צפו: צבת ים גלדית נדירה במשקל 180 ק"ג שילמה את מחיר ההסתבכות בציוד דייג ומתה

לדברי ד"ר יניב לוי, מנהל המרכז הארצי להצלת צבי ים ברשות הטבע והגנים, "סיבת המוות של נקבת הצב הגלדי היא הסתבכות בציוד דיג שגרמה לקטיעה של הגפה ונמק

פורסם בתאריך: 18.1.22 09:46

לפני מספר ימים זוהתה באזור פלמחים צבת ים גלדית נדירה שנסחפה לחוף כשהיא במצב גופני ירוד ביותר עד כדי כך שחיילים מ"מטווח 24" השותפים למיזם "צבא ההגנה לטבע" ואיתרו אותה לא יכלו לקבוע תחילה אם היא חיה או מתה.החיילים דיווחו על כך למרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים ובעקבות זאת ועל פי הנחיית הגורמים המקצועיים הצליחו לזהות סימני חיים.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


עם זיהוי סימני החיים הוזעק לאזור פקח היחידה הימית של רשות הטבע והגנים ויחד עם החיילים העמיסו אותה לרכב הרשות במטרה לפנות אותה במהרה לטיפול במרכז הארצי להצלת צבי ים.
עם הגעתה למרכז החלו צוותי המרכז להצלת צבי ים בבדיקות מקיפות וטיפול נמרץ על מנת לנסות להצילה. הטיפול כלל בין היתר בדיקה גופנית מקיפה, עירוי נוזלים ותרופות וכן אבחון באמצעות מכשיר אולטרסאונד. חרף מאמצי הטיפול הרבים צבת הים לא שרדה ומתה על שולחן הטיפולים.

לדברי ד"ר יניב לוי, מנהל המרכז הארצי להצלת צבי ים ברשות הטבע והגנים, "סיבת המוות של נקבת הצב הגלדי היא הסתבכות בציוד דיג שגרמה לקטיעה של הגפה ונמק, שגרם לאלח דם. בנתיחה שלאחר המוות לא נמצאו ממצאים פתולוגים אחרים שיכולים להסביר את המוות. נראה כי מערכת העיכול היתה ריקה לחלוטין, מצב המצביע על כך שכנראה הצבה סבלה מההסתבכות בציוד הדייג לאורך חודשים רבים בלב הים. צבת הים שקלה 180 ק"ג, הגיעה לבגרות מינית ועל פי ההערכות גילה נע בין 15 ל 40 שנה".

ד"ר לוי מוסיף כי, "צב ים גלדי הנו מין צב ים הגדול ביותר מבין צבי הים. גודלו יכול להגיע ל -900 ק"ג. לרוב גודלם כחצי טון. צב זה אינו מתרבה בים תיכון ומגיע מהאוקיינוס האטלנטי לים תיכון. בממוצע יש בין 0 ל-2 תצפיות בשנה על מין זה. לרוב התצפיות הן של צבי ים שנפלטים מתים. מין זה פלגי ושוהה רוב חייו במים פתוחים בים עמוק ועיקר מזונו הינו פלנקטון. 80% מהפלנקטון הנו מדוזות. גורם ההכחדה העיקרי בעולם של הצבים הגלדיים הוא שקיות ניילון הנאכלות בטעות כתוצאה מבלבול בינן לפלנקטון. בים תיכון הבעיה חמורה אף יותר מאחר והים קטן צפוף ומזוהם מאוד בפלסטיק. בישראל בלבד, ברוב הצבים הגלדים שנבדקו התגלו שקיות ניילון במערכת העיכול. בתוך כך פגיעות מציוד דייג כגון רשתות וקרסים הן בין גורמי הפגיעה העיקריים בצבי הים. מדי שנה עשרות צבי ים שנפגעו מציוד דייג מגיעים לטיפול ושיקום במרכז הארצי להצלת צבי ים".

 

ברשות הטבע והגנים מבקשים מהציבור לגלות עירנות לצבי ים פצועים ופגועים בחופים ובלב הים ולדווח על כך בהקדם למוקד הרשות שמספרו 3639* לקבלת הנחיות כיצד לנהוג.
כאשר מוצאים צב ים מסובך ברשת/חבלים/שק פלסטיק אסור לשחרר את החסימה באופן עצמאי ואסור להחזיר את הצב חזרה לים. שחרור של החסימה באופן עצמאי עלולה לגרום לנזק ועל כן חייבת להתבצע רק ע"י איש מקצוע וגורם מוסמך מהמרכז הארצי להצלת צבי ים של רשות הטבע והגנים.

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר