צילום: אוראלי מלכה
צילום: אוראלי מלכה

בפעם הראשונה מעולם: סיפורי גבורה מהשואה לבני נוער גרמנים

הסיפורים הועברו במסגרת הרצאת זום, שנערכה במסגרת הקשר עם העיר התאומה מינסטר בגרמניה; ראש העיר רז קינסטליך: "על רגעים מיוחדים כאלו אני שמח וגאה"

פורסם בתאריך: 29.6.21 09:00

אם הייתם מספרים לדן שפי (95), שורד שואה תושב העיר, שיום אחד בני נוער גרמנים יהיו צמאים לשמוע את מה שהוא עבר, הוא וודאי היה חושב שאתם חולמים, אבל היום זה קרה. בשיחת זום מביתו בראשון לציון הישר לבית הספר במינסטר שבגרמניה, סיפר שפי על הילדות שלו, שינוי המציאות מעליית היטלר לשלטון ועד לשירות מדינת ישראל בגופי הביטחון.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


ההרצאה בזום יצאה לדרך כחלק מהקשרים הענפים של עיריית ראשון לציון עם העיר התאומה מינסטר בגרמניה. אגף קשרי חוץ ומינהל לשילוב חברתי היו אמונים על תיאום ההרצאה המרגשת.

שפי נולד בוינה שבאוסטריה למשפחה אמידה, אביו עסק בתעשיית הקולנוע המתפתחת והמשגשגת. כשהיטלר עלה לשלטון בגרמניה ב-1933, באוסטריה החלו סימנים של אנטישמיות. "ב-1938 היה ממש חוקי להיות אנטישמי" הוא מספר "נתנו גיבוי מלא לציד נגד יהודים. הפגישה הראשונה שלי עם הנאצים הייתה באותה שנה, חזרתי מבית הספר וראיתי את אמא שלי רוחצת את המדרכה ומעליה נוער היטלרי. הושטתי לה יד ואמרתי לה 'בואי אמא, אנחנו הולכים', הם היו בשוק, אני הייתי מוכן לפרוק עליהם כל מה שהיה לי".

שפי מעיד שבילדותו הוא היה ילד בעייתי שמראה לנקוט באלימות, עם עליית הנאצים לשלטון, אבא שלו הכין אותו למציאות הצפויה "אבא שלי אמר לי שאם אשמע מישהו אומר משהו לא יפה על היהודים, שאשבור לו את השיניים".

מרגע כניסת הנאצים לאוסטריה, הכל החל להתדרדר מהר מאוד, היו "צדים" יהודים ברחוב "הגרמנים נתנו יד חופשית לאוסטרים על היהודים". אחרי תקופה קשה שעברו כאשר כל הרכוש והכסף שלהם נלקח מהם, הגיע הרגע המכונן שסימן להם שהם חייבים להימלט על נפשם "בליל הבדולח דפקו לנו בדלת ואמרו לנו שאנחנו חייבים לעזוב מיד" אבא שלו מצא נתיב מילוט לארץ ישראל דרך נהר הדנובה ועד לחיפה בתנאים נוראיים לדברי שפי.

המטען שנשא שפי והרצון להגן על משפחתו, הוביל אותו לפתוח בקריירה מרשימה בגופי הביטחון, החל מהפלמ"ח, התגייסות לצי הבריטי עוד בעיצומה של מלחמת העולם השנייה ולאחר מכן מעבר לצי הישראלי כשעוד היה בחיתוליו. משם עבר לקומנדו הישראלי ולאחר מכן שירות ממושך במערכת הבטחון של ישראל.

ההרצאה של שפי עוררה סקרנות רבה בקרב התלמידים ומרגע לרגע נוספו עוד ועוד תלמידים לזום.

ראש העירייה, רז קינסטליך, מסר כי "אני משוכנע ששורד השואה דן שפי הרגיש את תחושת הניצחון שלו על הנאצים במהלך ההרצאה. על רגעים מיוחדים כאלו אני שמח וגאה שיש לנו קשרים טובים עם הערים התאומות שלנו בעולם. מינסטר היא ידידת אמת של ראשון לציון ושותפה למאמצים שלנו להציף את סיפוריהם של שורדי השואה".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר