יוזמה מרגשת צמחה בתקופת הקורונה: תושבים מבשלים לתושבים

המיזם שהתחיל הפעיל החברתי שי-לי שאשא ביחד עם חברים ומשפחה הלך וגדל וכיום מונה עשרות רבות של מתנדבים שמסייעים מידי שבוע לקשישים, משפחות וחיילים בודדים

פורסם בתאריך: 19.11.20 15:19

תקופת הקורונה גרמה לרבים למשבר כלכלי קשה ובפרט פגעה באוכלוסיית הקשישים עליהם נגזר להגן על עצמם מפני הנגיף ולהשאר זמן ממושך בבית. את הבעיה הזו זיהה הפעיל החברתי, שי-לי שאשא, בן 43 מראשון לציון, נשוי ואב לשני ילדים, שבמהלך הסגר הראשון, החליט להקים מיזם חברתי בעיר למען אוכלוסיית הקשישים ומשפחות שידן אינה משגת.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


למיזם קוראים "ראשל"צים מבשלים לראשל"צים" שבו תושבי העיר מבשלים בהתנדבות מנות חמות בביתם ומחלקים אותן לקשישים הבודדים שאינם יכולים לצאת מהבית בשל הקורונה. כיום מונה המיזם עשרות מתנדבים ברחבי העיר שמבשלים מידי שבוע ארוחות חמות וביתיות לקשישים ולמשפחות מעוטות יכולת באזור מגוריהם.

מה הוביל אותך להקמת המיזם?

"בשיא הסגר הראשון, התחיל חבר קרוב שלי, יוסי חיזמי, בהתנעת המיזם בעיר מוגריו בת ים. הוא ראה את הצורך של הקשישים שאין מי שיטפל בהם ופחדו לצאת מהבית בעקבות הנגיף. כשראיתי את הפעילות הזו, מיד אמרתי לעצמי שחייבים לעשות את זה גם כאן בראשון לציון. אני מכיר את הלב הענק שיש לתושבי העיר כך שהיה לי ברור שזה יצליח. וככה התחלנו".

"בשבועות הראשונים למיזם גייסתי בעיקר משפחה וחברים. לאט לאט זה הלך וגדל בזכות הרשתות החברתיות, בפייסבוק ובווטסאפ. היום אנחנו מעל 150 'מבשלים' מתנדבים במיזם וקרוב ל-50 נקודות ברחבי העיר, כלומר בתים של קשישים בודדים, משפחות חד הוריות במצוקה ושלוש דירות של חיילים בודדים להם אנחנו זוכים להזכיר טעמים של בית ביום שישי".

מהן התגובות של אנשים כשאתה מגיע אליהם הביתה?

"זו שאלה טובה כי הנקודה היא שלא אני מביא את הארוחות לבתים. כל הרעיון הוא שהאנשים המבשלים גם מוסרים פיזית את הארוחה למי שצריך וככה זה תורם לאמינות של המיזם. האנשים שמבשלים יודעים בדיוק לאן זה הולך וזה בעצם מעצים את חווית הנתינה. אמנם בגלל הקורונה אסור להיכנס לבתים ואנחנו מאוד מקפידים על ההנחיות, אבל התודה, החיוך ויצירת קשר העין עם האנשים, הרבה פעמים שווה יותר מהכל. ישנם קשישים רבים שהדקה הזאת של שיחה מעבר לדלת ואמירת שבת שלום, עושה להם את השבוע. בגלל זה אני משתדל לשבץ את האנשים לפי אזור מגוריהם, כך שזה יהיה הכי נוח לכולם".

"כמובן שהיו מקרים רבים בהם המבשלים לא יכלו לגשת בעצמם למסור את הארוחות, אז אני ועוד מספר מתנדבים מגיעים לעשות את זה. התגובות שאנחנו מקבלים הן ממש מצמררות. זה הרבה מעבר לארוחה חמה, זה התודה על זה שלא שכחו אותם".

איך אתה רואה את העתיד של המיזם?

"העתיד בעצם כבר כאן. המיזם הזה שהתחיל בבת ים וראשון לציון, היום כבר מתקיים בערים נוספות כמו רעננה, כפר סבא, רחובות ונהריה. זה התחיל כאן, ולאחר שראו את הפעילות שלנו זה הלך והתפשט. אני מקווה ומאמין שזה ימשיך להתרחב לערים נוספות בארץ. בראשון לציון אני מקווה להגיע לכמה שיותר אנשים שצריכים וזקוקים לזה באמצעות כמה שיותר מתנדבים מבשלים".

"חשוב לי להדגיש בכל שבוע בשיחות עם המבשלים, שלא ישתתפו בכל שבוע אלא פעם בשבועיים ואפילו שלוש. זאת מכיוון שחשוב לי שזה יימשך תקופה ארוכה ולא שאחרי חצי שנה, כולם ייגמרו ויישכחו. אני משתדל תמיד להחזיק כמעט כפול שלוש מבשלים מאשר נקודות חלוקה כי אם אנשים יבשלו כל שבוע זה יהיה מאוד שוחק. זאת עבודה קשה לבשל, לעזוב הכל ולנסוע לנקודת החלוקה כל יום שישי ואנשים עלולים לנתק קשר".

אתה מוכר בעיר בעיקר בגלל פאב ה"כצה בר" המיתולוגי שהיה בבעלותך. כיצד מתמודדים בעלי הפאבים בעיר בתקופה זו? 

"ברור לכולנו שזו תקופה מאוד מאתגרת וקשה. אני עדיין בקשר עם רבים מבעלי הפאבים בעיר וכמובן שזו תקופה שצריך לעבור אותה. חלקם אפילו משתתפים במיזם שלנו ומאמצים קשישים. כמו כן, בראש השנה עשיתי הגרלה בין כל המבשלים והגרלתי ארוחה זוגית במסעדות "#רק_ככה", "פפה" וב"כצה בר" שמשתתפים קבועים במיזם".

"חשוב שהממשלה תעניק את תשומת הלב הראוייה לעסקים הקטנים בכלל ולעסקי המזון והמסעדנות בפרט ותאפשר להם להחזיק את הראש מעל המים. זה הרבה מעבר לבירה וישיבה עם החברים, זה עולם תרבותי שלם שחשוב לשמר".

בנוסף אתה גם פעיל פוליטי ומשמש כראש מטה "יש עתיד" בעיר. איך זה משתלב עם העשייה שלך במיזם?

"בוא נשאיר את הפוליטיקה לזמנים אחרים. המיזם הזה הוא לחלוטין אינו קשור לעיסוק הפוליטי שלי. זה מיזם חברתי שבא מאהבה ונועד אך ורק לעשות טוב".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר