shutterstock

"לא הצלחתי להבין למה אין לי חשק לראות את התינוקת שלי"

המצוקה, העומס, החששות והדיכאון. כך פועל הפרויקט המקומי שנותן תמיכה ומענה לנשים אחרי לידה

פורסם בתאריך: 30.12.18 12:04

איך מתמודדים עם לידה ראשונה או לידת תאומים, עם הקשיים, הדיכאון והמציאות החדשה? גם בראשון לציון הבינו את הצורך לסייע לנשים לאחר לידה עם התוכנית "אם לאם", שהחל לפעול בעיר לפני 10 שנים בהובלת דפנה לבנת ז"ל. בראשון לציון המיזם פועל במסגרת המשרד לקידום מעמד הנשים, תחת רשת נשים, בראשותה של איריס קגן, יועצת ראש העיר לקידום מעמד האישה. עד כה התוכנית הכשירה עשרות מתנדבות לליווי ותמיכה במאות אמהות, במטרה להקל עליהן ולאחר הלידה ולהציב אותן במרכז החוויה.

התוכנית החלה לפעול בישראל לפני 18 שנים, תחילה כביקורי בית. בראש המיזם עומדת מרשה קייטס, פרופ' במחלקה לפסיכולוגיה שבאוניברסיטה העברית, ירושלים. הפרויקט בראשון לציון מבקש להקל על אמהות אחרי לידה, לעזור לאלו הזקוקות ליותר תמיכה בעזרת אוזן קשבת ומפגשים עם אם מנוסה, פעם בשבוע.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


ליאת שביט צרפתי שמובילה את הפרויקט בראשון לציון, יחד עם שיר גולדנברג, מספרת: "המיזם פועל במתכונת של ביקורי בית, פעם בשבוע מגיעה מתנדבת ליולדת הביתה והיא שם עבורה לכל דבר. זה יכול להיות לידה של ילד ראשון והיא צריכה 'הוראות הפעלה' או מישהי שתהיה עבורה 'מודל', מה עושים עם הדבר הזה שנולד לי עכשיו? או אפילו להיות כמה דקות עבור עצמה".

"נשים רבות אחרי לידה מספרות על כך שאין להן דקה לעצמן, שהן אפילו לא מצליחות לשתות קפה, שאחרי שהן מכינות הן מחממות אותו עשר פעמים ועדיין לא מצליחות לשתות אותו", מוסיפה שביט צרפתי, "פעם בשבוע מגיעה מתנדבת ונמצאת עם האם והתינוק ומאפשרת לה לאכול, לשתות, להיכנס להתקלח בלי הפרעה. משהו שרק מי שחוותה את זה על בשרה יכולה להבין, רק מי שבאמת הייתה במקום הזה יודעת מה זה להיות בבית אחרי לידה ושזה רצף של משימות בלתי נגמר, עבודות שקופות שלא נגמרות".

שביט צרפתי וגולדנברג מוסיפות כי הן תומכות בנשים גם בפן הרגשי, מאפשרות להן לשתף, לדבר על הקשיים ולקבל תמיכה. "העובדה שלא מבטלים את הקושי שלהן, ושיש להן עם מי לדבר לפעמים יכולה למנוע דיכאון. ואם בכל זאת יש מישהי שזקוקה לעזרה נוספת אנחנו עוזרות לה להגיע למקומות הנכונים על מנת לקבל טיפול", אומרת שביט צרפתי.

אחת המתנדבות בתוכנית, סיגל מנדל, מספרת: "בחרתי להתנדב ב'אם לאם' בגלל ההזדהות שלי עם התפקיד ההורי, תפקיד שרבים מאיתנו לוקחים כמובן מאליו. אחת היולדות שפגשתי, אישה משכילה, עובדת סוציאלית בהכשרתה, ילדה תאומות לאחר שכבר הייתה לה ילדה בת שלוש. היא הייתה אמא מנוסה לכל הדעות אבל היא פשוט לא הצליחה להשתלט על המצב החדש. התפקיד שלי כמתנדבת היה פשוט להיות שם בשבילה. עצם העובדה שעברתי וחוויתי לידות על כל המשתמע מכך, שהייתי בעבר במצב שלה, אפשרה לי להזדהות עם כל מה שעבר עליה. ההצפה הזו שבאה אחרי לידה, הנפילה למקום הזה שאת לא יודעת איך להתמודד איתו, חוסר האונים, והציפייה של כולם ממך להמשיך להיות מחויכת, כשהגעתי אליה יכולתי פשוט להיות שם עבורה, לתמוך ולהקשיב".

אחת היולדות שלוקחת חלק בפרויקט, מספרת על החוויה שעברה, שיכולה להמחיש עד כמה התוכנית מסייעת לאימהות. "לפני הולדת בתי לא האמנתי שהאתגר הנפשי והפיזי של הטיפול יהיה גדול כל כך, ושאגיע לסף קריסה על אף הסביבה התומכת שהייתה לי. הייתי בקריסה נפשית ופיזית ולא הצלחתי להבין למה אין לי חשק לראות את התינוקת שלי. אחרי שהפנו אותי ל'אם לאם', המתנדבת נכנסה ובעזרת ניסיונה, הביטחון וטוב הלב שלה, היא עזרה לי למצוא את האיזון. העובדה שהיא הייתה מישהי חיצונית ולא מישהי מהמשפחה, הקלה עליי לקבל את עזרתה בזרועות פתוחות, ולהודות בפניה ובפני עצמי בקשיים שחוויתי. עבורי, זה פרויקט חשוב מאין כמותו למען כל הנשים בעיר".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר