ראשון לציון מדרחוב

יוצאים למלחמה: בראשון לציון יגיעו עד בג"צ בקרב על השבת

בראשון לציון לא נכנעים ל"חוק המרכולים": לאחר שאושר התיקון לחוק העזר העירוני שמאפשר המשך פעילות בשבת, מסכמים סיבוב ראשון שהסתיים בניצחון

פורסם בתאריך: 26.12.17 15:00

החודש עבר בקריאה ראשונה בכנסת "חוק המרכולים" שיאפשר לשר הפנים אריה דרעי, להורות על סגירת עסקים שפועלים בהיתר של הרשות המקומית בשבת. במטרה להילחם בחוק במהירות וביעילות ועוד לפני עלייתו לדיון בוועדת הפנים לקראת הכנתו להצבעה לקריאה שניה ושלישית – התכנסו אתמול (שני) חברי מועצת עיריית ראשון לציון ואישרו את התיקון לחוק העזר העירוני שמאפשר את פתיחתם של מרכולים וקיוסקים באזורי התעשייה בעיר וברחובות המרכזיים (ז'בוטינסקי, הרצל, רוטשילד וירושלים) ודיון נוסף שמתוכנן צפוי לעסוק בשעות הפעילות ברחובות הראשיים בעיר.

למרות נכונות חברי המועצה ובראשם מחזיק תיק רישוי עסקים, משה לבהר לשמור על הסטטוס קוו הקיים מצד העירייה, הם עשויים להיתקל בעיכובים ואף בניסיון לדחות את החוקים העירוניים מצד שר הפנים, ממובילי חוק המרכולים בכנסת. אלא שבראשון לציון נחושים לא להיכנע לחוק שעשוי לפגוע בבעלי עסקים ובתושבים רבים בראשון לציון ובכל הארץ. "סביר להניח ששר הפנים לא ירצה לחתום על האישור של חוק העזר. אנחנו נצטרך ככל הנראה להתמודד מולו בבג"ץ. היכולת שלנו להתמודד בבג"צ משתפרת כשאנחנו מעבירים את חוק העזר שלנו, עוד בטרם מעבר החוק בכנסת וזו הייתה המטרה של הישיבה הדחופה הזאת. מה יהיה בסופו של דבר אני לא יודע, אבל זה אמור לשפר את סיכויינו ביכולת עמידה מול בג"ץ וכל מטרתנו היא לשמור על הסטטוס קוו לא לשנות אותו", אומר ממלא מקום ראש העיר, מוטי עג'מי ל"השקמה ראשון לציון". 

עג'מי נשאל גם אם נעשתה התחשבות בציבור הדתי בעיר טרם ההחלטה בנושא: "נעשתה חשיבה על הרבה מאוד דברים ויש כבר מחודש מאי ועדה שהקים ראש העיר דב צור, שדנה בנושא לגבי הרבה מאוד זכויות שקשורות בפתיחת עסקים. בהיבט המגזר הדתי אני לא מכיר תרעומת על מה שקיים בעיר. אני כן מכיר התנגדות של אנשים מסוימים לקביעת הנושא כחוק עזר. המצב הקיים לא הפריע להם". עוד ציין עג'מי: "יש שאיפה לכל בן אדם שיקרה כרצונו, אבל הם הבינו שבעיר כמו ראשון לציון, אורח חיים שנקבע מאפשר במקומות מסוימים גם למגזר החילוני ליהנות משירותים בימי מנוחה ומצד שני פוגע כמה שפחות במגזר הדתי. זה הסטטוס קוו ואנחנו שומרים עליו".

על רקע הדיון שהתקיים אתמול, הגיעו לבניין העירייה עשרות תושבים  – מצד אחד היו אלו דיירי רחוב רוטשילד שבאו למקום מצוידים בשלטים "די לרעש", "תנו לישון" ו"שקט בבקשה" – שהביעו את מחאתם על הרעש ברחוב מפאבים והמסעדות ועל הרצון לסגור אותם ביום שבת ובאמצע השבוע כבר בשעה 23:00, ובצד השני היו אלו פעילי "ראשון חופשית" שהפגינו את נוכחותם וקיוו כי התיקון לחוק העזר לפתיחתם העסקים בשבת יעבור והסטטוס קוו יישמר.

חברי מועצת העיר בעת ההצבעה על חוק השבת

על אף הברכות מאישור תיקון חוק העזר גם בתוך ראשון לציון וגם מחוצה לה, יש מי שמתנגד. חבר המועצה אוהד אוזן, יו"ר ועדת דת ומסורת ציין: "רבים מהציבור הדתי והמסורתי פנו אליי השבוע לקראת הישיבה והתחושות לא נעימות. זהו יום עצוב לציבור הדתי בראשון לציון וכל מי שהצביון היהודי חשוב לו. כחבר מועצת העיר שמייצג ונמנה על ציבור זה אמרתי בישיבה שהציבור הדתי ברובו תומך באמרה 'חיה ותן לחיות' והרי ידוע שישנן מרכולים הפתוחים בשבת. עדיין יש מרחק רב בין הסכמה שבשתיקה לבין חקיקת חוק עזר עירוני ועוד הרחבתו לרחובות ראשיים בעיר".

חברת המועצה, עו"ד ליאל אבן זוהר הוסיפה: "חוק העזר הנוכחי הוא היסטורי וארכאי ואינו משקף את רצון מרבית הציבור בראשון לציון ולכן ביקשתי כינוס דחוף של המועצה ותיקון החוק, כדי להבטיח שצביון העיר והסטטוס קוו ישמרו. אני מברכת את מ"מ ראש העירייה מוטי עג'מי שאכן כינס את המועצה. עם זאת, לצערי, למרות תיקונים שהכנסתי להצעת הקואליציה תוך כדי הישיבה, חוק העזר שעבר בסופו של דבר לא כולל עסקים רבים שעלולים להסגר באיזורי התעשייה וברחבי העיר. אני חושבת שעל המועצה להתכנס בהקדם ולתקן זאת באופן שישקף את הצביון של ראשון לציון שהיא עיר חילונית ותוססת, ומצד שני, תושביה בתוך השכונות, ראויים לשעות מנוחה".

הדיון בוועדת הפנים ב"חוק המרכולים" צפוי להתקיים בחודש הבא, ואם יאושר –  הוא ייכנס לתוקפו ימים אחדים לאחר מעברו בקריאה השנייה והשלישית.

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר