המיצג מחוץ לביתו של ניצול השואה: מזרקה עם דם; צפו:

אברהם ברזילי ששרד את השואה, מבקש להעביר את המסר "לעולם לא עוד", באמצעות מיצגים מצמררים שהוא מעמיד מחוץ לביתו ולבית העסק שלו. אשתו שניצלה גם היא: "זה שאנחנו כאן זה ניצחון"

פורסם בתאריך: 2.5.19 14:36

ברחוב הוורד שבשיכון המזרח, מחוץ לביתם של מלכה ואברהם ברזילי, ניצולי שואה מאיטליה ובולגריה, עומד מיצג שאי אפשר להיות אדישים אליו: תמונות, מזרקה עם שש מדרגות שמהן נשפך נוזל אדום – המדמה דם.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


אברהם, בן 84, בעל חנות רהיטים ברחוב פינסקר בעיר, מעמיד מיצג גם מחוץ לחנות שבבעלותו. מלכה, אשתו, בת 79, מספרת על הקושי שעובר אברהם בעלה: "הוא נדד עם אחותו והוריו מאיכר לאיכר בכפרים של איטליה. בתקווה שיחביאו אותם מהשלטון של מוסוליני ורדיפת הנאצים".
"כדי למצוא מקום מסתור משפחתו היתה צריכה למכור זהב וכסף, שהיה עליהם בזמן שברחו. רוב הזכרונות של אברהם הם של בריחה, בשנתיים האחרונות הוא הולך ל'עמך' ושם הוא מדבר עם אנשי מקצוע על הזוועות שעבר".

מלכה מוסיפה כי אברהם לא נוהג לדבר בבית על הזוועות. "את רוב הזכרונות הוא שומר אצלו, רק לפני שנה היתה הפעם הראשונה שדיבר עם הילדים בסלון הבית וסיפר על מה שעבר, עד אז שנים על גבי שנים הוא שתק", היא מספרת ואומרת שבשנים האחרונות החליט גם לנציח את הזכרונות במיצגים מחוץ לביתו ולבית העסק שבבעלותו.

גם מלכה שרדה את השואה. מלכה, בת 79, גדלה בבולגריה. אמה ודודה נלקחו למחנה ריכוז בבולגריה, אביה נשלח לעבודות כפייה. היא נשארה אצל סבא וסבתא בעירה דופניצה. בגיל תשע עלתה לישראל.

"אימי ודודי היו במחנה שבו היה צריף קטן למאה איש, לילה לפני השחרור מישהו הצית את הצריף. על הדלת שמרו אנשי הגיסטפו. אנשים ברחו מהחלונות ואימי ואחיה ניצלו.

הרבה אנשים אחרים נשרפו למוות. אימי זכרה עד יום מותה את שרפת הצריף. זו הייתה  הטראומה שלא עזבה אותה".

"בשנים האחרונות בחר בעלי אברהם להנציח את השואה בדרך שלו, מחוץ לבית ומחוץ לחנות, כדי שהעוברים ושהבים יזכרו ולא ישכחו את הזוועות שעבר העם הזה. זה שאנחנו כאן, זה ניצחון", מסכמת מלכה.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר