אבדן כושר עבודה לפי מחלות כרוניות (Shutterstock) צילום:mrmohock
אבדן כושר עבודה לפי מחלות כרוניות (Shutterstock) צילום:mrmohock

מחלות כרוניות ואבדן כושר עבודה: המדריך המלא שיעשה לכם סדר

מאות אלפי אנשים בישראל סובלים ממחלות כרוניות, המשפיעות על יכולת התפקוד היומיומי שלהם. באילו מקרים כדאי לפנות לביטוח לאומי ולחברת הביטוח כדי להגיש תביעה לאובדן כושר עבודה? עו"ד אייל פייפר מפרט ומסביר

פורסם בתאריך: 8.1.20 13:40

בכתבה הבאה מפרט עו"ד אייל פייפר על המחלות הכרוניות השונות ובאילו מקרים כדאי לפנות לביטוח לאומי ולחברת הביטוח ולהגיש תביעה לאובדן כושר עבודה – מידע נוסף תמצאו באתר של פייפר כהן משרד עורכי דין.

פיברומיאלגיה

פיברומיאלגיה, או 'דאבת שרירים' בשמה העברי, היא מחלה כרונית המתבטאת בכאבים בשרירים, בעצמות ובמפרקי הגוף. לעתים נוספים למחלה תסמינים נוספים, ביניהם תשישות כרונית, דכאון ואחרים.המחלה מופיעה בעיקר בקרב בוגרים מעל גילאי 20, אך עשויה להופיע בכל גיל, ולפי ההערכה 10% מהאוכלוסייה יסבלו מהמחלה במהלך חייהם. תסמיני המחלה פוגעים באיכות החיים של החולים וביכולת התפקוד שלהם וכשליש מהחולים חווים פגיעה ביכולת שלהם להתפרנס ולעבוד, עד כדי כך שבמקרים חמורים החולים אינם מסוגלים לעבוד כלל.

בשנים האחרונות המודעת למחלה עלתה באופן משמעותי, ובהתאם היא זכתה להכרה כמחלה כרונית גם מצד הרפואה. בהעדר מידע על הגורמים להתפרצותה, אבחון המחלה נעשה בעיקר באמצעות דיווחי החולים על התסמינים השונים מהם הם סובלים. כיום קיימת אופציה עבור חולי פיברומיאלגיה שיכולתם לעבוד נפגעה כתוצאה מהמחלה, לתבוע אבדן כושר עבודה מהביטוח הלאומי, שמכיר יותר ויותר בשנים האחרונות בחולי פיברומיאלגיה ככאלו שנפגעה יכולת העבודה שלהם. במקרים מסוימים ניתן לתבוע גם את חברות הביטוח. עם זאת, תהליך זה עלול להיות מורכב כיוון שקשה להצביע על מדדים פיזיים המעידים על המחלה וחומרתה.

דלקת מפרקים

דלקת מפרקים שגרונתית הינה מחלה כרונית ואוטואימונית, במסגרתה הגוף תוקף את המפרקים באופן שיוצר דלקות במפרקי האיברים השונים. החולים במחלה, כ- 1% מהאוכלוסייה, מתמודדים עם כאבים ודלקות במפרקים השונים בגוף הנמשכים שבועות ומלווים לעתים בחום מקומי, קשיון או נפיחות במפרקים, והגבלה בתנועה ובתפקוד. המחלה כוללת תקופות של רגיעה ותקופות של התקפים, בהם הסימפטומים מוחמרים ולעתים לאחר ההתקף האדם נותר עם פגיעה והדרדרות ביכולת התפקוד והתנועה. ללא טיפול יכולה המחלה להוביל לנזק בלתי הפיך ואף לנכות. חלק מהחולים מתקשים להחזיק בעבודה לאורך זמן, בייחוד בתקופות של התקפים בהם מחמירים תסמיני המחלה, עד כדי כך שלעתים החולים אינם מסוגלים לתפקד כלל. לפיכך, בכל מקרה בו המחלה פוגעת ביכולת להתפרנס, חשוב לפעול מול ביטוח לאומי וחברת הביטוח בה החולה מבוטח ולבדוק את הזכאות להכרה באבדן כושר עבודה זמני או קבוע.

תסמונת הכאב הכרוני CRPS

תסמונת זו אמנם נחשבת לנדירה, אך מדובר במחלה שתסמיניה כוללים כאב רב ומפושט בגוף, הפוגעים בתורם באיכות חייו של החולה וביכולת התפקוד שלו. מדובר למעשה בכאב כרוני המופיע באיבר אחד או יותר, בעקבות אירוע טראומתי שנגרם לגוף (חבלה/תאונה) וגורם לפגיעה בתפקוד האיבר הפגוע. תסמיני הפגיעה עלולים להופיע זמן רב לאחר הפגיעה עצמה.

חולים בתסמונת מתקשים להמשיך ולנהל שגרת חיים תקינה כבעבר, הכאב הכרוני מגביל את תפקודם ולא פעם משפיע גם על יכולתם להמשיך ולהתפרנס. חשוב לציין כי הביטוח הלאומי אינו ממהר לקבוע אחוזי נכות לסובלים מתסמונת זו, בייחוד כיוון שמקור הכאב אינו ניתן לאיתור, וכן כיוון שפעמים רבות לא ניתן להוכיח קשר בין החבלה לכאב שהופיע. כיוון שכך, ייצוג משפטי על ידי עו"ד המבין בתחום הינו חשוב ביותר עבור חולים אלו, למימוש זכויותיהם מול הביטוח הלאומי ולהגדלת הסיכויים לקביעת אחוזי נכות. באחד המקרים בשנים האחרונות, בהם אדם נפגע בתאונת דרכים ואובחן כסובל מהתסמונת, העניק הביטוח הלאומי 40% נכות זמנית לנפגע, בטענה כי לא מדובר בבעיה כרונית. משרדנו טיפל בנפגע וכך פנינו לועדת העררים של הביטוח הלאומי, ודרשנו כי אחוזי הנכות שנקבעו יהפכו לקבועים כיוון שלא חל שיפור במצב הנפגע. הועדה הרפואית החליטה בסופו של דבר להעניק לאותו אדם נכות קבועה בשיעור של 32%.

מחלות מעיים דלקתיות

בקבוצה זו נמנות מספר מחלות כרונית, המאופיינות בדלקת באיזור מסוים במערכת העיכול. מרגע אבחון המחלה, החולה יתמודד עם המחלה והשלכותיה לכך המשך חייו. מרבית החולים מאובחנים בשנות העשרים והשלושים לחייהם, שנים שהינן ללא ספק חשובות ואמורות להיות שיא פריחתו של האדם. לפי הערכות גופי הבריאות בישראל, כיום חיים בישראל כ-40 אלף חולים במחלות מעי דלקתיות. מחלת הקרוהן מאופיינת בדלקת הפוגעת במעי המעי הדק, או במעי הגס. סימפוטמי המחלה כוללים בין היתר כאבי בטן חזקים, שלשולים, ירידה במשקל, חוסר תאבון והקאות, אנמיה ולעתים גם חום.
קוליטיס כיבית מתאפיינת בדלקת במעי הגס ומתאפיינת בפצעים בדופן המעי. תסמיני המחלה כוללים שלשול דמי, כאב בטן ולעתים כאבי מפרקים.

שגרת חייהם של הסובלים ממחלות מעי מופרעת באופן תמידי, מי שמחלתו סוערת יותר, ומי שפחות. על מנת לשמור על איזון המחלה ולמנוע החמרה, החולים צריכים להקפיד על טיפול תרופתי קבוע, ועל תזונה נכונה. בתקופות של התלקחות המחלה החולים מושבים לחלוטין וחלקם אף אינם יכולים לצאת מהבית בשל הכאבים העזים והשלשולים מהם הם סובלים.

מחלות לב וכלי דם

מחלות לב וכלי דם מהוות אחד הגורמים המרכזיים לתחלואה ולתמותה בעולם. על פי נתוני משרד הבריאות, בישראל מחלות לב הינן סיבת המוות השנייה בשכיחותה, לאחר סרטן. בין מחלות הלב העיקריות נמנית טרשת העורקים, המתפתחת לאורך שנים ומאופיינת בהצרות בדופן העורקים, בשל רובד שומני המצטבר בדפנותיהם. הצרות זו מקשה על מעבר הדם בעורקים ומובילה להפחתה באספקת דם מחומצן לשריר הלב. היצרות של עורק כלילי גורמת להפרעה בזרימת דם מחומצן אל איזור שריר הלב. תסמיני המחלה כוללים הגבלה ביכולת המאמץ בשל הפחתת הדם המחומצן שמגיע אל הלב, ולעתים אף קוצר נשימה וחולשה במנוחה. טרשת עורקים פוגעת גם בעורקי הרגליים ועשויה לגרום לכאבים ברגליים ולצליעה.

התקף לב מתרחש כאשר נחסם אחד העורקים באופן שאינו מאפשר מעבר של דם אל הלב דרכו. כאשר נפסקת אספקת הדם לשריר הלב, התוצאה הינה נזק בלתי הפיך לאיזור השריר שהפסיק לקבל דם. השלכות התקף לב משתנות בהתאם לחומרתו, ויכולות לכלול הפרעה בקצב הלב, אי ספיקת לב ועוד. במקרים בהם מתקיימים סיבוכים אלו בעקבות התקף לב, החולים הופכים בן לילה למוגבלים מבחינת יכולת התפקוד שלהם. כך, כל פעולה פשוטה ויום-יומית עשויה להיות כרוכה במאמץ פיזי גדול עבורם. לעתים מצבם הרפואי של אנשים שעברו התקף לב לא מאפשר להם לשוב לעבודתם, ובמקרה כזה מומלץ להגיש בקשה להכרה בנכות מהביטוח הלאומי וכן להגיש תביעה להכרה באבדן כושר עבודה לחברת הביטוח.

מעבר לאתר

טלפון: 077-5180500

היכנסו לקריאת סיפורי הצלחה מלקוחות המשרד

עורך הדין אייל פייפר. צילום:עופר ריבק

עורך הדין אייל פייפר. צילום:עופר ריבק


כתבה שיווקית

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר