הדמיית רובע מגורים חדש בראשון לציון, מעל דיפו המטרו, באדיבות נתע
הדמיית רובע מגורים חדש בראשון לציון, מעל דיפו המטרו, באדיבות נתע

דבר כזה עוד לא היה: שכונה תיבנה בראשון לציון על קרקע מלאכותית מעל המטרו

אושרה להפקדה תכנית להקמת שכונת המגורים הראשונה שתיבנה מעל דיפו המטרו. מדובר בתוכנית תקדימית מבחינת מורכבותה שחלקה ייבנה על קרקע מלאכותית וחלקה על קרקע טבעית סביב המטרו

פורסם בתאריך: 9.6.23 08:54

הדמיית רובע מגורים חדש בראשון לציון מעל דיפו המטרו, באדיבות נתע

הדמיית רובע מגורים חדש בראשון לציון מעל דיפו המטרו, באדיבות נתע

"ההאדסון יארדס" הישראלי: המועצה הארצית לתכנון ובניה בראשות הרב נתן אלנתן, אישרה להפקדה את התוכנית להקמת שכונת המגורים הראשונה שתיבנה מעל דיפו המטרו (תמ"א 70/א'). מדובר בתוכנית תקדימית מבחינת מורכבותה והיקפי הבינוי המוצעים בה שכן חלקה מתוכנן מעל מתחם התפעול של קו מטרו 1M המאושר.

בעולם קיימות דוגמאות למתחמים מסוג זה (המפורסם שבהם הוא "האדסון יארדס" בניו יורק) ואף בארץ מתוכנן בינוי מעל "דיפו 25" של הרכבת הקלה בירושלים אך השימושים מעליו מיועדים למבני ממשלה בלבד ובהיקף מצומצם בהרבה. מטרת התוכנית היא ניצול מיטבי של חטיבת קרקע משמעותית בלב אזור הביקוש במטרופולין תל אביב לצורך תוספת יחידות דיור משמעותית תוך הישענות על מערכות הסעת המונים הסמוכות למתחם.

התוכנית, המקודמת על ידי חברת נת"ע, הינה בשטח של כ-400 דונם, והיא ממוקמת במתחם "ראשונים" בדרום-מזרח ראשון לציון, בין הרחובות הרצל, תש"ח, רמ"ז וכביש 431. המתחם ממוקם בסמוך לתחנת רכבת ראשונים ובעתיד מתוכננת בו תחנת מטרו. בציר הרצל מתוכנן קו מתע"ן (מערכת תחבורה עתירת נושאים) בתצורת BRT.

 

התוכנית מורכבת משני חלקים: חלק אחד יבנה מעל קרקע מלאכותית שתוקם מעל הדיפו בד בבד עם הקמתו. החלק השני יבנה בשטחים המקיפים את הדיפו ממזרח ומצפון (שטחי "עוטף הדיפו") על קרקע טבעית. יחד הם מהווים יחידה תכנונית אחת ורובע מגורים שלם המספק לתושביו את כל צרכיו.

עקרונות התכנית הם נפחי בינוי משמעותיים, עירוב שימושים ברמת המבנה והשכונה, רשת רחובות צפופה, פיתוח כיכר עירונית משמעותית בסמוך לתחנת המטרו ("כיכר המטרו") ותקני חניה מופחתים. מפלס השכונה מתוכנן כמרחב המתעדף הולכי רגל, רוכבי אופניים ותחבורה ציבורית. שטחי המסחר נפרסו בחזיתות פעילות בעיקר באזור תחנת המטרו הסמוכה לרח' הרצל ולאורך השדרה הדרומית המחברת בין התחנה בצידה המזרחי לבין תצפית אל הדיפו בצידה המערבי.

התוכנית כוללת כ-2700 יחידות דיור חדשות שיוקמו ב-26 מבנים בגבהים מגוונים (8,20,24,25,26,28). מתוך כלל יחידות הדיור 30% יהיו דירות קטנות. כ-500 יחידות דיור יוקצו לטובת דירות קטנות וכ-260 ליחידות דיור קטנות מאוד ("מיקרו יוניטס"). בנוסף יוצעו 300 יחידות דיור עבור דיור מוגן אשר ימוקם בקרבת תחנת המטרו.

 

בנוסף ליחידות הדיור, התוכנית כוללת כ-14,000 מ"ר עבור שטחי מסחר שישולבו כחזיתות פעילות במבני המגורים והתעסוקה ו-250,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה. בנוסף התוכנית כוללת כ-20 דונם למבנים ומוסדות ציבור ושטחים מבונים בקומות הקרקע לטובת הקצאות ציבוריות במבני המגורים בהיקף של כ-4,500 מ"ר עיקרי. בנוסף, התוכנית מקצה כ-55 דונם שטחים פתוחים. התכנית כוללת גם גשר הולכי רגל אשר יחבר בין השכונה והשכונות מצפון לו אל אזור נופש מטרופוליני "האירוס" המתוכנן מדרום לכביש 431 ועתיד להוות ריאה ירוקה משמעותית בחלק זה של המטרופולין.

יו"ר המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, הרב נתן אלנתן: "אנו עמלים בתכנית שלנו ליצור סביבות מגורים בקרבת תחנות המטרו, אני רואה במטרו פרויקט חשוב וחיוני שיש בו לסייע לתכנון והקמת תכניות רבות למגורים. המטרו הינו מגה פרויקט מבורך שיביא עימו הקלה על העומס בכבישים לתושבי המרכז. יש לדאוג שפרויקט המטרו יקודם ויבוצע במהירות ולמנוע כל שיהוי ועיכוב בו".

מנכ"ל מנהל התכנון, רפי אלמליח: "מינהל התכנון ממשיך לקדם בכל הכוח תוכניות מגורים בסביבת תחנות המטרו. המטרו הוא מנוע לקידום תוכניות ענק למגורים. אסור להפסיק את קידום פרויקט המטרו במדינת ישראל הן ברמת התכנון והן ברמת הביצוע, לרבות תקצוב הפרויקט, שהינו פרויקט התשתיות הלאומי הגדול ביותר בתולדות מדינת ישראל. המטרו הוא פרויקט חיוני וקריטי לגוש דן ובלעדיו אזרחי ישראל יעמדו בפקק מהרגע שיצאו מהבית".

התוכנית נערכה על ידי גורדון אדריכלים ומתכנני ערים בע"מ.

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר