גילוי סרטן העור

חכמים בשמש: איך לגלות את סרטן העור?

שבוע המודעות לסרטן העור: מומחית העור בכללית ראשון לציון פונה לציבור: "היבדקו לאיתור מוקדם של סרטן העור"

פורסם בתאריך: 25.6.18 15:06

לרגל שבוע המודעות לסרטן העור ממליצה ד"ר ורד עטר שניר, מומחית ברפואת עור ורופאת עור ילדים ומי שמנהלת את מרפאה יועצת נאות שיקמה בראשון לציון לכל אחד: ללכת ולהיבדק לקראת ימי הקיץ שטופי השמש.

ד"ר שניר שבדקה כבר השבוע את אנשי הצוות במרפאה, עושה סדר לגבי נקודות חן שפירות וממאירות ואיך להתגונן מחשיפה בלתי מבוקרת לשמש ומדגישה בעיקר: מתי מומלץ להחליט ללכת להיבדק.  


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


עפרה סברנסקי, בת 80, מורה בגמלאות לאחר 40 שנות הוראה, ספרנית במושב, מספרת כי מאחר והיא מנומשת מגיל 4  – טוב להיבדק כל שנה מחדש וכך היא עושה: "הבדיקה אצל ד"ר עטר שניר הייתה מהירה, יסודית ומקצועית עם חיוך והסברה לגבי התמגנות לקראת הקיץ שטוף השמש. אני ממליצה לכולם ללכת להיבדק".  

ד"ר שניר: "המלנומה היא סרטן עור ממאיר ושכיחותה בישראל – מהגבוהות בעולם. מדי שנה מאובחנים כ-1,500 חולים חדשים עם מלנומה, כשליש מהם מתגלים בשלב הממוקד. מלנומה היא המסוכנת מבין סרטני העור. למרות הפוטנציאל הקטלני שלה, העובדה שמלנומה מתחילה על פני שטח העור נותנת בידינו חלון הזדמנות לאבחן מוקדם. איבחון מלנומה בשלב מוקדם, הסיכוי לריפוי גבוה והטיפול יכול להסתכם בהסרה כירורגית ומעקב תקופתי".

"אם לא נטפל במלנומה ע"י הסרתה בשלב מוקדם, סרטן זה עלול להפוך לפולשני, להתפשט ולשלוח גרורות פנימיות", מזהירה ד"ר עטר שניר."למרות שמלנומה מהווה פחות מ-5% מסרטני העור, היא אחראית לרוב מקרי התמותה מסרטן עור. למעשה, מלנומה נחשבת לאחד מסוגי הסרטן הקטלניים ביותר. המלנומה יכולה להופיע בכל גיל ובכל מקום בעור, ולא רק באזורים החשופים לשמש". אם מדובר באנשים מעל לגיל 40 – הופעת שומה חדשה יכולה להעיד על הופעת מלנומה.  

יש לכם נקודות חן? מומלץ לעבור בדיקה שגרתית אצל רופא עור אחת לשנה. אם יש לכם ריבוי נקודות חן או שאתם נמנים עם אוכלוסיית הסיכון, כגון שומות, ריבוי נמשים, שיער בהיר, עיניים בהירות, רקע אישי או משפחתי של מלנומה או סרטני עור אחרים – חשיפה מרובה לשמש בעבר בעיקר כוויות משמש בילדות, מצבי דיכוי חיסוני, כדאי להיבדק לעתים תכופות יותר.  

השיטה הטובה ביותר לאבחון המלנומה היא בדיקה באמצעות דרמוסקופיה, שיטה שבה מאבחנים את המלנומה באמצעות מכשיר מיוחד, דרמוסקופ, המאפשר לראות מבנים של פיגמנטים מתחת לשכבת העור החיצונית. בניגוד לבדיקות אחרות המתבצעות בעין בלתי מזוינת, בדיקה בדרמוסקופ מעלה את האחוזים של גילוי המלנומה ל–90%.

 

שאלות נפוצות ותשובות:

1.האם  אני בסיכון לחלות בסרטן העור? ככל שיש לי יותר שומות (מעל 20 לערך) – הסיכון רב יותר.

  1. האם אני יכול  להפחית את הסיכון לחלות בסרטן העור? כן. הקפדה על  בדיקה שנתית אצל רופא העור של נקודות החן והימנעות מחשיפה לשמש.
  2. מתי עלי לחשוד שנקודת חן תמימה הפכה לסרטנית? אם היא גדלה, נוספו לה גוונים חדשים והצורה שלה הפכה ללא סימטרית.
  3. איך להתגונן מחשיפה בלתי  מבוקרת לשמש? לזכור המלצות להתנהגות  חכמה בשמש:
  • שבו בצל. מומלץ להימנע מחשיפה ישירה לשמש בין השעות 10:00-16:00.
  • בחשיפה לשמש – להקפיד על שימוש במסנן קרינה עם מקדם SPF 30-50. ( הגנה מ-UVA  ו-UVB. יש להימרח 15 דקות לפני היציאה לשמש ולחדש מריחה כל 3 שעות.
  • חיבשו תמיד כובע.
  • שימוש במשקפי-שמש להגן על העיניים מפני נזקי שמש.
  • שתייה מרובה.
  • לבשו ביגוד מתאים.

לביצוע בדיקת האבחון יש לתאם מועד מראש במוקד כללית 2700*.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר