חוגים – איך בוחרים?

 שנת הלימודים החדשה מתחילה ואיתה גם עונת החוגים. האם ללכת על בטוח ולבחור עם הילד חוג שמתאים לכישוריו או לפתוח אותו גם לכיוונים חדשים? האם לתת לו לבחור לבד? ומה עושים כשהילד מחליט שהוא לא רוצה יותר את החוג שבחר? התייעצתי עם הצוות המקצועי של מתנ"ס רמת אליהו, המפעיל עשרות חוגים, איך בוחרים ומתאימים את החוג לילדים, וזה מה שהם אמרו:

פורסם בתאריך: 19.9.22 11:05

בחירה בחוג אולי נראית כמו חלק מהשגרה של שנת הלימודים, אך היא לא פשוטה לכל ילד. ישנם ילדים שמאוד מתחברים לעניין ורוצים להיות בחוג אחד לפחות ויש כאלה שמעדיפים אחרת, והלחץ מצד ההורים לבחור בחוג רק מפריע להם. עם זאת, גם לילדים שמעוניינים בחוגים, יש החלטות לא פשוטות וחלקם צריכים עזרה והכוונה. כך תעשו זאת באווירה נעימה יותר ותמקסמו את התועלות מהפעילות אחה"צ.  

ראשית חשוב לזכור, שלא תמיד חייבים לבחור בחוג שתואם במדויק את הכישורים הטבעיים של הילד. לפעמים ילדים יעדיפו לנסות דברים חדשים וזה מעולה מפני שזה מצביע על הצורך שלהם בבדיקת יכולות נוספות שלהם ועל תחושת מסוגלות עצמית גבוהה שלהם בתחומים אחרים.  

חוג תורם מאוד לדימוי החיובי של הילדים גם בעיני עצמם וגם בעיני חברים. ילדים הפעילים בחוגים נתפסים כעסוקים חברתית וחברותיים יותר בעיני חבריהם, ובפועל אכן מדובר במפגשים חברתיים או ספורטיביים במעגלים שונים מהמעגל בשכונה או בכיתה, דבר המאפשר להם לחוש פעילים יותר, רצויים יותר ושמחים יותר. בנוסף, הסביבה החברתית החדשה שנוצרת במסגרת החוג, מעידה על היכולת והצורך של הילד לבחור חברים בעצמו, ולא להיצמד לגבולות הברורים של כיתה, בית-ספר או שכונת מגורים.  

כיצד ההורים יכולים לסייע בבחירת החוג?  

אל תבחרו עבורם – תנו לילדים לבחור את החוג ואת הפעילות על-פי שיקול דעתם. אל תנסו להשפיע עליהם עם סיפורים על החוגים בהם אתם השתתפתם כילדים או על החלומות שלכם שתכננתם להגשים עם ילדיכם. שמו עם הילדים לשיחה קלה, נסו להבין מה הם רוצים ומה הם אוהבים, מה השיקולים שלהם בבחירת חוג זה או אחר ומהי הדרך בה הם מקבלים את ההחלטה. חשוב לזכור שבמרבית המקרים, הילדים יעדיפו חוג כזה או אחר בהתאם לחברים שלהם שנרשמו אליו וזה לגמרי בסדר. תוכלו להקדים ולשאול הורים של חברים מה התכניות שלהם לגבי חוגים בשנה הקרובה ושתפו את ילדיכם בכך, אך אל תחליטו עבורם ואל תלחצו עליהם ללכת דווקא לאותו חוג שבו נמצאים חבריהם.  

הילד עושה טעות, החוג זה בזבוז זמן… – תהליך קבלת ההחלטות של ילדים אינו מושלם אך הוא בהחלט קיים ויש להם שיקולים משלהם. אל תגרמו להם לשנות את ההחלטה בכח, אלא נסו להבין אותה. כל עוד לא מדובר בשינוי שהוא קריטי, תנו להם את ההזדמנות גם לעשות טעויות וזכרו, גם אם הם יטעו, זו עדיין טעות שלהם והיא מאפשרת להם ללמוד מה נכון להם ומה פחות.  

הציבו גבולות – למרות הצורך לאפשר להם לבחור לבד ולהחליט על אופי פעילות הפנאי שלהם אחה"צ, יש לכם כהורים מגבלות ואתגרים שתצטרכו לעמוד בהם כגון: מקצועיות המדריכים / המפעיל, עלות החוג, מרחק נסיעה, שעת הגעה ואיסוף. הילדים יכולים לבחור את החוג הרלוונטי מבין ההצעות שאתם כהורים תפרשו בפניהם, לאחר שבדקתם את כל הדברים לפני כן. מומלץ לעשות שיעורי בית ולהחליט מראש מה בא בחשבון ומה לא, ורק אז לפרוש בפני הילדים את האפשרויות לבחירה. הדבר האחרון שאתם צריכים זה להילחץ להגיע מוקדם מהעבודה כדי להספיק לקחת את הילד לחוג או להפיל זאת על הורה אחר. בחרו חוגים שנוחים לכם מבחינה לוגיסטית וכאלה המאפשרים לכם ולילדים להיות נינוחים ורגועים.   

הציבו גבולות 2 – אם אין לכם יכולת כספית לעמוד ביותר מחוג אחד, או שאתם חושבים שהילדים עמוסים ויש להם משימות ופעילויות אחרות במהלך השבוע, אל תתפתו להסכים לריבוי של חוגים. חשוב להיות בחוג אך חשוב מאוד גם לפתח הנאה מעולמות שונים – זמינות למפגש ספונטני עם חברים, מנוחה, שיעורי בית או פנאי עם המשפחה.  

היערכות – כדאי מאוד להיערך להגעה לירידי החוגים המתקיימים בתחילת שנה במרכז הקהילתי בעיר המגורים שלכם יחד עם הילד. כך תוכלו להתרשם, לערוך השוואת מחירים ולשאול שאלות חשובות. כדאי לדעת כי לעתים קרובות, חוגים במרכזים הקהילתיים עשויים להיות זולים מהממוצע וההיצע הוא רחב מאוד ולעתים אף עם אותם מדריכים כמו בחוגים הפרטיים, לכן שווה לבדוק ולהשוות. בנוסף, לא כל החוגים הפרטיים פועלים תחת פיקוח וחשוב מאוד לבדוק זאת לעומק לפני הרישום.    

 שינויים, הפתעות וביטולים – חשוב לוודא עם המפעיל את התנאים ולהימנע מעוגמת נפש בהמשך – בדקו היכן מבוטחים הילדים ומה כוללת הפוליסה, שאלו על פריסת התשלומים, מהם ימי החופשה הצפויים והאם יש החזר של פעילות בימי שגרה, כמה שיעורי ניסיון מוצעים והאם הם בתשלום, עלויות ציוד נוסף, ומה הדין במקרה של ביטול חוג במידה והילד אינו מעוניין להמשיך.  

לסיכום, חוג הוא פעילות מבורכת לילדים והוא תורם להרחבת האופקים, ליצירת קשרים חברתיים ולחיזוק הביטחון העצמי, אך עם זאת, הוא אינו בגדר חובה. הניחו לילדים שאינם מעוניינים בכך ומעדיפים פעילות אחרת ואפשרו להם ליהנות מאירועים אחרים המתאימים לגילם או לכל המשפחה, העשירו את פעילות הפנאי המשפחתית והרחיבו את מעגל החברים שלהם בזמנם הפרטי.

תגובות

אין תגובות

אולי יעניין אותך גם

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר