"לא ידענו כלום. חיינו בתקווה ובתפילה שהוא יחזור חי"

יואב רפאל, שאיבד את אחיו שלום רפאל במלחמת יום הכיפורים, מספר על ארבעת החודשים הקשים שבהם חיפשה המשפחה כל סימן חיים מהאח שיצא לקרב

פורסם בתאריך: 27.4.20 20:29

השנה, בשל התפשטות הקורונה ומגבלות משרד הבריאות, בני המשפחות השכולות לא יוכלו להגיע לבתי העלמין הצבאיים.

יואב רפאל, מי ששימש ראש מועצת בבאר יעקב, שכל את אחיו בקרב הקשה והמר בסואץ בסיומה של מלחמת יום הכיפורים. "השנה, נבצר מאיתנו לעלות ולהתייחד עם אחינו כמו בכל שנה", אומר יואב, "המצב לא פשוט. גם ככה קשה לנו מאוד היום הזה, קשה הזיכרון אבל משפחתי ואני נכבד את ההוראות ונפעל על פיהן. זאת, עם כל הקושי ועם כל המחשבה שאנחנו, כבר יותר מ-46 שנים, עומדים ביום הזיכרון בשעה 11:00 ליד הקבר, מעלים את זכרו של אחי המנוח וקוראים קדיש לעילוי נשמתו. בעזרת השם, בשנה הבאה כולנו נהיה שם שוב ונחלוק ליקירינו את הזיכרון והכבוד הראוי".

שלום רפאל גויס בצהרי יום הכיפורים בשנת 1973. חייל מילואים בן 22, שבאותו הערב הוצב בחטיבה 500 גדוד 429, חטיבת שריון בצאלים. בבוקר יום ראשון יצאה חטיבה 500 לחזית הדרומית. "אני הייתי בשירות סדיר באותה חטיבה אבל בגדוד אחר", מספר יואב,  "במשך כל ימי המלחמה שלום אחי נכנס לשטח הקרבות עם זחל"ם הפינוי של תאג"ד החטיבה הרפואי ופינה מאות פצועים מכל הסוגים. לפעמים, לצערי, הוא פינה גם גופות של חיילים שנהרגו וכל זאת – תוך סיכון חיים ממשי. זה היה צוות שפעל לכל אורך ימי הלחימה עם החטיבה עד שהגיעה לעיר סואץ".

ביום ה-24 באוקטובר, נכנסו לעיר סואץ שלושה זחל"מים של החטיבה. שלום רפאל ישב בזחל"ם הראשון. "לפי העדויות שאספנו מהחיילים שנותרו בחיים במשך השנים, שיירת הזחל"מים הותקפה באש תופת של המצרים", מספר יואב, "על פי העדויות, נראו אחי ואנשי צוות זחל"ם מספר אחד נכנסים לתפוס מחסה בבניין קרוב ומאז – לא נודע מה עלה בגורלם".

במשך ארבעה חודשים חיפשו כל בדל מידע בני המשפחה. "אלה היו ימים קשים מאוד", נאנח יואב, "הוא נעדר ולא היה שום סימן חיים או מידע, שום כלום. חיינו בתקווה ובתפילה שהוא יחזור חי, שאולי נפל בשבי – כך קיווינו לפחות. הוריי המנוחים היו במצב קשה מאוד ואז – במסגרת השיחות עם המצרים בקילומטר ה-101 בדרך לקהיר – נפתרה התעלומה בדרך הקשה והכואבת. קיבלנו את ההודעה הקשה והמרה שאחי שלום נהרג בקרב הקשה בסואץ וגופתו תוחזר על ידי המצרים".

שלום רפאל ז"ל הובא למנוחות בבית הקברות הצבאי בקרית שאול. "רצינו שייקבר שם לצד חבריו שנפלו יחד איתו ולצידם של רבים מחללי צה"ל שנפלו במערכות ישראל ובמותם – ציוו לנו את החיים", אומר יואב.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר