"ניצלו את ציבור העיוורים, אבל לא עוד"

גיא שמחי, לשעבר מנכ"ל המרכז לעיוור בישראל וכיום הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלויות בהסתדרות, התארח במועדון העיוור בראשון לציון ורואיין על המשתתפים במסגרת חוג לתקשורת שהם לומדים: "אנחנו לא מסכנים, אין משהו שאנחנו לא יכולים לעשות",הוא ציין

פורסם בתאריך: 2.12.21 07:33

גיא שמחי, הממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלויות בהסתדרות, קיים ביום שלישי השבוע מפגש מרתק ומרגש עם חברי מועדון העיוור בראשון לציון, שבמסגרתו סיפר את סיפור חייו ורואיין על ידי המשתתפים.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


שמחי, בעברו מנכ"ל המרכז לעיוור בישראל, המשמש ארגון גג לכלל הארגונים המשרתים את ציבור העיוורים ובעלי לקויות ראייה, ויו"ר האגודה לעיוורים הנעזרים בכלבי נחייה, הגיע למפגש במסגרת חוג תקשורת בו לוקחים חלק חברי המועדון. בחוג שמעביר המרצה עוז בן יצחק, לשעבר עיתונאי ועורך ב"ידיעות אחרונות" וב"מעריב", לומדים המשתתפים על עולם התקשורת, על הנעשה מאחורי הקלעים, על תעשיית הפייק ניוז ועוד, ובמסגרתו הם נפגשים עם אישים ומראיינים אותם.

"אני בן 50, נשוי, אב לארבעה בנים ונעזר בכלב נחייה", פתח וסיפר שמחי. "לפני כ-17 שנה התעוורתי לחלוטין כתוצאה מסכרת נעורים. זה לא היה פשוט, אבל אני בחרתי בחיים. רציתי, למרות מצבי, להמשיך לתרום לקהילה ולהמשיך בלימודיי האקדמיים שאותם סיימתי בהצטיינות".

שמחי הוסיף וסיפר כי עם כניסתו לתפקיד מנהל המרכז לעיוור, הציב לעצמו מספר מטרות: "רציתי שהחברה תדע שאנחנו לא מסכנים, אנחנו בני אדם רגילים. אחת המטרות שלי היתה ליצור שינוי במקומות העבודה".

משנת 2014 משמש שמחי כממונה על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בלשכת יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד. במסגרת תפקידו הוא אחראי ליישום ההסכם הקיבוצי וצו ההרחבה המחייב כל גוף עסקי המעסיק יותר ממאה עובדים שלפחות שלושה אחוזים מעובדיו יהיו אנשים עם מוגבלות. הוא בוגר לימודי תואר ראשון בעבודה סוציאלית ותואר שני קליני בעבודה סוציאלית, שניהם מאוניברסיטת בר אילן.

"החוויה הכי קשה במסגרת תפקידי היתה פגישה במפעל עם עובד ייצור", המשיך וסיפר לנוכחים. "מדובר בעובד עיוור, בן גילי, שתפקידו במפעל היה הכנסת ברגים לשקיות. ניסיתי להבין למה הוא לא יכול לעבוד בעבודה אחרת ולהשתכר משכורת שאינה שכר מינימום. למה אלה העבודות שמוצעות בדרך כלל לבעלי מוגבלויות? מה, הוא לא יכול לעשות דברים הרבה יותר משמעותיים?".

אחד המשתתפים העיר ואמר: "כי אותנו הכניסו לקטגוריות, אנשים חושבים שאנחנו מפגרים, מוגבלים, לא יעילים".שמחי השיב לו: "אין לכם מושג כמה כואב לי הלב כשאני שומע דברים כאלה. מה, יש משהו שאנחנו לא יכולים לעשות? המפגש עם העובד הזה גרם לי לפעול לשוויוניות, שנהיה כמו כולם, אותנו לא יזרקו למסגרות קשות וסגורות עם שכר מגוחך במפעלים מוגנים".

אחת המשתתפות: "האם אתה מסכים שזה ניצול לכל דבר?".שמחי: "כן, בוודאי. אותנו ניצלו, אבל לא עוד. אנחנו כח עבודה איכותי ואדיר ומאז 2014 רואים שהתודעה הציבורית משתנה. יותר ויותר עסקים מקבלים אותנו למגוון עבודות".

אחת המשתתפות: "עד היום שיבצו אותנו לעבודות מאוד מוגדרות. למשל, במוקדים טלפונים. חשבו שזה מה שאנחנו יכולים לעשות, לענות לטלפונים".שמחי: "המצב היום שונה בתכלית. יש בקרב בעלי לקויות הראייה עובדים סוציאליים, עורכי דין, רופאים אלטרנטיביים, אנשי הייטק עיוורים שמפתחים עבורנו טכנולוגיות מדהימות שנועדו לשפר את איכות חיינו. בזכותם לא צריך היום לקרוא ספרים בברייל. יש אפילו רופאה שסיימה לא מזמן את לימודיה. זה מדהים".

משתתף: "אתה באמת חושב שבעלי מוגבלות ראייה יכולים לעשות הכל? "כן, בהחלט. היום בניגוד לעבר אנחנו יכולים לעשות הכל", השיב שמחי והוסיף: "למעט להיות נהגים או טייסים. זה אולי יקרה בעתיד כשיהיו רכבים אוטונומיים. אתם צריכים להבין שאנחנו היום משנים תודעה. החברה לומדת שאנחנו לא פחות טובים מאנשים שאין להם מוגבלות".

במהלך המפגש הציפו חברי המועדון בעיות שונות שאיתם הם מתמודדים יום יום בעיקר מול הרשויות: בירוקרטיה, יחס עוין, התעלמות, טרטור ועוד. "יש עוד דברים שצריכים להשתנות", מסכים שמחי. "אנחנו ממשיכים לפעול לשינויים המתבקשים".

בשלב מסוים שאל אחד המשתתפים שאלה אישית: "גיא, איבדת את הראייה לפני כמה שנים. האם אתה חולם על היום שתימצא הטכנולוגיה שתאפשר לך לחזור ולראות?".

שמחי הפתיע את המשתתפים: "לא ארצה לחזור לראות. למדתי שהעיוורון גרם לי לראות את העולם אחרת".

משתתף: "איך זה יכול להיות? אתה לא סקרן לחזור ולראות?".

שמחי: "אני לא סקרן. אומרים לי 'אולי אתה משיב ככה כי זו מערכת הגנה שלך?'. אני משיב בשלילה. הרמב"ם אמר שאם אדם רוצה להגיע לרמה הרוחנית הגבוהה ביותר, עליו לסגור את כל החושים ולהתנתק מהחומר. ככה אני רואה את הדברים. אני רואה בני אדם כמו שהם ולא את החומר שלהם, כלומר הבגדים, ההופעה החיצונית, התכשיטים, הרכב שבו הם נוסעים ועוד. זה מאפשר לי להכיר בני אדם נטו".

לקראת סיום המפגש בחר שמחי לשתף את הנוכחים בסיפור אישי. "לפני כשנה חטפתי דום לב בבית", סיפר בהתרגשות. "בני בן ה-15 ביצע בי החייאה, בזכות קורס שעבר. 50 דקות לא הייתי כאן. המצב לא היה פשוט, אבל הנה, חזרתי. שרדתי. המקרה הזה מחדד אצלי את התובנה לשאלה 'מה באמת חשוב בחיים?'. מה שבאמת חשוב זו האהבה, האישה, המשפחה, הילדים, לראות בלב את האהובים שלך, לשבת איתם סביב שולחן השבת ולדעת שאת הלחם שקידשנו עליו, הבאתי הביתה בעבודה קשה".

"מועדון לעיוור ראשון לציון מציע שירותי שיקום ופנאי לעיוורים ולקויי ראייה", אומר עידו פינצי, מנהל המועדון. "המוטו המרכזי שלנו הוא קידום שיקומי וסיוע בשילוב מיטבי בקהילה, מתוך ראיה של כוחות ויכולות. המרכז מציע פעילות קבוצתית טיפולית, חוגי פנאי והעשרה ומרחב חברתי עשיר ומגוון עבור החברים. בנוסף, מתקיימות במועדון הדרכות שיקומיות במגוון תחומים (שימוש במחשב, בטלפון חכם, בישול ועוד). מעת לעת, מוציא המועדון סמינר מקצועי בתנאי לינה, טיולים ופעילויות חוץ.

"כמו כן, חברי המועדון מתארגנים באופן עצמאי לטיולים משותפים בארץ ובחו"ל. חברי המועדון הם הוכחה שהשמיים הם הגבול ושמגבלת ראייה אינה אמורה למנוע מהם לחזור ולהיות פעילים בכל תחומי החיים, גם אחרי אובדן ראייה מלא".

עוד אומר פינצי: "המועדון מופעל על ידי אגף שיקום נכויות במינהל לשילוב חברתי בעירייה. מבקש להודות למוטי עג'מי, מ"מ וסגן ראש העירייה ומחזיק תיק הרווחה, על ליווי וטיפוח של המועדון למעלה מעשור, למלי בן משה גריליכס, ראשת המינהל לשילוב חברתי, על הרוח הגבית לפיתוח והפעלת המועדון ולליאת עברי, מנהלת אגף שיקום נכויות, במסגרתו מופעל המועדון במקצועיות ועם מגוון פעילויות במשך כל ימות השנה".

להצטרפות למועדון ניתן לפנות בטלפון: 052-8352528.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. לזרוס

    מי יכול להתנהג ככה לאנשים חלשים? מזל שיש את ההסתדרות, באמת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר