נדודי שינה צילום imagepointfr/depositphotos.com
נדודי שינה צילום imagepointfr/depositphotos.com

מדינה בחוסר שינה: כולנו לא ישנים טוב, אז מה עושים? קבלו כמה עצות חשובות

לא מצליחים להירדם? אתם לא לבד. ד"ר עמית גרין מאסותא מסביר למה זה קורה ומה כדאי לעשות כדי לישון קצת יותר טוב

פורסם בתאריך: 19.12.23 14:02

מדינה בחוסר שינה כבר 72 יום: חלק מההשלכות של המלחמה הן מתח נפשי וישראלים רבים שישנים פחות שעות ופחות טוב. אירועי ה-7 באוקטובר היו באמת חסרי תקדים מבחינת ההשפעה שלהם על האוכלוסייה. באסותא מרכזים רפואיים מציינים כי כי יש עלייה דרמטית ברמת המתח הנפשי של רבים, ביחס לאירועים אחרים שהיו לאורך ציר הזמן, כמו מגפת הקורונה שגבתה את חייהם של אנשים רבים בישראל, או מבצע שומר חומות. השפעה גדולה קיימת על השינה שנפגעה, כמו גם עלייה דרמטית בפוסט טראומה. על פי נתונים של אסותא, כ-23% מהאוכלוסייה שלא נחשפה בצורה ישירה לזוועות סובלת מפוסט-טראומה, וכ-23% סובלים מחרדה ברמות בינוניות וקשות. זאת בעקבות הסרטונים הרבים שהוצפו ועדיין מופצים ברשתות.

ד"ר עמית גרין, פסיכולוג שינה ממערך השינה של אסותא מרכזים רפואיים

ד"ר עמית גרין

ד"ר עמית גרין, פסיכולוג מומחה שינה ממערך השינה באסותא, כתב באחרונה על כך מאמר מיוחד. ד"ר גרין מציין במאמרו, כי "לפעמים חיבוק מרגיע שווה אלף מילים ועוזר לישון טוב בלילה". עוד הוא אומר: "מרגישים שהשינה שלכם השתבשה לחלוטין? לא מצליחים להירדם? מחוברים לעדכונים בחדשות כל הלילה? אתם לא לבד".

בהמשך הוא קורא לילד בשמו: "כולנו חווים תקופה מתוחה מאד שמשפיעה גם על השינה שלנו ומתבטאת פעמים רבות בנדודי שינה. אז אם חיפשתם את השם – מדובר באינסומניה – הפרעת עוררות הנגרמת מעוררות פסיכולוגית כתוצאה מלחץ, חרדה, מחשבות מטרידות ותחושת חוסר בטחון הגורמת לעוררות פיזיולוגית אשר מקשה עלינו את ההירדמות, גורמת לשינה שטחית, ויקיצות מרובות".

ד"ר גרין מסביר: "בריאות וחוסן נפשי הם היכולת לתפקד ולפעול בתנאים של אי-וודאות. כולנו חווים את זה בכל יום שיגרתי, אבל מאז פרוץ המלחמה כולנו עברנו טלטלה רגשית שזעזעה את תחושת השליטה והיציבות שלנו. כדי להחזיר את תחושת השליטה והביטחון ולחזור לישון טוב אנחנו צריכים לחזור ולמצוא את הבסיס והעוגן הרגשי שלנו שנותן לנו תחושת יציבות, בטחון ותקווה".

אז מה ניתן לעשות כדי לשפר את המצב האישי שלנו? 

ד"ר גרין מציין בהמשך: "ישנן כמה פעולות שאנחנו יכולים לעשות כדי להרגיע את עצמנו ולהיטיב את השינה שלנו גם בעת המלחמה והימים הקשים הללו: הראשונה היא להפחית את החשיפה לחדשות. ההיצמדות לחדשות מייצרת אצלנו תחושת שליטה אבל מדובר באשליה בלבד שגורמת למצב הפוך – חשיפת היתר היא כמו קרינה ששורפת את הגוף והנפש, גורמת ללחץ ולחרדה מוגברת ומתמשכת ומקשה עלינו לישון בלילה".

 

הוא ממליץ גם על סדר יום ומדגיש: "בתקופה של מצבי אי ודאות, יש צורך לייצר שגרה שתחזיר לעצמנו את תחושת הביטחון. חוסר סדר מייצר חוסר שקט ואילו סדר יום יכול לסייע לנו למצוא מחדש את המרכז הנפשי והחוסן שלנו". אז איך מייצרים סדר יום חדש? "הקפידו על שעות יקיצה מסודרות בבוקר, פעילות גופנית, שגרת תזונה ופעילות עם המשפחה".  עוד הוא מציין כי פעולה פשוטה כמו נשימה עמוקה היא פעולה מרגיעה מאין כמותה, ומדגיש כי אין תחליף להקשבה אנושית ולחיבוק.

על שאלת השאלות, מתי ללכת לישון, הוא אומר: "לכו לישון כאשר אתם מרגישים מנומנמים ולא לפני כן, אחרת תמצאו את עצמכם מתגלגלים במיטה בתסכול. למי שמחפש הגדרה מדויקת יותר – כשאתם מרגישים שיש לכם 2% בסוללה הגופנית, זה הזמן להיכנס למיטה".

אבל מה עושים כאשר כבר מתעוררים בלילה ורוצים לחזור לישון? לד"ר גרין יש כמה טיפים יעילים: "לא להיבהל – תלמדו להרגיע את עצמכם גם אם התעוררתם בלילה. ממש כפי שאתם ניגשים לילד ומרגיעים אותו בליטוף שיחזור לישון, כך אמרו לעצמכם בלב: 'התעוררתי, הכל בסדר, אני תכף אחזור לישון. יש לי עוד כמה שעות שינה ואני מיד נרדם מחדש'. פעולה זו יכולה למנוע את תחושת הבהלה והעוררות הנפשית שתעיר אתכם גם פיזיולוגית".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר