אלימות נגד ילדים
אילוסטרציה: shutterstock

פנס בעין, שבר ונשיכות בפעוטה עם עיכוב התפתחותי

מומחי בית החולים אסף הרופא: "התעללות והזנחה בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים היא תופעה מוכרת ויש לפקוח עין, לאתר ולדווח"

פורסם בתאריך: 13.12.17 09:49

פעוטה בת שנתיים וחודשיים הובאה במוצאי שבת למחלקת אורטופדיית ילדים בבית החולים אסף הרופא עם שבר בזרוע. הילדה, עם עיכוב התפתחותי, אינה מדברת ולא יוצרת קשר. ההורים הופנו בעבר למכון להתפתחות הילד אך עוד לא הגיעו. היות ולהורים לא היה הסבר ולא לאיחור בפנייה לבית החולים – בהגעה, היד כבר היתה נפוחה מאוד וכחולה, עלה חשד לפגיעה מכוונת, במיוחד עקב סימני חבלה נוספים, "פנס" בעין וסימן נשיכה על בית החזה. "בעת הדיווח", מציינת ד"ר ענבר הרטמן, מומחית בנוירולוגית ילדים, יו"ר הוועדה להגנת הילד באסף הרופא, "המשפחה לא היתה מוכרת לרווחה, אך במקביל גם שכן קרוב סיפר לעו"ס לחוק נוער, ששמע צעקות מבית הילדה ערב קודם. אחיה סיפר אחר כך שהאם היכתה אותה נמרצות".

לדברי ד"ר הרטמן, זהו סיפור אחר מיני רבים על אלימות כלפי ילדים עם צרכים מיוחדים, התופעה אינה זניחה וילדים עם צרכים מיוחדים נמצאים בסיכון של פי שלושה עד ארבעה לעבור התעללות.

"במקרה אחר", מספרת ד"ר הרטמן, "נערה בת 16, השוהה בפנימיה לילדים עם מוגבלות שכלית, הגיעה אלי בשל כאבי בטן, והאם הופתעה שאני שולחת אותה, בין השאר, לבדיקת הריון. זה מקרה שעשוי להעיד על הקושי באיתור וזיהוי הסימנים המקדימים בשל חוסר הבנה בסיסי שנוצר מצד הילדים וחוסר יכולתם לתאר את המצב המתסכל כפי שהוא בפני הוריהם. לצערי, ידוע גם כי במקרים נדירים הצוות המטפל מסתיר פגיעות שנחשדות או מתגלות, מטעמים ברורים", אומרת הרטמן ומוסיפה: "יחד עם זה חשוב לזכור, רוב ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים הם מהמסורים ביותר שפגשנו ואינם פוגעים בילדיהם".

בכנס שהתקיים השבוע במרכז הרפואי אסף הרופא החליטו להתייחס בכובד ראש למצב שבו ילדים אלה נחשפים לניצול או לפגיעה פיזית בסביבותיהם השונות (משפחה, בית ספר), ונמצאים במצב של חוסר אונים."ההתעללות היא סוג של מחלה ככל מחלות הילדים ואל לנו לפספס אותה בשום פנים ואופן", אומר ד"ר הרטמן. "חשוב לפקוח עיניים לסימנים מחשידים, לחבלה מכוונת, להזנחה או להתנהגות חשודה, לפעול על פי הנהלים ולדווח לרשויות המתאימות". עוד הוסיפה הרטמן: "עבודתנו היא שליחות קודש ואסור לנו להסס אפילו לשנייה. אם יש ספק – אין ספק ויש לפעול מיד לטובת הילד חסר הישע".

ד"ר אסנת לב ציון קורח, מנהלת המרכז הרפואי אסף הרופא: "לכאורה זה בלתי נתפש, כיצד תיתכן אלימות כלפי ילדים עם צרכים מיוחדים. עצם קיום הכנס היום הוא ההוכחה שהתופעה קיימת ומחובתנו לזהות אותה ולטפל בה כראוי. זה תפקיד שחשוב לא פחות מהטיפול הסטנדרטי במחלות ילדים כאלו ואחרות בשגרת היום יום".

לדברי ד"ר גדי רייזלר, מנהל חטיבת הילדים באסף הרופא, רק בעזרת שילוב של הגורמים השונים וטיפול רב תחומי מקצועי שכולל את מנעד הקשת הרפואית והחינוכית (רופאים, אחים ואחיות, ריפוי ועיסוק, פיזיותרפיה, מערכת החינוך), ניתן לתת מענה לבעיה. "שיתוף פעולה מלא של כולנו יחד הוא התשובה הטובה ביותר בהתמודדות מול התופעה הקשה של התעללות והזנחה בקרב ילדים עם צרכים מיוחדים ובמניעתה", אומר ד"ר רייזלר.

פקיחת עיניים לסימנים מקדימים היתה אחת מהסוגיות המרכזיות שעלו בכנס, שאורגן על ידי ד"ר הרטמן, עו"ס אורטל פדידה ועו"ס מיה קופר מהוועדה להגנת הילד במרכז הרפואי, בשיתוף מכון חרוב, הגוף מוביל בהכשרה ובמחקר בתחום של ילדים נפגעי התעללות והזנחה, הפועל להכשרת אנשי מקצוע, עובדי סמך מקצועיים, חוקרים, הורים וילדים בכל הקשור למניעה, לאיתור, לטיפול ולשיקום ילדים נפגעי התעללות והזנחה.

 

 

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר