לידיה ברנרס ניצולת שואה

ניצולת השואה בת 88 במצב בריאותי קשה יכולה לקבל סיוע במרחק של כ-100 ק"מ

בזמן שמנהיגי העולם הגיעו לישראל לפורום השואה הבינלאומי, לידיה ברנרס מראשון לציון נאבקת במשך שנים על הכרה בנכותה כניצולת שואה

פורסם בתאריך: 28.1.20 11:53

בשבוע שעבר, בזמן מנהיגים מהעולם הגיעו לישראל לציון 75 שנה לשחרור מחנה הריכוז אושוויץ, ובזמן שאתמול (שני) צוין היום השואה הבינלאומי ברחבי העולם, בישראל יש לא מעט ניצולי שואה קשישים שחיים בתנאים קשים ומרגישים שנשכחו מאחור. אחת מהן היא לידיה ברנרס בת ה-88 מראשון לציון, שנאבקת כדי לקבל הכרה אבל גילתה לתדהמתה שאת הסיוע המשפטי היא יכולה לקבל רק בחיפה. "איך אני יכולה לנסוע במצבי לחיפה?", היא שואלת.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


לידיה סובלת ממחלת עיניים שפגעה בראייתה וגם אינה יכולה לאכול מזון מוצק, משום שהיא זקוקה להשתלת שיניים מיידית. במשך שנים היא נלחמת לקבל את קצבת הנכות שמגיעה לה כניצולת שואה כדי לממן את הטיפולים היקרים, אך לשווא.

השבוע, לאחר צפתה בטקסים שהתקיימו בירושלים לרגל פורום השואה הבינלאומי, בהשתתפות מנהיגים מכל רחבי העולם, אמרה בעצב: "כולם זוכרים את ניצולי השואה ביום השואה ומזמינים אותנו לכל מקום אפשרי, אבל אחר כך שוכחים מאיתנו כאילו אנחנו לא קיימים".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


לידיה בת ה-88, ילידת יוגוסלביה, עברה לא מעט תלאות בחייה והצליחה לשרוד את השואה באירופה, כאשר התחבאה מהנאצים בבתים שונים יחד עם משפחתה. בשנת 1948 היא עלתה לארץ ומאז היא נלחמת כדי שיכירו בזכויותיה כניצולת שואה.

לידיה סובלת מילדותה ממחלת הקטרקט וכמעט ואינה רואה. היא גם איבדה את כל שיניה בלסת התחתונה במהלך המלחמה, ומתקשה לאכול, אך נאלצת להיאבק במשך שנים כדי לקבל את התמלוגים שמגיעים לה עבור נכותה מהרשות לזכויות ניצולי השואה.

פעם אחר פעם בקשותיה נידחות וגם הערעורים שהיא מגישה לאחריהן. לידיה צריכה לעבור השתלת שיניים בכל הלסת התחתונה ומצבה אינה מאפשר לה לאכול מזון מוצק והיא יכולה לאכול רק מזון מרוסק שבתה מבשלת לה במיוחד. "שנים שמטלטלים אותי ממקום למקום, מעורכת דין אחת של הסיוע המשפטי, לעורכת דין אחרת, רק שוכחים שאני אישה בת 88, שלא רואה וכבר לא צעירה, והזלזול הזה כואב ולא נותן לי לישון", מספרת לידיה.

"אני כבר במשך שנים שולחת ערעורים, כדי שיכירו בכך שמצב השיניים שלי נגרם כתוצאה מתזונה לקויה במהלך המלחמה, וגם כדי לקבל טיפול מתאים למחלת הילדות שלי בעיניים, שלא טופלה כראוי בילדותי בגלל המצב שהיה בזמן המלחמה, אבל למרות שהגשתי ערעור על ערעור והחלפת אינספור עורכי דין, מדובר בסחבת של שנים".

לפני מספר שבועות היה נדמה כי סוף סוף אולי תקבל מענה, לאחר שקיבלה הודעה מהמחלקה לסיוע משפטי, שעורכת דין חדשה עומדת לייצג אותה בנוגע להכרה בנכות אובדן השיניים ואובדן הראיה, אלא שמסתבר שאותה עורכת הדין מטעם הסיוע המשפטי אינה יודעת על כך דבר ושהיא עובדת רק בחיפה.

"קיבלתי את המכתב וחשכו עיני", מספרת לידיה. "איך אישה בת 88 אמורה לנסוע מראשון לציון לחיפה? ומסתבר שלפי המכתב שקיבלתי ב-24 בדצמבר, יש לי שלושה חודשים בלבד לנצל את הסיוע, ואחר כך כבר לא אהיה זכאית לייצוג משפטי. אבל אותה עורכת דין טוענת שהיא טרם קיבלה את המינוי, ואין לי מושג למי אני אמורה לפנות", היא אומרת בייאוש.

"מי יעזור לי? כולם זוכרים את ניצולי השואה ביום השואה, מזמינים אותנו לכל מקום אפשרי, אבל אחר כך שוכחים מאיתנו כאילו אנחנו לא קיימים. כמה ניצולים עוד נשארו? כמה שנים עוד יש לנו לחיות, ובינתיים נותנים לנו לעבור כזה גיהינום וזלזול.

"במקום להזמין ולארח את כל האורחים ומנהיגי העולם, היו צריכים להשקיע את כל הכסף הזה בניצולי השואה", מוסיפה לידיה. "הכל פוליטיקה. מצפצפים עלינו והמעמד החגיגי שכולם מדברים עליו לא מוסיף לנו כלום, מטלטלים אותי שנים כדי שיכירו בי ובנכות הראיה שלי ובשיניים ומזלזלים בי ובניצולים".

זקנים עזרה

צילום אילוסטרציה: CHENNA PHAL/ Shutterstock.com

ממחלקת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים נמסר בתגובה: "הסיוע המשפטי במשרד המשפטים מייצג ניצולי שואה ללא עלות כספית וללא מבחני הכנסה ורכוש, ועושה את המיטב לטובת הניצולים ומימוש זכויותיהם. הגב' ברנרס פנתה אל הסיוע המשפטי בבקשה לעזרה בהכרה בפגיעה בשיניים ובראייה, לאחר שהרשות לזכויות ניצולי שואה דחתה את בקשותיה. מונתה לה עורכת דין מטעם הסיוע והוגש ערר לבית המשפט. על מנת לנהל הליך בבית המשפט נדרשת חוות דעת של מומחה רפואי לקביעת הקשר הסיבתי בין הפגיעה הרפואית ובין השואה. פרופסור איש שלום, מומחית בעלת שם לאנדוקרינולוגיה, המתמחה במחלת האוסטיאופורוזיס והשלכותיה, שהייתה חברה בוועדת שני (ועדה שקבעה את זכויותיהם של ניצולי שואה) נתנה חוות דעת התומכת בטענתה של הגב' ברנרס לקיומו של קש"ס. חוות הדעת מומנה על ידי הסיוע המשפטי.

"היות ובבתי המשפט השונים ברחבי הארץ הצטברו מספר תיקים העוסקים בסוגיה דומה ובכולם חוות דעת של אותה המומחית, ובמיוחד נוכח העובדה כי התיקים בבית המשפט בחיפה היו בשלב מתקדם יותר, אוחד הדיון בתיקים בבית המשפט בחיפה. זאת, במטרה לקצר את משך ההליכים ככל האפשר ולייעל אותם. סוכם עם הרשות לניצולי שואה כי יעשה מאמץ שלא להזדקק לניצולים עצמם (היות ומדובר בשאלה משפטית וייתכן שכלל לא יהיה צורך בעדות של הניצולים עצמם). עוד סוכם שאם יתממש הסיכוי הנמוך שניצולים יצטרכו להגיע לבית המשפט, תממן הרשות הסעה (מונית) עבור הניצולים".

עוד נמסר ממשרד המשפטים, כי "אשר לפגיעת העיניים, החלטת הרשות לניצולי שואה בנושא הפגיעה בעיניים ניתנה יחד עם ההחלטה בנושא השיניים ועל כן הוגש כנגד אי-ההכרה בשתי הפגימות ערר אחד. עם העברת הטיפול בנושא השיניים לחיפה עבר גם נושא העיניים לשם. אשר להחלפת הייצוג, לאחרונה נוצר צורך למצוא עורך דין אחר שיטפל בעניינה, והיות והתיק הועבר כאמור לדיון מאוחד עם תיקים נוספים בנושא זה בחיפה, נבחרה עורכת דין מחיפה כדי להמשיך בייצוג תוך שהובהר לגב' ברנרס כי לא תצטרך להגיע לחיפה וכי עורכי דין של הסיוע המשפטי מאזור המרכז יפגשו אותה ויסייעו לה בביתה בכל עניין שיצריך חתימה על מסמכים.

"יצוין כי הדברים הובהרו לגב' ברנרס הן באשר לקבלת חוות הדעת בעניינה, הן באשר להעברת הדיון לחיפה והן באשר להחלפת הייצוג המשפטי. עוד הוסבר לה כי היא תוכל לפנות לעורכת הדין מהמרכז בכל ענין, הגם שלא תייצג אותה עוד באופן ישיר".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר