ליאל אבן זוהר. צילום: יניב אלוני
ליאל אבן זוהר. צילום: יניב אלוני

ליאל אבן-זהר: "אין מתווה אידיאלי אבל מערכת החינוך חיונית לכלכלת ישראל"

מחזיקת תיק החינוך מתייחסת להחלטות ולמתווים שהשתנו תכופות, לחשש של צוותי ההוראה וללקחים שחייבים להפיק בצל מגפת הקורונה

פורסם בתאריך: 24.7.20 09:21

בעוד כחודש אמורה להיפתח שנת הלימודים בצל מגפת הקורונה, כאשר כמעט מדי יום מגובש מתווה חדש. יש להניח שעוד יעלו הצעות, תוכניות, התנגדויות עד לפתיחת שנת הלימודים וגם לאחריה.

מי שמכירה היטב את השינויים התכופים בקבלת ההחלטות היא ממלאת מקום וסגנית ראש העירייה, המחזיקה בתיק החינוך, ליאל אבן זהר, שאומרת כי כרגע אין מתווה אידיאלי לקורונה, ומוסיפה: "הלוואי שהיינו יכולים ללמד בקבוצות של עשרה ילדים. זה לא אפשרי כלכלית ולא אפשרי מבחינת מבני חינוך".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


עם כניסתה לתפקיד הבטיחה אבן זהר יחד עם ראש העירייה, רז קינסטליך כי הרוב המכריע של כיתות א' ומרבית גני החובה ייפתחו עם 25-30 ילדים. לדבריה, אם אכן יצליחו לשמור על קבוצות כאלו, אפשר יהיה לקיים לימודים. במקרה של כיתות גדולות יותר מבחינה מספרית ובגניל לילדים בגילאי שלוש-ארבע, היא מצפה שהממשלה תעזור לפצל את הגנים.

לאחר מכן, עם תחילת משבר הקורונה והשבתת הלימודים, חזרה אבן זהר על המסר שהתלמידים צריכים להישאר בבית וכי יש לקיים לימודים במהלך חופשת הקיץ. "חופש עכשיו ולימודים ביולי אוגוסט", היה המסר שחזרה והשמיעה. אלא שבמשרד החינוך החליטו אחרת.

"אני בכלל חשבתי שצריך להטיל סגר במרץ לשבועיים ולסיים עם העניין בישראל", היא מסבירה, "אז היינו היום במצב הרבה יותר טוב, כמו בניו זילנד. דעתי לא התקבלה על ידי קובעי המדיניות בממשלה ובסופו של דבר אנחנו מצייתים לממשלה ופועלים לפי הנחיות משרד הבריאות. יחד עם זאת, ברור שגם הממשלה מצויה בעיוורון ובאי וודאות, ואנשים לא יכולים להיות בסגר של חודשים. מערכת החינוך חיונית לכלכלת ישראל. אין מה להיות חכמים בדיעבד".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


לפני יותר מחודשיים חזרו הילדים לגנים ולבתי הספר. מערכת החינוך עברה ללמידה בקפסולות במעונות, בגנים ובכיתות א'-ג' וללמידה מרחוק לכיתות ד'-ו'. בהמשך חזרו ללמוד גם בחטיבות הביניים ובתיכונים. "קודם כל אני רוצה לשבח ולברך את מערכת החינוך העירונית שלנו על המסירות, השותפות המלאה והמחויבות לתלמידי העיר", אומרת אבן זהר, "גם צוותי ההוראה שבתקופה כה מורכבת הוכיחו כמה אכפת להם מהילדים – מגיל הגן ועד י"ב, ולא ויתרו על אף ילד בבית ובבית הספר. אני גאה שהמערכת שלנו הוכיחה עצמה מעל ומעבר בזמן המשבר הזה. מראש העירייה ועד אחרון עובדי מינהל החינוך עבדנו יום ולילה כולל סופי שבוע. כל פעם הממשלה שינתה החלטות, ניקיון וחיטוי, הזזת ריהוט בלילות כדי שהמוסדות ייפתחו למחרת, העמדת מחשבים לצוותים ולילדים מעכשיו לעכשיו ואפילו הסדרת מערכי בדיקות לתלמידי העיר".

הזיזג נמשך גם היום, סביב שאלת בתי הספר של החופש הגדול. האם לפתוח את קייטנות החופש הגדול הייתה סוגייה שהממשלה עסקה ועודנה עוסקת בה. לטענת אבן זהר, נכון היה לפתוח את הקייטנות. "אנשים חייבים לחזור לעבוד. יש אנשים שמגיעים לקריסה כלכלית. זה לא משחק ילדים", היא אומרת, "אבל אני חושבת שמשרד החינוך טעה וטועה כשדרש ממוצע רשותי של 28 ילדים. לו אני הייתי במקומם, הייתי מגדירה 20 ילדים כמקסימום לקבוצה. אני חושבת שמשרד החינוך חייב להפיק לקחים לגבי גודל הקבוצות".

 האם לדעתך מערכת החינוך בישראל ובראשון לציון ערוכה ללמידה מרחוק?

"המורים והמנהלים שלנו היו פשוט אלופים והתארגנו בזמן קצר ללמידה מרחוק ובאופן ראוי להערכה. גם כאלה שלא היו טכנולוגיים עשו ועושים מה שאפשר ומלמדים גם עם מחשבים וגם עם טלפונים ניידים. גם אנחנו בעירייה עשינו ככל יכולתנו להתגבר על פערי הטכנולוגיה. חילקנו מאות מחשבים בהשאלה, ראש העירייה יצא גם בפרויקט של חלוקת מחשבים לילדי רווחה, אבל צריך להבין שהרשות לא יכולה לשאת בכל הנטל. המדינה חייבת להזרים לרשויות כסף למחשבים לילדים ולגשר על הפער הטכנולוגי הזה".

בוודאי התמודדותם עם חשש של אנשי הצוות ושל ההורים שחששו לבריאותם ולבריאות הילדים. האם הענקתם תמיכה רגשית ונפשית? 

"יש הרבה חששות, גם שלנו, וגם של המנהלים ואנשי הצוות. מבחינתי, המנהלים והמורים, הגננות הסייעות, אבות הבית וכל צוותי החינוך הם חוד החנית של המערכה הזו. ואין ברירה – כמו שרופא או אחות לוקחים סיכונים, גם אנשי ההוראה שלנו לוקחים סיכונים ונפגשים מדי יום עם עשרות ילדים מתוך שליחות. אנחנו מודים להם ומוקירים אותם על כך מאוד. אנחנו משתדלים מאוד לפרגן תוך כדי תנועה".

"כולנו בתקופה מלחיצה ולחוצה, זו הזדמנות לומר להם תודה עצומה. בראשית הדרך בהחלט התקשרנו לכל אחד ואחת וגם קיימנו שיחות זום עם ההורים והצוות. לצערי, עם פרוץ הגל השני אני לא יכולה לדבר עם כל איש צוות שנכנס לבידוד, אבל אני וכלל מנהלי מנהל החינוך משוחחים עם המנהלים ומקבלים הרבה פניות אישיות. אישית, הטלפון הנייד שלי פתוח לכל איש חינוך, תושב או תושבת בכל שעה ביום או בלילה".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. יעקב קביסה

    המצאילות הקשה ברורה אבל אני מצפה שיקומו צוותי חשיבה משותפת להפקת לקחים מאירוע זה לטובת ההמשך. לצערי בנוסף לפגיעה הכלכלית, חברתית ישנו מגזר של תלמידים שנפגע מא- ילדים משולבים בחינוך הרגיל. וד עקב אי הבנת צרכיו ילדים משולבים בחינוך הרגיל. על כך אפשר להוסיף פגיעה כלכלית ואחרת בתומכים בו משלבים ומשלבות כאחת.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר