כיצד אפשר לחסוך 250 מיליון שקל מקופת המדינה?

אמיר שכטרמן, מנכ"ל חברת ח.י. פתרונות חכמים, מציע להחליף את תאורת הרחוב הישנה בישראל לתאורת לד מתקדמת וחסכונית ולחסוך מיליונים

פורסם בתאריך: 19.12.17 14:12

מדינת ישראל יכולה לחסוך לעצמה סכום עצום של כ-250 מיליון שקל בכל שנה, לו היתה מחליטה להחליף את כל גופי תאורת הרחוב הישנים במדינה בתאורת לד חסכונית וירוקה.

בישראל 1,100,000 גופי תאורה הפזורים ברשויות המקומיות ובכבישים שבאחריות החברה הלאומית לדרכים (נת"י). גופי התאורה הללו דולקים 365 ימים בשנה, בממוצע של 11 שעות ביממה. עבור חשמל לתאורת רחובות משלמות רשויות המדינה סכום שנתי של כ-400 מיליון שקל והחברה הלאומית לדרכים (נת"י), משלמת על תאורת הכבישים עוד כ-70 מיליון שקל. סך הכל, מוציאה המדינה מדי שנה סכום כולל של 470 מיליון שקל על צריכת חשמל לתאורת רחובות.

שיעור החיסכון כתוצאה משימוש בתאורת ה Led החדשנית הוא בסביבות 55%, כך שהמדינה תוכל לחסוך 264 מיליון שקל בשנה וזאת רק מחיסכון הפעלת תאורת הרחוב. אותו החישוב ניתן לבדוק גם בתאורת פנים: בתי ספר, גני ילדים, מוסדות ציבור ועוד.

זה לא קורה כי אין מישהו שמרים את הכפפה ועושה את זה. המדהים בכל הסיפור הזה היא  העובדה שתאורת ה- Led כבר עובדת בשטח ומביאה לחיסכון רב ומוכח. גם מאוד קל להתקין אותה.

תאורת לד והשפעתה על תאונות הדרכים

המאבק בתאונות הדרכים עדיין לא הניב את התוצאות הרצויות, עדיין יש כ- 500 הרוגים בשנה ואלפי פצועים בתאונות. תאורת רחובות תקינה בדרכים, בכבישים וביישובים תקטין את מספר תאונות הדרכים בשעות הלילה. העלות הכלכלית של החלפת התאורה היא שולית לעומת הנזק הכלכלי העצום הנגרם למשק בגין הרוגים ופצועים בתאונות דרכים.

תאורת לד וצמצום פליטת גזי חממה

ישראל חתומה על האמנה לצמצום פליטת גזי חממה. על פי האמנה, היא חייבת לצמצם את פליטת גזי החממה עד לתאריך הנקוב. עמידה בהתחייבות זו אינה פשוטה. אחד המהלכים הפשוטים יחסית לצמצום פליטת גזי החממה הוא החלפת מיידית של כלל תאורת הדרכים, הכבישים והישובים בתאורת לד. החלפה זו תצמצם משמעותית את צריכת האנרגיה הנדרשת בקשר עם אספקת אור זאת ובכך תתרום להקטנת פליטת גזי החממה שנוצרים עקב הפעלת חשמל.

חשוב מאוד שתאורת ה- Led המותקנת תהיה איכותית ולא מן הסוג הזול אך הפחות איכותי, אותו מציעים לרוב הספקים ללקוחות המוסדיים. שימוש בתאורת לד זולה עולה לאורך זמן ביוקר, מאחר שאיכות האור ירודה ומאחר שההפעלה כרוכה בהוצאות עלויות אחזקה ותיקונים שהיו נמנעים לו השתמשו מלכתחילה בתאורת Led איכותית.

אכן, החברה הלאומית לדרכים ומשרד השיכון מקפידים להשתמש בתאורת לד איכותית ובסטנדרט גבוה, תוך דרישה של אישורים רבים להבטחת האיכות. על כן,  על כל הרשויות לא להתפשר על איכות התאורה.

החיסכון הכספי בתאורת פנים
החיסכון בחשמל בתאורת פנים נע בין 60% ל-70%. על מנת לסבר את האוזן, נניח שלקוח הורגל לשלם 100 אלף שקל בחודש על תאורת פנים, לאחר ההסבה הוא ישלם 35 אלף שקל בלבד. זהו, כמובן, הבדל עצום. זמן החזר ההשקעה עבור הלקוח הממוצע שמדליק תאורה בין 10-12 שעות ביממה הוא  פחות משנתיים, שזהו זמן קצר ביותר עבור החזר ההשקעה. במקומות כמו חניונים תת קרקעיים למשל, בהם התאורה דולקת 24/7, אף מתקצר זמן ההשקעה לטווח של פחות מחצי שנה.

בתאורת חוץ, כמו למשל בכבישים או ברחובות הערים, בהם מגיעה עלות החיסכון בחשמל ל-50% בממוצע, זמן החזר ההשקעה הוא 5.5 שנים, מאחר שגופי תאורת ה-Led החיצוניים יקרים יותר משמעותית מאלו המותקנים בחללים פנימיים.

על הרשויות לבצע את השינוי בתאורה ללא עלויות, אלא רק מתוך החיסכון העתידי בחשמל, כך שהרשות יוצאת נשכרת פעמיים: היא משפרת מאוד את איכות התאורה ואינה משלמת את העלות מתקציבה.

אמיר שכטרמן הוא יועץ מוביל בישראל לענייני תאורת לד כחלק מהמעבר לערים חכמות ומשמש מנכ"ל ח.י. פתרונות חכמים העוסקת בפתרונות תאורה מתקדמים

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר