אילוסטרציה סופרמרקט
צילום: שגיא פלדמן

חוק המרכולים: מה חושבים המתמודדים לראשות העיר על החלטת משרד הפנים

שר הפנים ביטל את החלטת הרשויות המקומיות והורה לסגור את העסקים שפעלו בעיר בשבת, רוב המתמודדים לראשות העיר דווקא רוצים לשמור על הסטווס קוו הקיים

פורסם בתאריך: 6.8.18 15:07

אתמול החליט שר הפנים אריה דרעי שלא לאשר את חוקי השבת המאפשרים הפעלת מרכולים בחמש ערים חילוניות – כך הודיע מנכ"ל משרד הפנים מרדכי כהן במכתבים לעיריות מודיעין, ראשון לציון, גבעתיים, הרצליה וחולון.

יצאנו לשאול את המתמודדים לראשות העיר מה דעתם על חוק המרכולים, האם הם בעד או נגד, וגם את אריה כהן, יו"ר תנועת ש"ס בראשון שהצהיר בכל במה, שלא ישב ולא יתמוך באף מתמודד אם הוא בעד חילול שבת, למי אם כך יחבור בבחירות, או שמה ישב באופוזיציה.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


ראש העיר דב צור אמר היום: "אנו מתכוונים להילחם על אישור התיקון לחוק העזר, ואף היינו הראשונים שהגישו עתירה לבג"ץ בעניין כבר לפני מספר חודשים. תמוה בעינינו שמנכ"ל משרד הפנים נזכר להתייחס למכתב שנשלח אליו כבר לפני מספר חודשים והוא לא הואיל להתייחס אליו לפני הגשת העתירה. כרגע, ההודעה של משרד הפנים חסרת משמעות כיוון שהעתירה עומדת לפתחו של בג"צ" על רקע חוק המרכולים".

דב צור ראש עיריית ראשון לציון (צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)

דב צור ראש עיריית ראשון לציון (צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)

רז קינסלטיך המתמודד לראשות העיר מבקש לפשר בין הקהילה הדתית לחילונית ולמצוא פתרון הולם לשני הצדדים, "אני אדם חילוני אבל בהחלט גם מסורתי", הוא טוען, "וקהילה חזקה היא קהילה מגוונת המאפשרת מרחב מחייה אישי ותרבותי לכל אדם ואדם, לכל אישה ואיש ולכל החלקים המרכיבים אותה. לא נשלים עם הפגיעה בסטטוס קוו ובמרקם החיים המכבד וההדדי הקיים בראשון לציון. הגישה שאינה מכבדת את האחר ופוגעת בזכויותיו היא אינה הדרך בה אנו בוחרים לחנך את ילדינו ולנהל את חיינו. דווקא אני כישראלי חילוני המחובר גם לפן המסורתי, רואה בנסיון לסגור את המרכולים בעיר בשבת כמהלך המסב נזק לחברה הישראלית ומהלך היוצר אנטיגוניזם כלפי כל סממן דתי- יהודי.העירוב של פוליטיקה ודת שגם כך הוא טעון ושברירי חייב להעשות מתוך רגישות חברתית גבוה ואהבת ישראל וכל אדם באשר הוא אדם ולצערי השר אריה דרעי מתנהג בסוגיה זו כפיל בחנות חרסינה".

רז קינסלטיך

רז קינסלטיך

ליאל אבן זוהר הגיבה לנושא ואמרה: "חוק המרכולים מהווה פגיעה קשה בסטטוס קוו וראוי שכלל לא היה מחוקק וגם אם קיים, עדיין יש לאפשר לכל עיר וקהילה לשמר את דרך החיים שנכונה לה. ראשון לציון ברובה הגדול עיר חילונית ליברלית. אנחנו מכבדים דת ומסורת ובשבת, רובם הגדול של העסקים בעיר סגורים, ודאי בתוך השכונות עצמן – גם ללא חוק שקבע זאת. יחד עם זאת, מקומות בילוי ועסקים באיזורי התעשייה צריכים להישאר פתוחים, כדי לאפשר לרוב הציבור בעיר בילוי כהבנתו. הייתי הראשונה שקראה לכנס את ישיבת המועצה ששינתה את חוק העזר, כדי שהעסקים בראשון ימשיכו להיות פתוחים בשבת, ואמשיך להלחם שכך זה יישאר. כראשת עיר אלחם על הסטטוס קוו הזה בנחישות. אני חושבת שהצעד הנכון ביותר עתה יהיה לשלב ידיים עם ראשי העיר האחרים ולאחד מאבקים".

ליאל אבן זוהר

ליאל אבן זוהר

 

מוטי עג'מי שיצא לפני שבוע בהצהרה לראשות העיר מסר: ״להיות עם חופשי בארצנו״,המילים הללו מההמנון הלאומי, שכתב נפתלי הרץ אימבר בראשון לציון, הן אלו שעומדות לנגד עיני בכל הקשור לפתיחת העסקים בשבת בעיר שלנו. כאשר כיהנתי כראש העיר בפועל, הובלתי את ההחלטה המאפשרת את פתיחת המרכולים בשבת וראשון לציון היתה העיר הראשונה בישראל שהעבירה את תיקון חוק העזר. ההחלטה שהובלתי לא עסקה בשינוי הסטטוס קוו בעיר, אלא להיפך – שימור המצב הקיים בו המרכולים פועלים בשבת באזורים מרוחקי מגורים כמו אזורי התעשייה בעיר ובצירים המרכזיים  – חנויות הנוחות. החלטת שר הפנים אריה דרעי מאתמול היא ניסיון בוטה של השלטון המרכזי להתערב בהחלטות העיר. ראשון לציון היא עיר עצמאית וההחלטה שהתקבלה לא עורר תרעומת או מחלוקות בעיר בין הציבור הדתי והחילוני. ראשון לציון חייבת להמשיך להתנהל בעיר בבחינת חייה ותן לחיות".

מוטי עג'מי (צילום: רגב ארט ויוסי אלטרמן)

מוטי עג'מי (צילום: רגב ארט ויוסי אלטרמן)

דורון אוזן שמצהיר בסרטון הבחירות שלו שהוא אדם מסורתי מסר, "אני מאמין בהמשך הסטאטוס קוו בעיר וברצון  לחיות איש-איש כמנהגו ואמונותיו. ראשון הייתה תמיד עיר פלוראליסטית, חופשיה, אך במקביל עיר עם זהות ישראלית מובהקת אשר מאפשרת לכולם לחיות בכבוד תוך כיבוד ערכי היהדות. כאשר אבחר, אפעל ליישם מדיניות זו הלכה למעשה. אפשר לחיות כאן בכבוד אמיתי, בחופש אמיתי ובכבוד לערכים היהודיים. צריך רק קצת רצון ויכולת לייצר את החיבורים וההחלטות הטובות".

דורון אוזן בכנס פעילים מכריז על ריצה לראשות העיר

דורון אוזן

מלשכתו של אסף דעבול נמסר: "תפישת עולמי היא שמירה על הסטטוס קוו, בכדי שלא לפגוע באיזונים הקיימים בעיר, חוק המרכולים נתן אפשרות לחנויות שהיו פתוחות בשבת להשאר פתוחות לציבור שפנה אליהם".

אסף דעבול. צילום פרטי

אסף דעבול. צילום פרטי

 

אריה כהן, יו"ר ש"ס בראשו לציון מסר: כואב לי שנושא השבת שעליו עם ישראל מסר את הנפש לאורך כל הדורות הפך לכלי פוליטי בידי מועמדים לראשות העיר. טרם הכרזתי על תמיכתי במועמד כזה או אחר ואין לי ספק שלא נתמוך במועמד שיפר את הסטטוס קוו בנושא השבת. השבת היא כלי הברכה של עם ישראל ורק ש"ס חזקה תשמור על כבודה של השבת בראשון לציון.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר