השוק העירוני (צילום: שגיא פלדמן)
השוק העירוני (צילום: שגיא פלדמן)

"רוצים לזרוק את הסוחרים מהשוק העירוני, רק כי הם לא יכולים לשלם על הערעור"

סאגת השוק בראשון לציון לא נגמרת. בית המשפט איפשר לסוחרים העותרים נגד גירושם להגיש ערעור, אך דמי הערעור הם מעל להישג ידם

פורסם בתאריך: 16.1.18 08:22

בשנת 2014 הודיעה עיריית ראשון לציון לסוחרים מהשוק של ראשון לציון כי עליהם לפנות את הדוכנים בהם הם מחזיקים שנים ארוכות בשוק העירוני, שממוקם ברחוב יהודה, ליד בית הכנסת הגדול. מרבית הסוחרים – אנשים מבוגרים, חלקם חולים במחלות קשות, והדוכנים שעליהם לפנות מפרנסים אותם ואת משפחותיהם בדוחק רב.

בחודש אוגוסט האחרון ביקשו הסוחרים להגיש ערעור נגד החלטת העירייה לבית המשפט והתבקשו לשלם סכום עירבון גבוה שעומד על 20,000 שקלים, סכום שאין באפשרותם להפקיד, ואם תידחה בקשתם, יימחק ערעורם והם יצטרכו לפנות את השוק.

הסוחרים מדגישים כי פסק הדין לגבי סילוקם ניתן תוך התעלמות מהחלטות שלטוניות ועל סמך עדותו של עד אחד, על כן סיכויי הערעור גבוהים.

יעקב אביקזר אחד הסוחרים טוען, "רוצים לפנות אותנו ולהעביר את השטח לקבלנים. כל החבר'ה כאן הם ממשפחות מרובות ילדים. כולם כאן עובדים קשה, ומשתכרים מעט. בהתחלה הציעו לנו פיצוי ואחר כך אמרו שלא מגיע לנו. אחר כך הציעו לנו לעבור למכור בתוך חנות ירקות שנמצאת בתוך בניין קומות. כואב הלב, קיים הרבה יאוש בשוק, אנשים לא יודעים מה עומד להיות איתם. לכל סוחר יש שבעה שמונה נכדים. אין להם משהו אחר לעשות אם נגורש, עבור מרביתנו זו הדרך היחידה בה אנחנו יודעים להתפרנס".

משה זינגל, עורך דינם של הסוחרים טוען, "מדובר בעושק של החלשים ביותר בחברה. מצד אחד בית המשפט מאפשר להם לערער, אך מן הצד השני הוא גובה מהם סכום אסטרונומי שאין בידם להשיג".

עוד מוסיף עו"ד זינגל, "כל מהלך המשפט היה עוין מאד לסוחרים. אנשי העמל והכפיים שמתפרנסים בדוחק. בבית המשפט הציגו את הבסטיונרים כפולשים, בעוד שכולם משלמי מיסים ובעלי רשיונות עסק. לפני ארבע שנים דוב צור החליט להעניק את המקום לאחד המקורבים שלו. אז החלטנו ללכת עם זה לבית משפט". זינגל מוסיף וטוען כי העד היחידי שהביאו מסתמך על עובדות לא צודקות, "מהעירייה שלחו רק עד אחד. איתן דורון, סמנכ"ל תפעול בעירייה, שניהל מטעמה את הליכי המו"מ עם הסוחרים לפינוי השוק החל משנת 2012. אותו העד העיד שהוא ראה פרוטוקולים שמאשרים את פינוי המתחם במידת הצורך. זה אותו העד שעבד בעירייה ארבע שנים בלבד והוא בא ומעיד על התנהלות של מקום שפועל שישים שנה. על סמך אותו העד היחידי השופטת יעל בלכר קיבלה את צו הפינוי. היא הפגינה יחס עוין כלפי הסוחרים, הגשנו ערעור לבית המשפט המחוזי ואנחנו מקווים שצו הפינוי יבוטל או שיקבלו פיצוי הולם".

מהעירייה נמסר בתגובה: בשוק העירוני הנמצא בבעלות העירייה, ישנם מספר סוחרים, רובם אינם מוגנים, שטוענים לזכויות במקום. יחד עם זאת, במשך שנים, הם אינם משלמים דמי שימוש על המקום, חשמל, ארנונה ומים.

בעירייה, שמבקשים לפנות את הסוחרים לשם פיתוח המקום, מינו בשנת 2012 את סמנכ"ל העירייה, איתן דורון, לצורך דיאלוג וגיבוש הסכם מול אותם סוחרים. ואכן מול כעשרה סוחרים הגיעה העירייה להסכמות בדבר פיצוי בהתאם לשמאות שנעשתה וכן תשלום חלק מהחוב. שבעה סוחרים אחרים נותרו עיקשים בעמדתם וסירבו להיענות להצעת העירייה.

העירייה תבעה את אותם סוחרים וכאמור השופטת יעל בלכר, מבית המשפט השלום בראשון לציון, קיבלה את עמדת העירייה ואף ביקרה את התנהלות הסוחרים: "העירייה התנהלה על פי העיקרון שכל אחד מהמחזיקים יקבל לעת הפינוי את הפיצוי המגיע לו, ככל שמגיע, בהתאם לזכויותיו בחנות הקיימת… אין מחלוקת כי אפשרות כזו עמדה גם לנתבעים, אך הם לא עשו לממשה". עוד נאמר כי: "באפשרותה של העירייה ואף מחובתה, בשים לב לכך שהיא מנהלת מקרקעי ציבור, לנקוט בהליכים ובסמכויות החוקיות העומדות לרשותה". בסיכומו של דבר, החליטה השופטת על סילוק יד הסוחרים מהמקרקעין בתוך פרק זמן של חצי שנה וסיימה בנימת ביקורת: "למרבה הצער, התוצאה כמתחייב מהדין היא, שהנתבעים יוצאים וידיהם על ראשם. אין הם זכאים לפיצוי והם נדרשים לפנות את החנויות ואף חבים בתשלום לתובעת. אין ספק, כי אילו השכילו לבוא עם העירייה בהסכמות מבעוד מועד, מצבם היה טוב יותר".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר