שועל מצוי
שועל מצוי. חיות בר בראשון לציון. צילום: ויקיפדיה

הווטרינר העירוני: "חסנו את הכלבים והימנעו ממחלה קטלנית"

עם התפשטות מגיפת הכלבת, כ-12 אלף בעלי כלבים בראשון לציון נקראים לחסנם מפני המחלה

פורסם בתאריך: 13.12.17 15:35

בצפון הארץ אובחנו בחודשים האחרונים עשרות בעלי חיים (קרוב ל-60) נגועים בכלבת  ותועדו בנוסף כשמונה מקרי נשיכת בני אדם על ידי בעלי חיים נגועים במחלה. המגיפה השנה גדולה מספרית משנים עברו, ובראשון לציון נערכים גם השנה, כבשנים קודמות, למגר אותה. בשיחה עם "השקמה-ראשון לציון" מסביר הוטרינר העירוני ד"ר תומר ניסימיאן, על תופעת הכלבת, הטיפול העירוני בנושא ומשתף במקרים שהיו יכולים להימנע אם היתה מודעת לנושא.

"מחלת הכלבת היא מחלה קטלנית ומידבקת שקיימת ביונקים", אומר ד"ר ניסימיאן. היא נגרמת על ידי נגיף הכלבת  (rabies)ונמצאת בישראל וברוב העולם. אין לה תרופה – בעל חיים או אדם שחלה בכלבת ימות".

מהו מנגנון המחלה?

"הנגיף חודר למערכת העצבים דרך הרוק של בעל חיים נגוע, נודד במערכת העצבים עד הגיעו למוח ולבלוטות הרוק. בשלב זה יופיעו גם שינויי התנהגות, תוקפנות, ריור ועוד סימנים. המחלה תסתיים בשיתוק בעל החיים ומוות בתוך עשרה ימים מהופעה הסימנים. זו הסיבה שכלב שנושך נכנס להסגר ותצפית כלבת למשל אורכת עשרה ימים לפחות. במידה שלא ניתן לבצע תצפית או שיש אישוש לכך שבעל החיים שנשך חולה בכלבת, האדם יטופל בסדרת חיסונים ארוכה לאחר חשיפה. מבחינה מעבדתית, הדרך היחידה לאבחן נגיעות בעלי חיים בכלבת היא על ידי בדיקת המוח בנתיחה שלאחר המוות".

כיצד נערכים בראשון לציון להתפשטות המגיפה?

"אנחנו פועלים באופן שוטף בנושא. כל שנה אנחנו מפזרים פתיונות כלבת שמטרתם לחסן את השועלים והתנים שנמצאים באזור. השנה, בגלל התפרצות המחלה בצפון, רשות הטבע והגנים יפזרו בשבוע הבא את הפתיונות ממסוקים ואנחנו בנוסף נפזר מאות פתיונות באופן רגלי ורכוב".

מה צריכים לעשות בעלי הכלבים בעיר?

"שלחנו מכתבים לכל בעלי הכלבים בעיר, כ-12,000 במספר, וכן לבעלי חתולי הבית והחצר כדי שיביאו אותם להתחסן. כבר הגיעה כמות גדולה מאוד של אנשים, אפילו כאלה שלא חיסנו את הכלב שלהם מאז 2013".

אילו מקרי כלבת מוכרים לך מראשון לציון?

"המקרים עצמם הם מקרים שמייבאים אותם לעיר, שהגיעו מחוצה לה. למשל, בשנת  2014 מישהו שהיה בהילולה בהר מרון לקח משם כלבה שנראתה לו חמודה ובסופו של דבר היא החלה להיות תוקפנית וגם נשכה תושבת ראשון לציון. למזלנו, מבדיקות שערכו לכלבה הבנו שהיתה לה כלבת והתושבת שננשכה חוסנה וכך נמנע מהווירוס להתקדם למוח".

השועלים והתנים של חולות ראשון לציון

בראשון לציון יש גם חיות בר רבות, ביניהן שועלים וגם תנים בודדים. ד"ר ניסימיאן מספר שהשועלים והתנים נראו בעיקר באזור בית העלמין החדש, באזור החולות בין ראשון לציון לחולון, בפרדסים של נחלת יהודה ובסביבת אגם הנקיק. עוד אזורי מחיה שלהם הם בסביבת כפר אריה וצריפין. בכל האזורים האלה הפצנו בעבר ונמשיך להפיץ פתיונות כלבת", הוא מדגיש.

הוטרינר העירוני מפציר בכל התושבים בעלי הכלבים והחתולים להגיע לחסנם ועוד חשוב לו לציין: "במציאות הקיימת במדינת ישראל, מסוכן לאסוף כלב סתם ככה. הכלבת יכולה להגיע מכלבים שמוצאים בצפון. אם מישהו מוצא כלב, אז הדבר הטוב ביותר הוא להתקשר למוקד העירוני כדי שיבואו לאסוף אותו. בנוסף, כל כלב ללא שבב יצטרף להישאר בהסגר לפחות חודש כדי שנוכל לבדוק את מצבו".

 

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר