ר הדס שלי-הובר (צילום: יח"צ גורדון)

מהו לומד עצמאי ולמה חשוב לטפח אותו?

פורסם בתאריך: 15.9.22 16:06

כיום רוב התלמידים נחשפים למידע במחשב, באפליקציות, באתרי למידה ולעיתים בקבוצות למידה קטנות. כדי ללמוד כיום הם נדרשים למיומנויות גבוהות של יכולת לעבד מידע ולהפוך אותו לידע, לשאול שאלות לגבי המשימה, להיות בעלי מוטיבציה פנימית, לדעת לשתף ולנהל שיחות עם חברים, כמו כן הם זקוקים למורים ולהורים שיסייעו להם לקדם את הלמידה. כך הופך התלמיד ל"לומד עצמאי", המסוגל לחקור את החומר, לדון בו בקבוצות ולגבש לגביו מסקנות ואף להציגן במגוון דרכים.

איך מפתחים מיומנויות כאלו בבית או בבית הספר? מה ההורים יכולים להתחיל לעשות כדי לטפח ילד שהוא לומד עצמאי אחראי?

כדי לטפח לומד עצמאי, יש צורך במספר שלבים עיקריים ובהם יכולת תכנון, ביקורת ומיומנות משוב עצמי שהילד יוכל לעבור אותם בסיוע הכוונת מבוגר מבחוץ.

עושר לשוני – מקפידים להעשיר את אוצר המילים על ידי שימוש במילים נרדפות. וכן כן, לשים לב גם למילות קישור פשוטות, ולהשתמש בהן בשיח הפשוט בבית. גם כשמבקשים להניח נעליים במקום ולהדיח כלים. ילד עם שפה עשירה הופך להיות תלמיד שיכול להבין הוראות הכתובות בדרך כלל בשפה גבוהה ופחות יומיומית.

דרך למידה – בודקים עם הילד איך הוא לומד למקצועות מסוימים. האם הוא רושם כל דבר? האם הוא רושם רק את עיקרי הדברים, האם הוא מצייר תוך כדי ההקשבה למורה? מהו סגנון הלמידה המאפיין את הילד ובאילו מקצועות. חשוב לשוחח על המשימות שניתנו בבית הספר ועל אופן פתרונן. בדרך זו מפתחים מודעות עצמית לדרכי הלמידה האינדיבידואליות של הילדים.

מבקשים מהילד להסביר את הקושי, התובנות ואסטרטגיות העבודה במהלך פתרון משימות.

במקביל, מפתחים מיומנויות גבוהות יותר ומארגנים משימות הדורשות תכנון בתוספת משפט מאתגר המייצר מוטיבציה. למשל, בעוד יומיים יגיע לביקור…. ועלינו לארגן את …. מה אתם מציעים? תוך כדי ביצוע המשימה לשאול שאלות ביקורתיות למשל – האם אני מארגן כפי שתכננתי? האם אני פועל לטובת הרעיון?

לאחר מכן בודקים איך ביצענו את המשימה המאתגרת האם פעלנו נכון? מה היה טוב? מה היינו עושים אחרת? מה עזר לי? מה פחות?

 

 

להורים לילדים צעירים מציעה לא לחכות לגילים הבוגרים יותר אלא כבר לשכלל מיומנויות הכוונה עצמית תוך כדי ההתנהלות היומיומית. לא לפחד לשאול שאלות ולתת לילדים מרווח זמן לחשוב ולענות. כך גם יציאה לחצר עם ילד בן חמש יכולה לכלול את שלבי התכנון הבקרה והבדיקה העצמית. לפני היציאה לחצר ניתן לבחון בחינה משותפת ולקיים שיח סביב מה כדאי לקחת לחצר? מי יהיה אחראי על בקבוק המים או הפירות? מי ייקח את התיק לחצר? ובחזרה ממגרש המשחקים לשוחח על מה היה מועיל ומה פחות וכיצד היינו רוצים ללכת מחר לגן המשחקים?

המסר פשוט, פיתוח לומד עצמאי הוא תהליך המתחיל בבית ובגילאים צעירים מאד.

נכון, לעיתים כחברה, אין לנו שליטה על השינויים שהעולם שלנו עובר. למשל התפתחות הטכנולוגיה ואופן ומהירות העברת המידע. אך יש לנו כמבוגרים את האחריות הגדולה והעצומה לתווך להם את ההתנהלות במסגרת השינויים המואצים בכך שנעניק לילדינו מיומנויות של לומדים עצמאים ובלתי תלויים. לפתח ולטפח בהם גמישות מחשבתית ויכולת שיח פנימי עצמאי שיביא להתנהלות מיטבית בעולם משתנה.

במכללת גורדון לחינוך אנו מכשירים את הסטודנטים, "המורים של המחר" לטפח מיומנויות של למידה עצמית מתוך הכרה בכך שמדובר באחת מהמיומנויות החשובות של המאה ה-21.


* הכותבת היא ראשת החוג לתקשורת וחדשנות באקדמית גורדון

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר