ראש עיריית ראשון לציון, רז קינסטליך. צילום: גיא קרן

רז קינסטליך: "אנחנו יודעים לתת מענה ותמיכה לכל בעיה בזמן אמת"

ערב ראש השנה ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך מסכם שנה ומבטיח להישאר בשטח עוד הרבה זמן

פורסם בתאריך: 6.9.21 10:07

רגע לפני שמתחילה השנה החדשה, ראש העיר רז קינסטליך מסכם חצי קדנציה, עם מאבק בנגיף הקורונה, הפיכת העיר למעצמת ספורט הלקחים, התובנות והתכניות לעתיד.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


שנה וחצי אחרי שפרצה הקורונה ונראה שאנחנו נמצאים בפני אותן שאלות לגבי לימודים וסגר, איך אתה רואה את זה?
אחד האתגרים שנגיף הקורונה הביא עמו זה חוסר הוודאות להתמודדות מולו. כל העולם לומד מחדש את התנהגות הנגיף, המוטציות החדשות, העמידות שלו אחרי פרק זמן מסוים של חיסון או החלמה ולכן ההנחיות משתנות ולכן אף אחד לא יכול לנחש מה יהיה חודש הבא או עוד שנה. מה שכן, זה הוביל אותנו בעירייה לזרז תהליכים טכנולוגיים שמאפשרים כבר היום לבצע מגוון של שירותים מרחוק, למשלה הרשמה לגנים ובתי הספר ובמקביל לסגל גמישות והיערכות לכל תרחיש. כלומר אנחנו יודעים לעבור מלמידה מקרוב ללמידה מרחוק באופן מיידי, אנחנו יודעים לתת מענה ותמיכה לכל בעיה בזמן אמת. יש כאן התגייסות של כל המערכת העירונית כדי שהכל יעבוד חלק, כמובן  באופן יחסי למציאות המתמשכת לצד הנגיף.

מה הלקח המרכזי שלמדנו מהקורונה בעיניך?

"התפרצות הקורונה והמשבר שנוצר בעקבות ההתפשטות גרמו לכולנו לעשות חישוב מסלול מחדש. להבין שאנחנו, ראשי הרשויות, צריכים להתאים את השירות לתושב גם במציאות החדשה ומהר.ובכל זאת, המסקנה הבולטת שהסקתי מהתקופה הזו היא שקהילה חזקה בשגרה – תהיה שם לצדך במשבר. קהילה חזקה לא נוצרת ביום אחד. יש לנו בעירייה מנהל קהילה, שכל עשייתו היא למען התושבים בשכונות, במתנ"סים, במרכזי קהילה ונוער, זו פעילות ומעורבות שנמשכת שנים.
גיליתי בראשון לציון, את הישראלי היפה במלוא הדרו. בתקופה לא פשוטה זו, אלפי מתנדבים יצאו מבתיהם ונתנו יד למי שהיה זקוק. המונים גילו אחריות, הקפידו על ההנחיות והגיעו להיבדק ולהתחסן. לתושבי ראשון לציון יש בהחלט מניות בהתמודדות של העיר נגד הנגיף. והיו עוד שתי תובנות, האחת היא שהממשלה צריכה לתת לראשי הרשויות מנדט לנהל את העיר בשעת משבר. הממשלה אמונה על התווית מדיניות בהתמודדות עם משבר ארצי או עולמי אבל בשטח, אני כראש רשות, יודע להניע טוב יותר את התושבים שלי מאשר החלטות שמתקבלות למעלה. אנחנו מכירים את התושבים שלנו, יודעים את החוזקות והחולשות שלהם ולראייה ידענו לקדם קמפיין הסברה שעודד לשמירה על ההנחיות ולהגיע להיבדק והתושבים נענו, ידענו לנטר אזורים עם נתוני תחלואה גבוהים ולפעול שם בתוך הקהילה באופן הטוב והמדויק ביותר עבור התושבים.
תובנה שנגזרת מזה היא החשיבה מחוץ לקופסא במציאות בלתי אפשרית. אנחנו בעיריית ראשון לציון היינו הראשונים לחזור ללימודים אחרי הגל השני, הראשונים שפתחו צהרונים, הלמידה מרחוק עבדה אצלנו נהדר ועל זה קיבלנו פרס בינלאומי מחברת הענק Juniper. בתפילות תשרי, הקמנו מאהלים והתקנו ציליות וחילקנו כסאות, הכל כדי לאשר את התפילות עם כמה שיותר מרחק בין המתפללים. יזמנו יום עסקים ולצדם אפשרנו חנייה בחינם, העברנו החלטה שמאפשרת למסעדות ובתי קפה לפרוס שולחנות וכסאות גם על המרחב הציבורי כך שיוכלו לאפשר להם מרחק משולחן לשולחן בהתאם לתקנות ובכך להכיל יותר סועדים ועוד הרבה רעיונות שאפשרו לנו להתנהל תחת ההגבלות הקיימות.
מה מבחינתך ההישג הגדול בשנה האחרונה
"המשכנו בפיתוח, יזמות, בנייה ועשייה על אף השנה הקשה. המשכנו בפיתוח השכונות החדשות, האצנו את הקמת מעונות הסטודנטים, עלינו שלב בשיווק וקידום מתחם האלף, אבל מעל הכל ההישג הוא התושבים – מערך המתנדבים העצום שיש בראשון לציון. אני לא מתכוון רק בגלל תרומתם בחזרה לקהילה, אלא בגלל שזה מבטא מערכת חינוך מצוינת שמקנה ערכים לצד מצוינות, מנהל רווחה חזק שיודע לתת מענה מידי ופרסונאלי בעת משבר, קהילה שמבינה ששם המשחק בהתמודדות עם הנגיף הוא סולידריות חברתית וזה בא לידי ביטוי, ביתר שאת, במשבר הנוכחי."

ומאידך,מה האתגר והקשיים הגדולים בשנה החולפת מבחינתך 
"תקציב, תקציב ותקציב.אנחנו, ולא רק אנחנו, היינו על מסלול מסוים ובקצב קבוע עם תכניות ברורות לעתיד, מרגע שהתקציבים נפגעו, גם בשל משבר הקורונה, אבל לא פחות, בשל שלוש מערכות בחירות בשנה וחצי האחרונות, יש חוסר וודאות ובהירות שלטונית, מה שמוביל לשינוי בקצב ותוכניות שמתעכבות או מוטלות בספק.
צריך להבין, רשות מקומית זה לא עסק שיכול לסגור שעריו עד שיעבור זעם, אנחנו עדיין עיר שמתנהלת ומעניקה שירותים לתושב. מגינון ועד פיתוח ותשתיות וכלה בחינוך ופעילות פנאי למבוגרים, כל זה ממשיך ברמה והאיכות שתושבי ראשון לציון רגילים ומכירים".

יותר מחצי קדנציה עברה, איך אתה מסכם אותה?
היו לנו ארבע מערכות בחירות, מבצע חגורה שחורה ומשבר עולמי על רקע התפשטות נגיף הקורונה. אז אולי עברו רק שנתיים וחצי, אבל זה מרגיש שעברנו הרבה יותר, התמודדנו עם מצבים מורכבים שדורשים מענה יצירתי ומיידי, מעכשיו לעכשיו. תוך כדי הקפדנו לעמוד בתוכניות השוטפות שלנו.
למרות העומס הרב בעבודה, שלצערי לא פעם גוזל מהזמן שלי עם משפחתי, העשייה מניעה אותי כל יום מחדש. אני רואה איך תהליכים שהחלנו באים לידי ביטוי בשטח. למרות שהשלכות המשבר ילוו אותנו עוד זמן רב, אני מעודד מאוד מהעתיד וחשוב לי מאוד שכל תושב בראשון לציון ידע שאנחנו לצדו.

 יש שני נושאים שעולים פעם אחר פעם מקרב התושבים- ניקיון ותחבורה, מה העירייה עושה כדי להתמודד עם טענות בנושאים אלו?
הנחת העבודה שלנו, ובכלל בעולם כולו, היא שהפתרון נעוץ בתחבורה ציבורית ושיתופית. מדי שנה נוספים לכבישי הארץ מאות אלפי רכבים חדשים כאשר מספר מקומות החנייה, בוודאי באזורים ותיקים, הוא די קשיח. לפני מספר חודשים הצגנו במועצת העיר תוכנית תחבורה אדירת משאבים, רק בראשון לציון יושקעו בין 15-17 מיליארד ש"ח. זוהי תוכנית ראשונה בארץ על פי מודל ברצלונה, כלומר שילוב של טכנולוגיות שונות שיתחברו אלו לאלו וייצרו ספגטי של נתיבים, כאשר המטרה היא זמן הגעה מינימלי ממקום למקום ותזמון מושלם בין אמצעי התחבורה. מדובר על קווי רכבת קלה, אוטובוס ארוך ART, אוטובוס ארוך BRT, מטרו, נתיבים מהירים, נתצ"ים, חניוני ענק לחנה וסע לתל אביב, אוטובוסים, הוספת נתיבים שיתופיים, קורקינטים, אופניים ועוד.

לגבי ניקיון, ראשית חשוב להזכיר שעל פי סקרי איכות חיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ראשון לציון היא העיר הגדולה המובילה בתחום הניקיון. יחד עם זאת, הנתונים המחמיאים האלו אף פעם לא הניחו את דעתי מכיוון שאני תמיד מבקש לשפר ולהשתפר. אני מאמין שבחודשים הקרובים התושבים ירגישו היטב את השיפור. הייתה חברת ניקיון אחת שפשטה את הרגל וחברה אחרת שהחוזה עמה הסתיים, ניצלנו את ההזדמנות וניסחנו מכרז חדש שכולל בין היתר הכנסת מכונות קרצוף ברחובות מרכזיים בעיר, שטיפת מדרכות בלחץ מים, הוספת ימי ניקיון, יותר מכונות טיאוט, יותר עובדים בשטח וכן עגלות טיאוט חדשות המאובזרות בחיישנים שמעניקים תמונת מצב עדכנית באשר למסלול הניקיון. המכרז החדש צפוי לדחוף אותנו קדימה. ניקיון העיר הוא אחד הנושאים שחשובים לי מאוד ומטבע הדברים חשוב גם לתושבים. הגישה שלנו היא לוודא שאנחנו נותנים מענה מלא וראוי לכל רחובות העיר ובכך מעודדים גם את התושבים לשמור על סביבה נקייה. אנחנו לוקחים ברצינות כל פנייה שאנחנו מקבלים ומפיקים מסקנות ותובנות בהתאם. השאיפה היא לתת מענה מיידי, יעיל ומהיר".

 בשנה האחרונה ראשון לציון הפכה למעצמת ספורט עם שלושה מדליסטים, מה עומד מאחורי זה ואיך משמרים את זה בהמשך?
ראשית חשוב להדגיש, ההישגים האלו הם קודם כל של הספורטאים. להיות ספורטאי אולימפי זה לקבל על עצמך עבודה קשה ויומיומית של אימונים, הקפדה על תזונה, שעות שינה ועוד. חמישה ספורטאים אולימפיים יצאו מראשון לציון וכל אחד מהם מקדיש את חייו לספורט, ערך שאנחנו בהחלט מעודדים ומבקשים להנחיל לכלל ילדי העיר.
אני נולדתי לתוך בית של ספורט, אבא שלי, פיני קינסטליך, נבחר לאחרונה ל-11 השחקנים הגדולים בכל הזמנים של מכבי פתח תקווה, כך שאני מבין את הערך של ספורט לחיים ואני מביא את זה גם לתפקיד.
כל מי שגר בראשון לציון יודע שאנחנו מעודדים לעיסוק בספורט מגיל צעיר. אנחנו מבינים שספורט הוא מרכיב משמעותי לבריאות הגוף, בריאות הנפש ויש לו היבטים גם קהילתיים, חברתיים, חינוכיים ותרבותיים. דרך החברה העירונית מתאמנים, מתמודדים ומשחקים מעל ל-15 אלף ילדים ובני נוער ביותר מ-25 ענפי ספורט, מאתלטיקה, העמלות אומנותית ועד לטניס שולחן, חץ וקשת וסייף. מלבד זאת, אנחנו תומכים, הן כלכלית והן באמצעות מתקני ספורט ב-22 אגודות. כך שבסופו של דבר אנחנו מחנכים כאן לתרבות ספורט.
אנחנו רוצים לראות המשכיות בהישגים ולכן בימים אלו סיימנו לתכנן את מרכז המצוינות לספורט הישגי בהשקעה חסרת תקדים שיהפוך לבית לכל הספורטאים בתחום הג׳ודו, התעמלות מכשירים והתעמלות אומנותית".

מה אתה מאחל לשנה החדשה?
"אני מניח שכמו רוב תושבי המדינה, ואפילו העולם, אני מקווה שהקורונה תעבור מהעולם. מעבר לנזק הישיר, כלומר התחלואה עצמה שהובילה ליותר מ-7000 מקרי מוות בישראל, הקורונה גרמה לנזקים עקיפים שאנחנו עדיין לא יכולים להעריך את היקפם. אני מדבר על הפגיעה הרגשית והנפשית לתלמידים שנותרו תקופה ארוכה בבית, אזרחים ותיקים שהבדידות כרסמה בהם, משפחות רבות שנקלעו לקשיים כלכליים וחזרו לטיפול הרווחה ועוד. אני מאחל שנדע להיות מאוחדים, לגלות אהבת חינם לכלל, להיות סבלניים אחד כלפי השני ולגלות אכפתיות לסובבים אותנו. הקורונה לימדה אותנו לקח חשוב לחיים- יש לכל אחד מאיתנו הרבה דברים טובים בחיים שאנחנו לוקחים כמובן מאליו, בואו נעצור ונלמד להעריך אותם"

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר