(צילום: שגיא פלדמן, גיא קרן)
(צילום: שגיא פלדמן, גיא קרן)

ראש העיר רז קינסטליך מסכם שנה של משבר קורונה: "אני מעודד מאוד מהעתיד, אנחנו ממשיכים לשעוט קדימה"

ראש העיר ראשון לציון, רז קינסטליך, מסכם שנתיים מאז נבחר לתפקיד ומספר בשיחה עם "השקמה ראשון לציון" על ההתמודדות החברתית והמערכתית עם משבר הקורונה, תוכניות השיקום לעתיד ופתרונות אפשריים לבעיות עירוניות מהותיות

פורסם בתאריך: 25.3.21 07:54

רגע לפני חג הפסח ואחרי סיבוב הבחירות הרביעי לכנסת, ראש העיר, רז קינסטליך מספר בשיחה עם "השקמה ראשון לציון" על מערכת החינוך העירונית, משבר הקורונה וההתמודדות עמו, מצוקת החניה והתכניות של העיר לעתיד.

יותר מחצי קדנציה עברה, איך אתה מסכם אותה?

"היו לנו ארבע מערכות בחירות, מבצע חגורה שחורה ומשבר עולמי על רקע התפשטות נגיף הקורונה, אז אולי עברו רק שנתיים, אבל זה מרגיש שעברנו הרבה יותר. בתקופה זו התמודדנו עם מצבים מורכבים שדורשים מענה יצירתי ומידי, מעכשיו לעכשיו, ותוך כדי גם הקפדנו לעמוד בתוכניות השוטפות שלנו".

"למרות העומס הרב בעבודה, שלצערי לא פעם גוזל מהזמן שלי עם משפחתי, העשייה מניעה אותי כל יום מחדש. אני רואה איך תהליכים שהחלנו באים לידי ביטוי בשטח. למרות שהשלכות המשבר ילוו אותנו עוד זמן רב, אני מעודד מאוד מהעתיד וחשוב לי מאוד שכל תושב בראשון לציון ידע שאנחנו לצדו".

עשיתם אין ספור שינויים במערכת החינוך, מה השינוי שאתה הכי מרוצה ממנו?

"מערכת החינוך עברה הרבה תהפוכות בשנה החולפת ועל אף זאת עדיין הצלחנו להוביל תהליכים משמעותיים מהקטנת כמות הילדים בגנים, הגדלת ממוצע הזכאות לבגרויות והקטנת שיעור הנשירה, הכנסת שיטות חינוך מגוונות כמו מונטסורי ועוד. אבל מעל הכל, בשנה הזו הבנו כמה היה נכון לחשוב קדימה ולהשקיע בתשתיות טכנולוגיות ודיגיטליות בבתי הספר".

"בהשבתת מוסדות החינוך במהלך הקורונה, אגף התקשוב העירוני ומינהל החינוך נתנו מענה, שירות ותמיכה לכ-40,000 תלמידים ב-80 מוסדות חינוך ול-12,000 מחשבים ניידים, נייחים וטאבלטים. עד כה יש לנו כ -3500 נקודות Wi-Fi חכמות ומאובטחות ומהירות גלישה של עד 10,000 מגה".

"בזכות כל זאת, בעוד רשויות אחרות נאלצו להיערך תוך כדי המשבר ללימודים מקוונים, אצלנו התשתית הייתה מוכנה ונתנה מענה מהיר ויעיל לתלמידים וצוותי ההוראה. כעדות לכך, העירייה זכתה במקום הראשון בתחרות בינלאומית של חברת הענק Juniper על התשתית והתמיכה במהלך משבר הקורונה".

תקופת הקורונה תפסה את כולם לא מוכנים ועם זאת זכיתם לשבחים על ההתנהלות. מה הביא לזה לדעתך?

"אף אחד לא היה מוכן למציאות הזו והתושבים לא ציפו שיהיו למישהו את כל התשובות, אבל הם חיפשו מבוגר אחראי שינהל את האירוע בשקיפות, יציע וודאות ויהיה נגיש לכל הצרכים שלהם. זיהינו מהרגע הראשון שמדובר באירוע שאנחנו חייבים לקחת עליו בעלות והתחלנו בסדר פעולות, שלשמחתי הוכיח את עצמו וגרמו לראשון לציון להיות בין הערים הגדולות והמובילות בהתנהלות משבר הקורונה בשנה האחרונה".

"התושבים עברו שנה מטלטלת, עם חוסר יציבות ובהירות כלפי העתיד והתפקיד שלנו כעירייה היה להתאים את המענים בהתאם למגבלות הקיימות. זה דרש מאיתנו לא פעם לחשוב מחוץ לקופסא על פתרונות יצירתיים. למשל הקמת מאהלים עמידים שנבנו ככיתות, גיוס אנשי הוראה מהחינוך הלא פורמלי כדי שכל התלמידים יוכלו לחוות את בית הספר בין הסגרים או הגדלת מרחבי התפילה בחגי תשרי, שנועדו לפזר את המתפללים כמה שיותר ובכך לעבור את החגים בלי עלייה בתחלואה. בכל הזדמנות שהייתה בידנו להקל על הקושי שחווים התושבים, היינו שם. עם כל הכבוד לשבחים שקיבלנו, התמורה הטובה ביותר מבחינתי הייתה שיתוף פעולה מרשים מצד הציבור. רוב התושבים הקפידו על ההנחיות, אלפים הגיעו להיבדק במתחמים שלנו ומהנתונים האחרונים שראיתי, ראשון לציון עם שיעור המתחסנים הגבוה ביותר מבין הערים הגדולות".

עונת הרחצה בפתח. מה עשיתם או שאתם מתכננים לעשות בחופים לקראת עונת הרחצה?

"אני צופה שעונת הרחצה השנה תהיה מלאה יותר במבקרים. אחרי שורה של סגרים, אנשים מחפשים בילוי באוויר הפתוח וללא הוצאות גדולות. מכיוון שרצועת החוף של ראשון לציון קצרה יחסית לערי החוף, והדבר בא לידי ביטוי בשטח חנייה מוגבל לכל אורך החוף, אני צופה עומסי תנועה וחנייה בסופי השבוע בעונת הקיץ. אנחנו נערכנו להגדלת שטחי החנייה, ביצענו הנגשה עד המים של חופים נוספים, הוספת מתקני חוף וכמובן נגביר את האכיפה והסדרי התנועה בציר המוביל לחוף".

הנהגת מדיניות חדשה שבה ההודעות לציבור עוברות דרך הרשתות. עד כמה זה היה נכון או לא נכון מבחינתך?

"נכון מאוד. זה מתכתב במדויק עם המדיניות שהנהגתי עם כניסתי לתפקיד והיא שקיפות בכל הפעילות של העירייה ונגישות של כל תושב להתעדכן ולהיות מעורב בעשייה העירונית. הרשתות הן כלי נוסף, מידי וזמין שנכון להשתמש בו. צריך להבין, גוף שלא יתאים את עצמו לעידן הטכנולוגי החדש, לא יהיה רלוונטי. בסופו של דבר העשייה העירונית היא למען התושב ושיפור איכות חייו, כך שהמטרה היא להעצים ולהגביר את החשיפה לשירותי העירייה ולהקל בפנייה של התושב לגופי העירייה".

מבחינת הרווחה, השנה האחרונה הביאה איתה המון פונים חדשים הזקוקים לסיוע. איך אתם מתמודדים עם זה?

"זו סוגיה שחשוב לדבר עליה ומעט מאוד עוסקים בה. צריך לזכור שלא מדובר רק בפונים חדשים, מדובר באלפי תושבים שלוו על ידי העובדים הסוציאליים במשך שנים, עמדו על הרגליים, יצאו לדרך עצמאית חדשה ובבת אחת הקורונה החזירה אותה לטיפול הרווחה, זה שובר את הלב. כל תיק ברווחה זו משפחה שמתמודדת עם קשיים יומיומיים. הרחבנו את מתן השירותים, הגדלנו משמעותית את מערך המתנדבים והכל כדי להגיע לכולם. לפני שבועיים העניק שר הרווחה "פרס השר" למינהל הרווחה בעיר שעם פרוץ המשבר, הקים את מיזם "חמ"ל משאבי קהילה" שאיגד את כל המשאבים והמתנדבים כדי להפעיל תוכניות שונות לכל אוכלוסייה ומענה לכל הצרכים. הפרס הזה יכול לספר במשהו את העבודה האדירה מאחורי הקלעים של כל עובדי מינהל הרווחה והמתנדבים היקרים שלנו".

אחת הבעיות הגדולות בעיר היא מחסור במקומות חניה, איך אתם מתכוונים להתמודד איתה?

"הנחת העבודה שלנו, ובכלל בעולם כולו, היא שהפתרון נעוץ בתחבורה ציבורית ושיתופית. מדי שנה נוספים לכבישי הארץ מאות אלפי רכבים חדשים כאשר מספר מקומות החנייה, בוודאי באזורים ותיקים, הוא די קשיח. לאחרונה הצגנו במועצת העיר תוכנית תחבורה אדירת משאבים, רק בראשון לציון יושקעו בין 15-17 מיליארד ש"ח. זוהי תוכנית ראשונה בארץ על פי מודל ברצלונה, כלומר שילוב של טכנולוגיות שונות שיתחברו אלו לאלו וייצרו ספגטי של נתיבים, כאשר המטרה היא זמן הגעה מינימלי ממקום למקום ותזמון מושלם בין אמצעי התחבורה. מדובר על קווי רכבת קלה, אוטובוס ארוך ART, אוטובוס ארוך BRT, מטרו, נתיבים מהירים, נתצ"ים, חניוני ענק לחנה וסע לתל אביב, אוטובוסים, הוספת נתיבים שיתופיים, קורקינטים, אופניים ועוד".

עכשיו כשהמשק חזר, יש תכנית להקלה לעסקים שהתקשו לעבוד במהלך הקורונה?

"אפתח ואומר שרוב הסמכויות בנושא עסקים, מצויות בידי המדינה. הקשר שלנו עם העסקים היא על פי תקנות וחוקים קיימים, פתיחת עסק, אגרות וכו'. אין לנו אפשרות לקבל החלטה שנוגדת חוק. ובכל זאת, בכל מקום שהיה בידנו לסייע לבעלי העסקים, עשינו זאת. הדוגמא הכי אקטואלית היא שבוע עסקים שהנהגנו לפני חג הפסח. התרנו חנייה חינם בכחול לבן לשלוש שעות במספר חניונים, דבר שנועד לעודד תושבי חוץ להגיע ולקנות בעסקים בעיר. הצענו לכל בעלי העסקים לשלוח לנו הטבות ומבצעים אותם אנחנו מפרסמים בפלטפורמה העירונית ועוד. אפשרנו למסעדות ובתי קפה להציב שולחנות וכסאות גם על המרחב הציבורי (ובלבד שלא יפריע בדרכי גישה) ללא אגרה נוספת, כאשר המטרה הייתה לאפשר ריחוק גדול יותר של הסועדים. הצבנו שולחנות בר עמידים וכסאות ברחובות בסמוך לבתי אוכל, כך הגדלנו את אפשרויות הטייק אווי. השקנו כרטיס הטבות לצעירים כדי שירכשו בעסקים בעיר, הגדלנו את שעות ייעוץ לבעלי עסקים בעיר ועוד".

ולסיום, מה התכניות להמשך הקדנציה? אתה מתכוון להתמודד שוב לראשות העיר בבחירות הקרובות?

"כן, יש לנו עבודה רבה לפנינו ותוכניות שישפרו את איכות חיי התושבים שנים קדימה. בשנתיים שאני בתפקיד לא הייתה כאן ממשלה יציבה ושרים התחלפו כל מספר חודשים. המשמעות היא תוכניות רבות שלנו, שטעונות אישור וגיבוי משרדים ממשלתיים, נדחו או נתקעו. אנחנו ממשיכים לשעוט קדימה, לפתח את מתחם ה-1000 שצפוי להשפיע במישרין או עקיפין על כל תושב בעיר, לפתח תשתיות בשכונות החדשות, לדחוף קדימה את מערכת החינוך, להשקיע יותר בניקיון וכל זה בשקיפות מלאה כלפי התושבים. בנוסף, על אף כל הקשיים – אין דבר שאני יותר אוהב לעשות מאשר להיות ראש העירייה של העיר שלנו".

 


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר