ראשון לציון (צילום: shutterstock)
ראשון לציון (צילום: shutterstock)

ראשון לציון נסתמת, הרכבת הקלה לא נראית באופק – ובמשרד התחבורה מצאו תחליף

משרד התחבורה נסוג מהתוכנית המקורית של הקו החום, שנועד לחבר לרכבת הקלה בגוש דן גם את לוד, רמלה, באר יעקב וראשון לציון ■ הסיבה העיקרית: חשש מסחבת - בעוד האזור זקוק לפתרון מהיר ■ החלופה: מערך תחבורה ציבורית מהיר במודל המטרונית בחיפה

פורסם בתאריך: 24.10.19 09:19

לאחר שקידם במשך שנים קו רכבת קלה בין מערב ראשון לציון לבין לוד — נסוג משרד התחבורה מהתוכנית. קו זה, שכונה הקו החום, אמור היה להיות הרביעי שיבוצע לאחר שלושת הקווים המאושרים כיום לביצוע (האדום, הירוק והסגול). הקו החום אמור היה להתחבר לתשתית רכבתית זאת מדרום, ולמעשה לחבר את תושבי דרום השפלה למערך הרכבות הקלות של תל אביב וסביבתה.

עם זאת, הנסיבות הטכניות והכלכליות שמלוות כיום את פרויקטי הרכבת הקלה — לצד הצורך הבהול בפתרונות הסעת המונים מהירים באזור ראשון לציון — הביאו לשינוי בתוכנית. כעת יקדם משרד התחבורה מסלולי BRT במודל המטרונית בחיפה. כלומר, כלי רכב ציבוריים רבי־קיבולת שינועו בצירים ייעודיים ויזכו לעדיפות בצמתים.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


תוואי הקו החום של הרכבת הקלה אמור לעבור ממערב העיר, דרך לב העיר, מתחם צריפין, באר יעקב, רמלה ולהסתיים בלוד. שינוי התוכנית לביצועו התגלה בעקבות מכרז תכנון חדש שפירסמה חברת נתיבי איילון. זו קיבלה את האחריות לפרויקט ותיכנס בנעליה של חברת נת"ע.

כחלק משינוי התוכנית, הפרויקט פוצל לשני חלקים — מזרחי ומערבי. המכרז על תכנון החלק המערבי, שנחשב קל יותר ליישום ועובר דרך הרחובות משה דיין ורוטשילד עד למזרח העיר, כבר הסתיים. כעת פורסם מכרז על תכנון המשך הקו בחלקו המזרחי. חלק זה, שעובר במתחם צריפין ובשכונת גני אביב בלוד, מורכב יותר לתכנון. הוא תלוי בהתקדמות פינוי מתחם מחנה צריפין, שעל שטחו מתוכנן פרויקט בנייה גדול שאסדרתו עדיין לא הושלמה.

 

הביקוש אינו מצדיק את התקציב הנדרש

גורמים בממשלה טוענים כי השינוי בתוכנית נעשה בעקבות תחזיות ביקושים חדשות, שבמסגרתן נמצא כי הביקוש לקו החום יהיה מצומצם יחסית לנדרש עבור רכבת קלה, ולכן אינו מצדיק את התקציבים הדרושים לבנייתה.

לדברי אליצח דמבינסקי, סמנכ"ל מטה ואסטרטגיה בנתיבי איילון, עיקר הביקוש באזור הוא לנסיעה לתל אביב, בעוד מספר הנוסעים שצפויים להשתמש במסלול ראשון לציון־לוד מתאים יותר למערכת תחבורה שהיא בין אוטובוס לרכבת קלה, כלומר BRT. לדבריו, תהליך התיאום מול הרשויות המקומיות שהציר עובר בשטחן — כבר החל.

פינוי מרכז מחנה צריפין. צילום: דוברות משרד הביטחון

עיריית ראשון לציון התנגדה בעבר לתוואי הקו החום. לפני שנה היא עתרה לבג"ץ נגד החלטת הוועדה לתשתיות לאומיות שאישרה את המתווה. העירייה דרשה להסיט את התוואי מרחוב כורש בעיר לחוף הים, כך שהוא יעבור במתחם האלף — פרויקט תעסוקה, מסחר ומגורים הנמצא בבנייה — ולהעתיק את מרכז התחזוקה והטיפול של הרכבת (הדיפו) דרומה.

מ"מ וסגנית ראש העיר, עו"ד ליאל אבן־זהר, אומרת כי החלטת משרד התחבורה למעבר ל–BRT נכונה יותר לראשון לציון: "מדובר בפתרון יעיל, זול ומיידי יותר". לדבריה, מעבר לביצוע המהיר, היתרון של מערכת כזו גלום בכך שהיא שמאפשרת גמישות רבה יותר בשינוי תוואי עתידי בעקבות התפתחות העיר.

כ"ץ הבטיח נתב"ג, הקו יגיע רק עד לוד

לפני כשנה הצהיר שר התחבורה הקודם, ישראל כ"ץ, כי בעתיד יתאפשר להגיע בעתיד לנמל התעופה בן גוריון באמצעות הרכבת הקלה. הוא התבסס בדבריו על הארכת תוכניות הקו החום שמתוכנן עד שכונת גני אביב בלוד לנמל התעופה, לפי בקשת עיריית לוד. מקור המעורב בפרויקט מאשר כי במקביל לתכנון החלק המזרחי, ובהתאם לבקשת משרד התחבורה, בוחנת חברת נתיבי איילון את הארכת הקו עד נתב"ג. החברה תעריך את היקף הביקוש העתידי ותעביר את הממצאים למשרד התחבורה להחלטה סופית.

כעת התוכנית היא למתיחת הקו עד לוד בלבד. מקור בכיר אחר המעורב בפרויקט מציין כי מערכת BRT שמקודמת כיום על ידי חברת נתיבי ישראל בכביש 40 תהיה פתרון מתאים יותר לאזור שבין לוד לנתב"ג, ובעיקר לאזורי התעסוקה שסביבו, מבחינת היקף הביקוש. לדבריו, ההחלטה להוציא מהתכנון את המקטע מלוד עד נתב"ג נעשתה כדי לא לעכב את אישור הפרויקט — ואם יתברר כי קיימת הצדקה וביקוש להארכת הקו "תקודם תוכנית משלימה".

היעד לסיום התכנון של החלק המערבי בפרויקט הוא שנתיים לפני תחילת ביצוע הפרויקט. עדיין לא הוחלט לוח הזמנים לגבי המתחם המזרחי, שתלוי כאמור בהחלטות שיתקבלו ב–2020 במינהל התכנון לגבי מתחם מחנה צריפין, שבו מתוכננים מתחמים מגורים ותעסוקה, שעשויות להתקבל.

ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד, בשיתוף נתיבי איילון, מקדם תכנון לקווי BRT מהירים כשלב מקדים בתוואי הקו החום של הרכבת הקלה. זאת, כשלב ביניים עד להפעלתו של הקו. ההחלטה התקבלה בשיתוף הרשויות המקומיות, במטרה לקדם פתרון מהיר לציר הרוחבי של דרום המטרופולין.

"קווי ה–BRT והפרויקט שמקדמת נתיבי ישראל על כביש 40, צפויים לתת מענה מיטבי להסעת המונים בציר, כולל שירות ישיר ומהיר לנתב"ג ואזורי התעסוקה שסביבו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר