טיפים לסופר המתחיל – איך כותבים ספר ברבע שעה של כתיבה ביום?

מחפשים את הדרך שלכם להגשים את חלום ילדותכם? שגיא פלדמן, מחבר הספר "רחוק מכאן" משתף בתהליך שבזכותו הצליח צעד אחר צעד להגשים חלום ילדות, ונזכר בפגישה שהשאירה אותו מאוכזב. הגיע הזמן לשלוף עטים

פורסם בתאריך: 1.10.21 10:11

מפעם לפעם מלהיב אותי לשתף בעובדה שהגשמתי חלום ילדות וכתבתי ספר. לאחרונה במפגש חולין בספריה העירונית ראיתי שאולי לעיתים עדיף לצנן את ההתלהבות. "תמיד רציתי לכתוב ספר אבל עכשיו כבר מאוחר מדי", בקול חנוק ומבט עייף, שלחה זאת לעברי הספרנית הוותיקה, בעודה יושבת כפופה על הכיסא המרופט. מילים שגרמו לי לתהות, מתי היא איבדה האמונה העצמית? והאם אפשר לגרום לה להחיות את התשוקות שלה מחדש. לא שיערתי שדווקא אשת המקצוע שגמעה אלפי ספרים תפחד מהצל של עצמה. רציתי לדרבן אותה להגשים את תשוקותיה ושכבר באותה משמרת תכתוב את העמודים הראשונים בספר אותו קיוותה ליצור – אבל נמנעתי מכניסה אל המרחב הפרטי שלה, אותו מקום שנרדם אצלה במהלך השנים. "אם באמת תרצי את זה, תוכלי ליישם את זה", אמרתי בחיוך וצעדתי לעבר המעלית. כעוס ומאוכזב בשבילה. כבר באות רגע החלטתי ליצור טיפים שיגרמו לכל אותם חולמים להגשים זאת במקום לזרוק מטרות לבאר המשאלות. כך תכתבו ספר ברבע שעה של כתיבה ביום:

בחרו את האי הפרטי שלכם – הרגלים הם חלק בלתי נפרד מחיינו בין אם זה המסלול הקבוע אל העבודה, השיר המועדף שמחדיר בנו בכל פעם אנרגיות מחדש, הגעה אל המכולת השכונתית בה אנו קונים מצרכים קבועים והצד המפנק של הספה שאתם משתוקקים לחזור אליו לאחר יום גדוש במשימות. בדיוק באותו האופן אתם צריכים לבחור את המקום או המקומות בהם תכתבו, ולהפוך אותם לחלק מהשגרה. זה יכול להיות בית קפה שכונתי בו אתם מרגישים הכי משוחררים ונקיים מהכול, חוף הים בשעות שהשמש לא חזקה מדי. (במידה ואתם עם מחשב נייד יש לוודא מראש שקיימת נקודת חשמל באזור) או לחלופין חדר מסוים בביתכם שמעניק לכם אנרגיות שיא או כל מקום שבו תוכלו להרגיש מחוברים לעצמכם. חשוב לוודא שלא יהיו גורמים סביבתיים שיפריעו לכם בין אם מדובר במוזיקה רועשת, שיפוצים בקרבת מקום או אפילו עם כל אהבתכם לחיות מחמד – כלב שמרבה לנבוח. בדיקה קפדנית תחסוך לכם כאבי ראש בהמשך.

ספירנטים ממוקדים זו התחלה נפלאה – בצעד הראשון לכתיבת הספר התחילו להקדיש 10-30 דקות של כתיבה חופשית לכל הפחות ארבע פעמים בשבוע במשך חודש (חשוב שיהיה מרווח של לפחות יממה בין פעם לפעם). ההתחלה צריכה להיות משוחררת ומהנה, וזאת בכדי שהמשך הדרך תהיה מוצלחת. אם קבעתם יום מסוים ובסוף לא הסתדר לכם, פשוט תחליפו את היום. אל תלקו את עצמכם. התייעלות היא חלק חשוב בתהליך, וכמובן שתמיד תדאגו לגיבוי של כל מה שכתבתם (ניתן לשמור בדרייב, USB או לשלוח לעצמכם למייל.

תגרמו לכתיבה להיות מנהג – מתאמנים בחדר הכושר יודעים ששלושת החודשים הראשונים הם הקשים ביותר. לכן יש צורך לפעול על פי תכנית. באימונים הראשונים בחדר הכושר תרגילים ספציפיים עשויים להיראות מוזרים ובתום אימון נתפסים לפתע אפילו שרירים שלא יודעים על קיומם נתפסים – והתחושה היא בעיקר כמו אוגר שרץ בתוך גלגל אבל פתאום אחרי תקופה מסוימת מתחילים ליהנות, תחושת ההוקרה העצמית מגיחה ואפילו מזדנבות להן התוצאות אט אט. בכתיבה גלגלי המוח יתניעו בקצב משלהם ואתם צריכים להקפיד להיות נהגים רגועים שלא ממהרים לשום מקום. הרי מה זה רבע שעה מחייכם?

תחבבו גם את  הטעויות שלכם –  בתחילת התהליך סטירות הלחי שתקבלו יהיו רבות. בין אם מדובר על רגעים בהם העלילה לא מתחברת, הביקורות מחברים/מכרים איתם אתם מתייעצים לא עומדות בציפיות שתיארתם לעצמכם, הביקורת העצמית מאפילה על ההוקרה ועוד מגוון דברים שגורמים לאנרגיה ירודה. למרות זאת ככל שהזמן יחלוף ותשמרו על ראש פתוח ותתמידו בדרככם כתיבתכם תשתפר, תתחדד, תתבגרו מבחינה מחשבתית ותבינו שאתם מתקדמים לעבר היעד. חשוב לזכור שמחיקות הן חלק מהדרך וטעויות הן מתנה חשובה במסע מלא בעליות וירידות.

יומן השראה  – אין זה משנה מה יהיה הז'אנר של הספר שלכם, העלילה והדמויות בתוכו יכולים לחיות ביניכם במעגלי החיים השונים. אז אם כבר העולם מעניק לכם כתף תומכת, לא תיקחו אותה? ממליץ לכם להסתובב עם מחברת קטנה או לכתוב בתזכורות במכשיר הקטן שהפך לחלק מאיתנו (סמארטפון) רעיונות שעולים לכם במהלך היומיום, דמויות צבעוניות שיכולות לתרום לכם, קווי אופי, מקרים שונים וכל מה שהסב את תשומת ליבכם ויכול לתת גז לעלילה שלכם.

זוכרים את השנה הראשונה של הצבא איך רק אז התחלתם להתאקלם, מעלים נוסטלגיות מהשנה הראשונה של התואר? איך המבחנים היו נראים לכם הדבר הכי קשה בעולם, הילד הראשון? איך הכול היה יותר קשוח ובמבט לאחור אתם מוקירים את עצמכם על הדרך – אז כאן ייקח לכם בסך הכול מספר שבועות להתאקלם ולהתחיל להיכנס למסע אחריו תשאירו משהו מכם לילדים, לנכדים ולכל השושלת המשפחתית. בהצלחה!

הכותב הוא שגיא פלדמן, איש תקשורת, מחבר הספר רחוק מכאן

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. שלי

    קראתי את המאמר ולקחתי את ראשי הפרקים לעבודה עצמית מול מטלות אחרות בחיי:
    תודה על ההשראה הניסיון והטיפים הישימים
    מקווה שתהיה לי הזכות לשוב ולהודות כשאחזה בתוצאות העיצות הנפלאות שנתת
    תמשיך להצליח ותצליח להמשיך!!!!!!!!!

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר