ליאל אבן זוהר. צילום: יניב אלוני
ליאל אבן זוהר. צילום: יניב אלוני

פנייה לאבן-זהר: "החזקים לומדים מחוץ לעיר – בני העדה האתיופית נתקעים בתיכון אחד"

"רוב המשפחות הדתיות שולחות את ילדיהן לבתי ספר פרטיים. בבית ספר 'אוריה' נשארים ללמוד תלמידים ממשפחות מעוטות יכולת". הפעיל החברתי איינאו פרדה סנבטו מקווה שעכשיו יימצא פיתרון למצוקת התיכון הדתי בעיר

פורסם בתאריך: 11.12.18 12:16

מצוקת המסגרות הדתיות בחינוך העל יסודי בראשון לציון שוב עולה. העיר היא אמנם הרביעית בגודלה בישראל, ובכל זאת בעיר ישנו רק תיכון אחד המיועד לאוכלוסייה הדתית מסורתית. כעת, לאחר החלפת השילטון המקומי ובחירתו של רז קיסנטליך לתפקיד ראש עיריית ראשון לציון, פנה הפעיל החברתי איינאו פרדה סנבטו למחזיקת תיק החינוך, סגנית ראש העירייה, ליאל אבן-זהר, בבקשה לטפל בנושא ובכך למנוע אי שיוויון חברתי.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


תיכון "אוריה" הוא התיכון היחיד בראשון לציון המיועד לציבור המסורתי- דתי. אמנם בעיר ישנם גם ישיבה תיכונית ואולפנה לבנות, אך הלימודים במוסדות האלה הם תמורת תשלום חודשי קבוע של מאות שקלים ולא כל ההורים יכולים לעמוד בתשלום.

"בגלל המצב הכלכלי, רוב המשפחות המסורתיות והדתיות שולחות את ילדיהן מחוץ לעיר לבתי ספר פרטיים ברמה גבוהה מאוד. בבית ספר 'אוריה' נשארים ללמוד רק תלמידים ממשפחות מעוטות יכולת. מדובר באוכלוסייה חלשה כלכלית שאין לה גם כוח על המערכת העירונית. העירייה גוזרת על הילדים אלה לחיות בעוני במקום להתפתח ולקבל חינוך הולם", טוען במכתבו סנבטו.

אדיסו טאקה, תושב ראשון לציון, שבתו צפויה לעבור בשנת הלימודים הבאה לחטיבת ביניים, מאוד מודאג. "אני אדם מסורתי וכל ילדיי שומרים שבת, כעת אני נמצא בדילמה", האו אומר, "אם אשלח את הבת שלי לבית ספר חילוני היא תהיה מנודה חברתית, ולא תוכל לשתתף במסיבות יום ההולדת או במפגשים בערבי שבת. אז עכשיו אני צריך לבחור האם לקבור את הבת שלי מבחינה חברתית או לשלם אלפי שקלים בחודש עבור לימודים בבית ספר פרטי מחוץ לעיר".

טאקה וסנבטו טוענים כי בבית הספר "אוריה" יש רוב מוחץ של בני העדה האתיופית, רק משום שהוריהם אינם יכולים להרשות לעצמם מימון של לימודים בבתי ספר מחוץ לראשון לציון. "מדובר בילדים שנולדו פה והם ישראלים לכל דבר, שצבע העור שלהם או ארץ המוצא שלהם לא אמורה להיות מכשול להצלחה", אומר סנבטו, "הגורל של הילדים להיות בעוני. חינוך הוא הפתרון היחיד לצמצום פערים חברתיים, ולצערי העירייה רק מעמיקה את הפערים".

כעת, על רקע חילופי הקדנציות, סנבטו נשמע מעט אופטימי: "כעת יש ראש עירייה חדש וצעיר, ויחד עם ממלאי המקום מוטי עג'מי וליאל אבן-זהר, ואני מקווה שהם ירימו את הכפפה להקמת תיכון ברמה גבוהה, אחרת, אנחנו גוזרים את גורל הילדים מראש ברגע שאנו שולחים אותם לבית ספר הזה".

עוד הוסיף "אין לי אמון באגף החינוך של ראשון לציון זה אגף רקוב מיסודו שבנוי על קומבינה פוליטית. כולם מכירים את העובדות ויודעים שהמצב מאוד עגום. את הילדים שלהם הם בחיים לא ישלחו לשם. אם לא ימצא פתרון מיידי אני מתכוון לפנות לוועדת החינוך של הכנסת ולמנכ"ל משרד החינוך ושר החינוך".

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "בראשון לציון קיימים שלושה בתי ספר לחינוך ממלכתי דתי. מקיף אוריה, אולפנה והישיבה התיכונית. בתי ספר נותנים מענה לגווניה של האוכלוסייה הדתית בעיר. מקיף אוריה זוכה למשאבים רבים המאפשרים ליצור בתוך בית הספר פעילויות ייחודיות. כמו כן, בית הספר נהנה ממערך של תגבור לימוד ומתן מענים רגשיים וחברתיים. בשונה מהטענה בפנייה, הזכאות לבגרות עומדת על 100% מכלל מסיימי כיתה י"ב. אין מקום לפתיחת בית ספר נוסף משום שבתי הספר הקיימים בעיר אינם מאוכלסים באופן מלא".

מ"מ וסגנית ראש העירייה, עו"ד ליאל אבן זהר, הוסיפה כי: "אין לעירייה שום כוונה לייצר מרחבים של יוצאי הקהילה האתיופית ובוודאי שלא למדר אותם. עמדנו בכל השנים היא בעד אינטגרציה, שילוב ושותפות וכך ננהג גם בהמשך".

עוד באותו הנושא:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר