חוות עין חמד
חוות עין חמד

צו הריסה לחוות הסוסים שבה מטופלים מאות ילדים: פועלת ללא רישיון

בחוות עין חמד מטופלים 400 ילדים בעלי צרכים מיוחדים ובאחרונה אף עלתה יוזמה להקים במסגרתה יחידת פרשים, שזכתה לתמיכה מבכירים בעירייה. בעל החווה: "המקום הזה הוא הלב שלנו". העירייה: "מבנה מסוג זה עלול לסכן את בטיחותם של השוהים במקום"

פורסם בתאריך: 27.2.19 15:47

חוות הסוסים של עין חמד עומדת בפני סכנת סגירה מיידית. זאת, לאחר שבאחרונה התקבל צו הריסה מעיריית ראשון לציון. לפי הצו, על בעל החווה מנשה גולדיס, להרוס אותה בשל כמה מבנים שנבנו בצורה בלתי חוקית, או לחילופין להפקיד ערבות של חצי מיליון שקל כתנאי להמשך הפעילות.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


חוות הסוסים של רוכבי חמד בנחלת פועלת בעיר משנת 2014 ומשמשת חווה טיפולית לכ-400 ילדים עם נכות ועם בעיות רגשיות וקוגניטיביות אחרות. לאחרונה אף עלתה יוזמה חדשה בראשון לציון, כפי שפורסם לראשונה ב"השקמה ראשון לציון", שלפיה יחידת הפרשים של חוות עין חמד תערוך סיורים במקומות נידחים בעיר, שאליהם לא מתאפשרת גישה באמצעות רכב, בתדירות של פעם בשבוע. זאת, במטרה להגביר את ביטחון התושבים. סגן ראש העירייה ומחזיק תיק הביטחון מקסים בביצקי, אף ברך על הרעיון והבטיח לבדוק את הנושא "כדי לראות איך לאשר זאת מול החברה לביטחון".

אלא שבימים אלה לא ברור מה יעלה בגורל החווה. דרכו של מנשה גולדיס עד להפעלת החווה במתכונתה הנוכחית, הייתה רצופה מהמורות. החווה הוקמה בשנת 2011 בכפר הנוער שדה חמד, 500 מטר בקו אווירי ממקום החווה כיום. בסוף 2014 נאלץ גולדיס לפנות את החווה, וכשחיפש מקום חדש מצא את השטח בנחלת שהיה בבעלות אדם פרטי. גולדיס העביר את הסוסים למקום החדש, חתם על חוזה שכירות, ולדבריו קיבל היתר מהעירייה ואף שילם ארנונה כחוק.

גולדיס מוסיף וטוען כי כשבנה את החדרים אשר שימשו משרד, חדר המתנה להורים וחדר טיפולים – הוא פנה אל העירייה, אבל העבירו אותו ממחלקה למחלקה, והסבך הביורוקרטי רק הסתבך והלך. "אף אחד בעירייה לא ידע לאן להפנות אותי", הוא מספר, "כל אחד אמר משהו אחר, אולי כי אין חווה בעיר. כחודש לאחר שהחווה התחילה לפעול קיבלתי צו הריסה למבנים. יותר מארבע שנים אנחנו בבתי משפט, כאשר העירייה דורשת לשבור את המבנים, דבר שיוביל לסגירת החווה. המבנים קטנים, לא נועדו למגורים, רק להמתנה של ההורים ולחדר טיפולים והסברה בין המדריך למטופל. הגזרה האחרונה שאמרו לנו היא שאם אנו רוצים להמשיך ולעבוד, עלינו להפקיד 500 אלף שקל ערבות. מאיפה אני אביא סכום כזה?".

גולדיס ממשיך ומספר ש"ביקשתי מהעירייה להתחשב בנו. אנחנו מטפלים בילדים של ראשון לציון, העירייה צריכה לחבק אותנו. סגירת החווה זאת אומרת שכ-400 ילדים נכים עם צרכים מיוחדים יצטרכו להפסיק את הטיפול. עצוב לי רק לחשוב על זה. כולנו כמו משפחה, זה הרבה יותר מעסק. אנחנו כאן בשליחות. המקום הזה הוא הלב שלנו".

גלי אזולאי, אמא של רז בן ה-12 שלוקה בשיתוק מוחין, נדהמה לגלות שהחווה עומדת בפני הריסה. "מנשה גולדיס והמטפלים בחווה הם הרבה מעבר לשעת רכיבה", היא אומרת, "אנחנו מגיעים פעם בשבוע לרכיבה טיפולית, וחוץ מהפן הפיזי החשוב שמתבטא בתמיכה וביציבה, יש גם את הפן הרגשי של הצוות ושל הסוס עצמו. מנשה גולדיס מלמד אותו ושני מדריכים נוספים מחזיקים אותו. זה בטוח לא כלכלי עבורם, ועדיין הם נותנים כל כך הרבה. הצוות מקסים והעובדים שלו הם אנשים עם לב רחב. זאת תהיה מכה קשה להרבה אנשים בעיר שמגיעים לכאן ומקבלים עבודת קודש. אל תסגרו לנו את המקום המדהים הזה".

עורך דוד טובול שמייצג את חוות פרשי חמד מסר בתגובה: "חוות הסוסים רוכבי חמד מטפלת ב-400 ילדים עם צרכים מיוחדים ומוגבלויות שונות כחווה טיפולית מקצועית, ואין שום מחלוקת בעובדה זו המהווה אינטרס וצורך ציבורי חברתי ראשון במעלה. ביחס לחוק, החווה קיבלה היתר בנייה כדין ועובדת כחוק עם כלל האישורים, כאשר העירייה, הוועדה המקומית, מסרה היתר כדין בתנאי שיופקד ערבון של חצי מיליון שקל – דבר שלא אפשרי כלכלית. עם זאת, הבעלים מתחייב לחתום שייפנה את החווה עצמאית כאשר יתעורר צורך ציבורי ואינטרס ציבורי מיידי".

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה: "מחובתה של עירייה לדאוג קודם כל לשלומם ולבטיחותם של תושביה. מדובר בחווה שנבנתה ללא היתר ורישיון תוך קביעת עובדות בשטח. חשוב לציין כי לא ניתן היתר כפי שמצוין, אלא ניתנה החלטה לאשר לזמן מוגבל בכפוף לעמידה בכמה תנאים שבהם אישור יועץ בטיחות אש, אישור מהנדס על יציבות ובטיחות המבנים, אישור משרד החקלאות ועוד. למרות כל זאת הם לא עמדו באף תנאי. בנוסף, הוועדה דנה בעניין כבר ב-9.4.18 וביקשה ערבות להבטחת פינוי המבנה, אך דבר לא נעשה. מבנה מסוג זה הפועל ללא היתר עלול לסכן את בטיחותם של השוהים במקום"

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר