אימפריה ברמה הארצית. (עמית שיסל, באדיבות איגוד הכדוריד)

זוכרים את מגרש הפחים? קיצור תולדות הספורט בראשון לציון

הניצחונות וההאכזבות: 70 שנות ספורט באימפריית כדוריד

פורסם בתאריך: 19.4.18 08:28

הענף הכי חזק: כדוריד

הענף הקבוצתי המצליח ביותר בראשון לציון הוא ללא ספק הכדוריד, עם שתי קבוצות ששולטות בליגה כבר יותר מ-30 שנה. הישגים נרשמו גם בכדורסל (אליפות 2016 וגמרי גביע 1992 ו-2012) ובכדורגל (גמר הגביע והופעה באירופה ב-1996).

עד אמצע שנות ה-80 שלטו בכדוריד הישראלי בעיקר הפועל רחובות ומכבי פתח תקוה. מכבי ראשון לציון אמנם זכתה באליפות בודדת בסוף שנות ה-50, אך זה היה התואר היחיד שלה. החל בעונת 1985-1984 ועד היום זכו נציגות העיר ב-30 מתוך 33 אליפויות. בסיכום הכללי, הפועל מובילה עם 17 אליפויות לעומת 14 של מכבי ו-16 גביעים לעומת 11.

"בתחילת שנות ה-80 מונתה במכבי הנהלה חדשה", משחזר אמיר פופקו, "הקבלן סם אולפינר כיוון גבוה. הקבוצה התבססה על שחקני בית כמו יוסי אוסלנדר, האחים חודורוב וגם עלי, והביאו רכש כמו מישה יוסיפוביץ', יואב דרוקר ואחרים. העפלנו לחצי גמר גביע אירופה למחזיקות גביע ב-1984 והפסדנו לברצלונה". הוא מוסיף ש"גם שלטנו בליגה במחצית השנייה של העשור, בעזרת הקהל באולם הפחים הישן ברחוב זד"ל, אבל שנות ה-90 היו שייכות להפועל ולהנהלה שלהם בראשות עמי שדה ואיציק פרנקל, שגייסו ספונסרים ונעזרו גם בעולי ברית המועצות כמו ליאוניד ברנשטיין וכמובן וובה זייקמן, נוסף על שחקני הנוער שלהם. במאה ה-21 יחסי הכוחות התאזנו – 7:8 למכבי".

הקפטנים של הפועל ומכבי, יו"ר איגוד הכדוריד ושני המאמנים, עם הגביע הנחשק (עמית שיסל, איגוד הכדוריד)

פופקו, כיום בכיר בחברת חשמל, חצה את הכביש ואימן את האדומים בעונה הבלתי נשכחת 2000-1999 כאשר הקבוצה העפילה משלב הבתים לרבע גמר ליגת האלופות. "ניצחנו את הפולנים והאיטלקים בגן נחום בשלב הבתים והפסדנו בארבעה שערים לקיל הגרמנית, אימפריה עד היום, שהגיעה עד לגמר, אחרי ניצחון בשני שערים בארץ. היינו על סף סנסציה עולמית, אבל לצערי שריקה אחת גמרה אותנו". להישג הזה, שלא שוחזר עד היום, היו שותפים וובה זייקמן, דורון דיין, דודי בלסר, עידן מימון ג'וני אולייניק ואחרים.

כל העדכונים והקופונים מחכים לכם באפליקציה שלנו

על המפה: כדורסל

אליפות היסטורית בכדורסל, מכבי ראשון לציון

את קבוצת הכדורסל של מכבי הקים ב-1976 יצחק פרי, היו"ר הנוכחי, והיא "עלתה על המפה" בשנות ה-80 עם נוכחות קבועה בליגה הבכירה, שנמשכת ברציפות עד היום.

בשנות ה-80 וה-90 כיכבו בגן נחום שמות כמו מיקי ברקוביץ', מוטי ארואסטי, חיים זלוטיקמן ודורון ג'מצ'י. לפני האליפות של 2016 היא נוצחה פעמיים – בגמר הגביע ב-1992 (84:76 מול גליל עליון) וב-2012 (82:69 מול מכבי תל אביב). ארבע שנים מאוחר יותר חגגה הקבוצה את הרגע הגדול בתולדותיה עד כה עם ניצחון 77:83 בארנה במלחה על הפועל ירושלים, בזכות 29 נקודות של דריל מונרו ו-21 של שון דאוסן. אריק שיבק עמד על הקווים, ובישראלים בלטו ניצן חנוכי ואבי בן שימול.

מגרש הפחים: כדורגל

היה מוקף חולות ופרדסים וקיים עד תחילת שנות התשעים. מגרש הפחים המיתולוגי

למרות ההצלחות בכדוריד ובכדורסל, אין ספק שהאתר שהיה מזוהה יותר מכל עם הספורט בעיר היה "מגרש הפחים" הישן, שהיה מוקף חולות ברחוב הפרדס הראשון, ובו שיחקה הפועל עד לתחילת שנות ה-90. לאחר מכן היא עברה לאיצטדיון הסמוך לסופרלנד שנקרא בהמשך על שם יו"ר ההתאחדות לשעבר חיים הברפלד.

שתי קבוצות הכדורגל, הפועל ומכבי, היו בין מייסדות הליגה הבכירה בעונת 1950-1949, אבל נעלמו מהר מאוד. השוער המיתולוגי יעקב חודורוב החל את הקריירה בהפועל, אבל כיכב במדי הפועל תל אביב והנבחרת הלאומית בשנות ה-50 וה-60.

 

ימי הזוהר של הדור שהחזיר את הפועל לליגה הלאומית (הבכירה) הגיעו בסוף שנות ה-70 ותחילת ה-80 עם הקבוצה של אפרים ויימן, אלי מדואל, גדעון פוקשיניאנו, בן ציון פנקס ואחרים. הקבוצה עלתה ללאומית ב-1978 אבל ירדה בתום עונה בודדת. חגיגות העלייה השנייה נערכו ב-1980, והפעם הקבוצה החזיקה מעמד שתי עונות וירדה שוב. בשנות ה-90 הקבוצה חזרה לליגה הבכירה ואפילו העפילה פעם אחת לגמר הגביע ב-1996 (הפסד 4:1 למכבי תל אביב), אבל מאז היא משחקת בעיקר בליגה השנייה לעיניי יציעים שוממים בהברפלד.

"אי אפשר לשכוח את המגרש", מספר בן ציון פנקס, "5,000 אוהדים היו מגיעים במשחקים גדולים, 3,000 באופן קבוע, ולא משנה באיזו ליגה. אנשים עמדו על טרקטורים ומשאיות בחולות סביב המגרש, והשרופים דפקו על הפחים ועשו רעש, ואז לא היו תופים. אורי הילמן היה המאמן בעלייה הראשונה והקבוצה התבססה על שחקני בית, אבל זה לא הספיק כדי לשרוד. בעלייה השנייה, עם נינו ברגיג, כבר הביאו שחקני רכש כמו ויקטור לוי ושלמה חביב, ובעונה הראשונה רצנו בצמרת עד השליש האחרון והיינו מועמדים לאליפות, אבל סיימנו במקום השישי. יצא שדווקא הפועל תל אביב זכו בתואר אצלנו במגרש".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. ראשל"צניקי

    מספר תיקונים לגבי הכדורגל:
    זה לא נכון שמגרש הפחים היה קיים רק עד לתחילת שנות התשעים, כי עוד בתחילת שנות ה-2000 הוא עדיין היה פעיל ושמיש על ידי מחלקת הנוער.
    וגם לאחר שראשון חזרה לליגה הראשונה בעונת 94/93 הם הספיקו לארח בו משחק ליגה אחד בטרם עברו לסופרלנד.
    וזה לא נכון שיענקלה חודורוב התחיל את דרכן בהפועל ראשון, אלא במציאות הוא התחיל בכלל במכבי ראשון והספיק לשחק שם בבוגרים ורק אז הוא עבר להפועל ראשון ומשם להפועל ת"א.
    התקופה האחרונה של ראשון בליגה הבכירה אמנם מזוהה עם שנות התשעים, אבל בהחלט לא מסתכמת רק שם: הפועל ראשון שיחקה בליגה הבכירה גם בתחילת שנת האלפיים (עד 2001 או 2002) ואפילו חזרה לליגה בעשור הנוכחי בעונת 12/11, ואגב אולי תחזור שוב בתום העונה הנוכחית.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר