מרים פרימן הלכה לעולמה. באדיבות מוזיאון ראשון לציון

ארבעה דורות של מייסדים: מרים פרימן הלכה לעולמה

בגיל 88 הלכה לעולמה מרים פרימן עצמון, נינתנו של מייסד העיר, אהרן מרדכי פרימן‎

פורסם בתאריך: 4.6.19 12:08

בשבוע שעבר הלכה לעולמה מרים פרימן, ילידת העיר ראשון לציון בגיל 88. פרימן נולדה בשנת 1931 והיא נינתו של מייסד המושבה, אהרן מרדכי פרימן דרור ונכדתו של אחד ממייסדי מטולה. היא התחנכה בבית הספר העממי "חביב" ובגימנסיה הריאלית. לפרנסתה עבדה בבנק "הלואה וחסכון" והקימה את ביתה בעיר יחד עם יזהר עצמון.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


במהלך שנות ה-90 התנדבה פרימן במוזיאון ראשון לציון בפרוייקט "אלבום המשפחות" ובארכיון המוזיאון. בתוך כך, היא תרמה פריטים רבים לאוסף המוזיאון ובתוכם סט כלי כתבה מהודר של אביה בניהו פרימן. זאת מתוך המודעות העמוקה לחשיבות הסיפור ההיסטורי של משפחתה ושל המושבה.

סבא רבא של מרים פרימן, המייסד אהרן מרדכי פרימן דרור, היה ממייסדי הארץ. הוא עלה לארץ מוורשה בשנת 1882. ביפו הצטרף ל"וועד חלוצי יסוד המעלה", הגוף המייסד של ראשון לציון. יחד עם שאר מייסדי ראשון לציון עלה על הקרקע בשנת 1882 ולקח חלק בכל פעילות ציבורית שנעשתה במושבה.

בעקבות חנוכת ביתו של פרימן בשנת 1883, נכתב השיר "חושו אחרים חושו". מיד לאחר הקמת המושבה הקים בחצרו אוהל אשר שימש כחדר עבור ילדי המושבה. הוא היה מראשוני הכורמים במושבה וכיהן במשך 16 שנים בוועד המושבה ובמשך 4 שנים עמד בראשו. הוא ייסד בנחלתו בית כנסת, בית מדרש, תלמוד תורה וגמילות חסדים. כמו כן, הקים את בית משפט השלום המקומי והיה ממייסדי התזמורת של העיר – "האורקסטרה של ראשון".

במלאות 25 שנה לראשון לציון, פרסם פרימן את "ספר היובל לקורות המושבה ראשון לציון" המשמש כמקור ללימוד תולדות המושבה. עוד בחייו הוסיף פרימן לשמו את השם, דרור שהוא תרגום של שם משפחתו. לאחר מותו קראה המועצה המקומית את הרחוב הסמוך לביתו בשם רחוב דרור. ביתו קיים עד היום הזה ברחוב רוטשילד פינת רחוב דרור ומוגדר כמבנה לשימור. אהרון מרדכי פרימן נפטר בראשון לציון והובא לקבורה בחלקת המייסדים שבבית הקברות הישן.

סבה של מרים עצמון, שמואל פרימן, הגיע לראשון לציון יחד עם הוריו, מייסדי המושבה, בהיותו בן שמונה וגדל בה. בצעירותו נשלח על ידי הברון רוטשילד ואביו, המייסד אהרון מרדכי פרימן, להקים את המושבה מטולה בכדי להמשיך במלאכת ההתיישבות של מייסדי ראשון לציון.

אביה של מרים, בניהו פרימן, נולד במטולה ושב עם משפחתו לראשון לציון בשנת 1912. הוא זכה להדליק משואה בהר הרצל ביום העצמאות ה-15 של מדינת ישראל בשנת 1963. זאת בזכות פועלו במהלך חייו.

יהיה זכרה ברוך.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר