טיפול רגשי CBT. תמונה ממאגר Shutterstock

טיפול רגשי CBT: הדרך להתמודד עם החרדות

מחקרים מראים שעד 30% מהאוכלוסייה תסבול מסוג של הפרעת חרדה במהלך החיים. לחץ ודאגות הם חלק מהחיים העמוסים מאוד של רובנו, אם זה בבית או בעבודה. אבל, מה קורה כשהדאגה הופכת לחרדה? כלא. זה בדיוק מה שחשים אנשים הנותנים לחרדות ולפחדים שלהם לנהל להם את החיים

פורסם בתאריך: 29.6.19 22:38

נטלי ליבליךברכה, פסיכותרפיסטית CBT ופסיכודרמה

אם אתה מפחד לטוס או לעלות במעלית, העולם שלך מצטמצם. אם את לא יכולה להסיע את הילדים שלך כי את מפחדת לנהוג, זה פוגע באיכות החיים שלך. אם מישהו סובל ממחשבות טורדניות (OCD), וזה לא מאפשר לו לצאת מהבית בלי בדיקות אינסופיות של הדלתות, החלונות או מכשירי החשמל, זה פוגע בדימוי העצמי שלו ויכול לגרום לו להיכנס לדיכאון. אז מה עושים עם החרדות? איך מטפלים בהן? הכירו את נטלי ליבליך-ברכה, פסיכותרפיסטית CBT ופסיכודרמה, שתעזור לכם להתמודד עם החרדות כדי לחיות חיים טובים יותר.

נטלי ליבליך-ברכה עלתה לארץ מבלגיה בשנת 1990, כמה ימים לפני תחילת מלחמת המפרץ. היה לה תואר שני בספרות ובלשנות והיא החלה ללמד שפות (אנגלית, צרפתית והולנדית) באוניברסיטה הפתוחה ובאוניברסיטה העממית. חלק גדול מהסטודנטים שלה היו אנשים מבוגרים שיצאו לגמלאות, אלמנים ואלמנות וניצולי שואה. מעבר ללימוד השפה, נטלי יצרה קשרים רגשיים עם התלמידים. חלק מהסטודנטים שלה חוו בדידות ודכדוך. לעתים קרובות היא שמעה מהם שבזכות האוזן הקשבת והאווירה שיצרה בכיתה, הם קמים כל בוקר ומוצאים שמחה בחיים.

נטלי הבינה שיש לה כישורים טיפוליים, וכדי לתת לזה ביטוי החליטה ללמוד פסיכודרמה.
פסיכודרמה היא שיטה טיפולית, שפותחה על-ידי הפסיכיאטר יעקב מורנו בתחילת המאה הקודמת. פסיכודרמה היא סוג של פסיכותרפיה שבה משתמשים במשחקי תפקידים, ספונטניות ויצירתיות. לדוגמה, מטופל יכול לשחק את החרדה שלו, לדבר איתה, אפילו לצחוק איתה, ועל ידי כך לפחד פחות מ'מפלצת החרדה'. בפסיכודרמה, אפשר להוסיף הרבה הומור לטיפול.

את ההתמחות שלה נטלי ביצעה בתל"מ, הארגון לשיקום האסיר. במשך כשנתיים נטלי הנחתה יחד עם חברתה ללימודים, קבוצת פסיכודרמה של אסירות משוחררות בשיקום. לאחר מכן, היא המשיכה את ההתמחות בבית החולים לבריאות הנפש באר יעקב, במחלקת אשפוז יום בהנהלתו של ד"ר סרג'יו מרצ'בסקי, פסיכיאטר ומומחה ל-CBT. "ראיתי איך CBT עוזר למטופלים, כמה השיטה ממוקדת, כיצד אפשר לשנות דפוסי חשיבה והתנהגות, ולשפר את איכות החיים", היא אומרת.

לאחר שסיימה בהצטיינות את לימודי הפסיכודרמה, נטלי המשיכה ללמוד CBT. במקביל, היא המשיכה לטפל בבית החולים שם שילבה פסיכודרמה ו-CBT.

נטלי ליבליך-ברכה: טיפול בחרדות

נטלי ליבליך-ברכה: טיפול בחרדות

מה זה CBT?

"CBT, טיפול קוגניטיבי התנהגותי, היא שיטת טיפול פסיכולוגי המבוססת על ההנחה ששינוי בדפוסי החשיבה וההתנהגות יכול להביא לשינוי רגשי חיובי ולשיפור בתפקוד. הפרשנות שאנו נותנים לאירועים גורמת למגוון רגשות והתנהגויות. לדוגמה, הבוס שלי מבקש ממני לשפר משהו בעבודה. המחשבה האוטומטית שלי יכולה להיות "הוא בטח לא מרוצה ממני ומתכנן לפטר אותי". זה יכול לגרום לי להיכנס לדיכאון ובהמשך לא להגיע לעבודה. במהלך הטיפול, מנסים לזהות מחשבות אוטומטיות כאלו הגורמות לתקיעות, ועוזרים למטופל למצוא מחשבות חלופיות. למשל, "הבוס מבקש ממני לשפר את העבודה כי הוא יודע שאני מסוגל". מחשבה חלופית זו תגרום לי להרגשה טובה ולהתמדה בעבודה".

מה מייחד את שיטת CBT משיטות טיפול אחרות?

"טיפול CBT הוא לפני הכל טיפול ממוקד מאוד. לעומת טיפול דינמי (טיפול פסיכולוגי מסורתי)  בו מתייחסים  לכל נושא שעולה ומתעמקים בנושאים מהעבר הרחוק, טיפול CBT עוסק בעיקר בהווה ובעתיד. העבר עוזר לנו להבין איך נוצרו דפוסים מחשבתיים והתנהגותיים המפריעים להתקדם בחיי היומיום. טיפול CBT הוא טיפול קצר מועד. בניגוד לשיטות טיפול אחרות, בהן הטיפולים יכולים להמשך שנים, טיפולCBT  נמשך בדרך כלל מספר חודשים, ובמקרים רבים ניתן לראות שיפור כבר לאחר 4-6 מפגשים.

בטיפול CBT המטופל נדרש להיות אקטיבי ונדרשת ממנו הרבה עבודה מחוץ לשעה הטיפולית. בסיום כל מפגש, המטופל יקבל ממני 'שעורי בית', משימות שיצטרך לבצע ועל ידי כך לתרום להתקדמות. ככל שהמטופל מחוייב יותר לתהליך ואקטיבי יותר, כך הוא יראה תוצאות מהירות יותר".

דיברת על הומור בטיפול. איך אפשר לצחוק, חרדות זה דבר רציני, לא?

"להתחיל טיפול זה לא פשוט לרוב האנשים. קיימות עדיין סטיגמות, אנשים מתביישים לספר שהם בטיפול, מפחדים שאחרים יחשבו ש'משהו לא בסדר'. אני מאוד מאמינה בשימוש בהומור וצחוק בטיפול. הצחוק עוזר להשתחרר מהמתח. כשצוחקים, המוח מפריש אנדורפינים, הורמונים שמורידים את רמת הסטרס, וגורמים לנו להרגיש טוב".

באילו קשיים את מטפלת?

"אני מטפלת בעיקר בחרדות מסוגים שונים: OCD (מחשבות טורדניות), חרדה חברתית (קושי ליצור קשרים עם אחרים), פחד מאינטימיות, חרדת טיסות, חרדת נהיגה, פחד מכניסה למעליות, פוביות שונות (פחד מכלבים, פחד ממקומות סגורים וכו').

כשמישהו סובל מחרדות, העולם שלו מצטמצם. החרדה גורמת לו להמנע מדברים שונים, בהתאם לסוג החרדה. זה יכול לגרום במקרה הטוב לאי נוחות בחיי היומיום, ובמקרים קשים יותר לדכדוך ועד דיכאון.

חלק משמעותי מאוד בטיפול הוא החשיפה: כדי לטפל בחרדות שלו, המטופל יצטרך להחשף למה שמפחיד אותו, וכך הוא יבין שהוא לא בסכנה. הביטחון והדימוי העצמי שלו יתחזקו. כמובן, שהכל נעשה בהדרגתיות ובהסכמה עם המטופל. הכי חשוב שהוא יצא מהכלא של המחשבות התוקעות של עצמו".

אתם מוזמנים ליצור קשר עם נטלי ליבליך-ברכה, פסיכותרפיסטית CBT ופסיכודרמה

טלפון: 054-2025737

במייל: [email protected]

הקליניקות של נטלי נמצאות בראשון לציון וברמת גן

נטלי מטפלת בעברית, אנגלית, צרפתית והולנדית


כתבה שיווקית


 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר