שמיל בן אריה .צילום: רוני הרש
שמיל בן אריה .צילום: רוני הרש

"העבר היה חייב לצאת": שמיל בן אריה, איש שב"כ לשעבר, מפתיע בספר חדש

ספרו של בן אריה, תושב ראשון ליון, עוסק בלוחם מוערך ביחידה מבצעית הפועלת ברצועת עזה ומסביב לעולם, שנדרש להתמודד עם שאלות רבות ומערכות יחסים בלתי פתורות

פורסם בתאריך: 23.6.23 12:51

אין ישראלים שלא מכירים את סדרת הטלוויזיה "פאודה" המתארת את קורותיהם של לוחמי שב"כ, מסתערבים שפועלים בעומק השטחים ורצועת עזה. והנה, ספר חדש של שמיל בן אריה, תושב ראשון לציון ויוצא השירות, מתאר את החוויות מזווית אחרת, פחות מאצ'ואיסטית ויותר מודעת לעצמה, שואלת שאלות, מציבה דילמות של מוסר שעולות מהשירות הייחודי.

"העבר היה חייב לצאת, זה צף ועלה כל הזמן", מספר בן אריה, כותב הספר. "כשאתה מדבר עם אנשים ומספר להם חלק מהדברים ואתה רואה את מבטי הסקרנות והעניין הרב, אתה מבין שיש כאן משהו, שזה מיוחד". 

ועדיין, בן אריה לא ניגש לכתיבת הספר מיד. כמי שאוהב את המילה הכתובה הוא חשב לא מעט לפני תהליך הכתיבה וגם במהלכו. "כשסיימתי עם הספר השמטתי מעל למאה עמודים, וזאת מטעמי צנזורה, אחרי הכל אני לא רוצה לפגוע או להזיק לארגון שבו עבדתי במשך שנים לא מעטות". 

הספר, "דרך הנשר בשמיים" הינו רומן ארצישראלי על לוחם מוערך ביחידה מבצעית הפועלת ברצועת עזה ומסביב לעולם, שנדרש להתמודד עם שאלות מוסר, המשך דרכו בחיים ובמערכות יחסים בלתי פתורות הרודפות אותו, כשכל אלו הולכים ומתחדדים אל עבר סיומו הבלתי נמנע של הספר. זהו הספר הראשון שנכתב מנקודת מבטו של איש שטח, אשר תוצרי שגרת יומו מורטת העצבים והפלירטוט האינסופי עם המוות, מנהלים את ההחלטות שהינו עושה בחייו הפרטיים והדרכים בהן הוא בוחר.

אולי הספר הזה הוא הצורה שבה התמודדת עם השירות?

"בהחלט, הבנתי שאני יותר מנתח את עצמי בהתייחס לאירועים שעברתי וכיצד אלו משפיעים על חיי. כשהתחלתי לכתוב את הספר, ידעתי שזה לא יהיה "סיפורי גיבורים", אלא יציג את האירועים שהיו שם באור אחר. היה ברור לי שאני הולך לחשוף את עצמי, ולא שיטות עבודה עם סוכנים וכד'". 

 

בן אריה ממשיך ומספר: "במהלך השנים שמעתי בחדשות על 'כוח של יחידה מיוחדת נתקל בעזה…', והדבר תמיד העביר בי צמרמורת, רציתי שאנשים יבינו מה המשמעות של המושג הזה שהוא כל כך שגור אצלנו, מה זה אומר להיתקל בעומק עזה לבד. אחרי הכל ברור לך וגם למנהלים שלך, כל טעות שאתה עושה, יכולה לעלות לך בחייך כאן ועכשיו, ובעבודות האלו, אין מי שיבוא להציל אותך, אתה שם לגמרי לבד. אמרתי שאני רוצה לספר את עצמי בהקשר הזה ועם התקדמות הכתיבה, אירוע הציף אירוע אחר". 

היום בן אריה הוא עורך דין, הוא עוסק בתיקי גרושין. הוא מציין שבכל תיק בו הוא מטפל הוא שם במקום הראשון את הילדים. "ילדים לא צריכים להיפגע כי מי מההורים לא בחר טוב או רוצה לסיים את זה כרגע מבלי להבין שהילדים הם מחוץ למשחק הזה. הנושא הזה חשוב לי מאוד ולא פעם נאלצתי לסיים עבודה עם לקוח שלא רצה להבין שהמחלוקת היא עם הצד השני, לא עם הילדים", הוא מסכם. 

  

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר