פתאום קורונה: המסעדות והברים שנקלעו למשבר מחשבים מסלול מחדש

על פי התסריט האופטימי המסעדות והברים יחזרו לפעילות בעוד כחצי שנה. בינתיים, הם מנסים לשרוד בקושי רב אחרי ההשקעה הגדולה

פורסם בתאריך: 17.4.20 12:28

כבר יותר מחודש מתמודדת ישראל עם וירוס הקורונה שגרם למשבר כלכלי ההולך ומחריף. בין הנפגעים הראשונים מסגירת עסקים הם בעלי המסעדות והברים. כאשר נכון לימים אלה הם צפויים לחזור לפעילות רק אחרי הקיץ – העונה החמה והרווחית מבחינתם. 


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


בעקבות המשבר העמוק ברור כמעט לכל מי עוסק בתחום שלרבים לא תהיה ברירה אלא למצוא דרכים יצירתיות וחלופיות כדי להמשיך ולהתקיים. זאת, כאשר המצב קשה עוד יותר עבור מי שרק פתח עסק חדש.

רק לפני שלושה חודשים סגר ברק (בירקי) בירנבאום את האוטו בר שפעל במשך שש שנים, ופתח במקומו את JAJA עם קונספט שונה, המבוסס על המטבח האיטלקי, שכולל פיצות שנאפות בתנור אבן. כמו רבים אחרים, בירנבאום בן ה-32, לא העלה בדעתו שהמקום שבו השקיע יותר מ-350 אלף שקל ייסגר בתוך זמן קצר ויעבור למתכונת של משלוחים בעקבות המגפה העולמית.

 "הסגר פגע אנושות ברצון והיכולת שלי להביא חדש לעיר, מקום איכותי שמשלב אוכל איכותי, חווית בילוי ויציאה לא פחות אטרקטיבית מהערים השכנות שלנו", הוא אומר, "לצערי, קשה לראות אופק והחזרה נראית רק בספטמבר אוקטובר".

בירקי החלים לפני שנה ממחלת הסרטן ובמקביל הפך לאבא. "ההרגשה לא פשוטה בימים אלה", הוא אומר, "אני איש משפחה. ההוצאות לא עוצרות בגלל הקורונה. את הילד שלי זה לא מעניין שיש סגר, ואני כהורה אתן לו את כל מה שאני יכול".

 "כרגע את העסק העברתי למתכונת משלוחים שאני מתכוון לחזק עוד יותר ולהרחיב את סל המוצרים שלי, כדי להיות יותר נגיש לכלל הדרישות של הצרכנים, בתקווה שזה יעשה טוב בתקופה הקרובה גם לי וגם ללקוחות שלי", הוא אומר.

גם בירקי נאלץ בכאב רב להוציא את עובדיו לחל"ת. "כולי תקווה שאוכל להחזיר את כל העובדים שלי כמה שיותר מהר", הוא אומר, "הם כמו המשפחה שלי ולדעת שכרגע הפקדתי אותם בידי הביטוח הלאומי, זה מטריד אותי ברמה האישית. אני מקווה שהם יעברו את התקופה הזו בצורה טובה מבחינה כלכלית ושהמדינה תדאג להם. אני אתן עדיפות עליונה לעובדים שליוו אותי לאורך כל הדרך והם יחזרו ראשונים".

כמעט במקביל ל-JAJA נמצא הביר גארדן שנפתח לפני שלוש שנים וזוכה להצלחה רבה בעיר. את המקום מנהלים שני שותפים בני 32, חן אהרונוב ונדב שמיר, שניהם תושבי ראשון לציון שעבדו בתחום.

"עבדנו טוב בימים טובים", הם מספרים, "אנחנו בר ולא ערוכים לעבוד במשלוחים, אנחנו סגורים לגמרי. השקענו הרבה כסף במקום, הצ'קים וההתחייבויות יורדים כרגיל וזה מאוד לא פשוט, יש הרבה עובדים ומשכורות שעוד ירדו החודש, ומהמדינה אין סיוע, לצערנו, אנחנו לבד עם עצמנו".

איך מסתדרים?

"אנחנו פותחים חסכונות, מקפיאים תשלומים – כמו כולם בתחום, ומקווים שהסערה תחלוף מהר. הגשנו את כל הבקשות לסיוע הקיימות, למענק אנחנו לא זכאים ואנחנו מחכים לתשובה להלוואה מהמדינה".

כשסמיר ואהרונוב מדברים על חזרה לעבודה הם מספרים שאם אכן החזרה תהיה בסוף הקיץ, לא יישארו מסעדות וברים בעיר. 

"העדכון האחרון שקיבלנו זה חזרה לעבודה באמצע מאי", הם אומרים, "אם זה יהיה בספטמבר כמו שאומרים, אנחנו לא מאמנים שיש מישהו אחד בתחום שלנו שישרוד. אבל זה לא ריאלי לאף אחד, גם למי שעושה משלוחים, ההוצאות השכירות בשוטף, חשמל, מיסים שמגיעים, משכורות, ספקים מדובר במאות אלפי שקלים האוויר הולך ונגמר".

גם פאולה פרס ספגה מכה קשה. פרס בת ה-51 פתחה לפני חודש וחצי מסעדה ברחוב הרצל 47 שתמיד חלמה עליה: "פאולה טעמים לטינים" בטעם דרום אמריקה. אבל רק שבועיים אחרי פתיחה חגיגית, ניתנה ההנחיה על סגירת מקומות הבילוי והמסעדות. 

"תמיד חלמתי להביא את האוכל שגדלתי עליו לארץ, לאפות ולבשל כמו שאני יודעת מהמטבח הדרום אמריקאי, עם הריח והטעם המיוחד תוצרת בית. מי ידע שזה מה שיהיה?", היא אומרת.

התפריט של פרס מתמקד באוכל אותנטי דרום אמריקאי, עם שמונה סוגים של אמפנדס – מאפה עם בשר אפוי ובגרסאות נוספות, כולל אחת צמחונית, וארבעה סוגים של כריכים עם בשר, וצ'ורוס לקינוח.

"הקורונה פרצה ברגע לחיים של כולנו", היא אומרת, "אנחנו עובדים במתכונת של משלוחים אבל אנשים לא מספיק מכירים אותנו כי רק פתחנו. האמנו ברחוב ובקהל שיכיר אותנו ומשלוחים היה משהו נספח לא העיקר. אנחנו מתפללים שהכל יגמר מהר, כי זה מה שנשאר לעשות רק להתפלל".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. יונתן

    חן ונדב היקרים תברחו מהר מאוד מענף הברים וכו' בעל הבית לא יתן יותר לעןללות והפריצות לחגוג זה נגמר המסיבה נגמרה חוזרים לתרבות יהודית

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר