שכונת נחלת יהודה
שכונת נחלת יהודה

התורם האנונימי מאחורי בית הכנסת מעורר המחלוקת: "על מה הרעש?"

התורם מדבר לראשונה ב"השקמה ראשון לציון" על התוכנית לבניית בית הכנסת הגדול בשכונת נחלת יהודה והודף את הטענות על פגיעה בצביונה החילוני של השכונה

פורסם בתאריך: 20.9.18 13:59

שכונת נחלת יהודה סוערת סביב התוכנית לבנות במקום בית כנסת גדול. הדיון סביב התוכנית כאשר לרבים מהתושבים לא ברור האם במקום ייבנה בית כנסת, כולל ענק שיאכלס מאות בחורי ישיבה חרדים או מקווה טהרה. כך או כך, לתוכנית יש לא מעט מתנגדים בטענה שהתוכנית תפגע בצביונה החילוני של השכונה. "השכונה היא שכונה חילונית נטו", טוען תושב השכונה, "אני לא מבין למה דווקא בשכונה הזו עתיד להיבנות כולל ובית כנסת מפואר, שיבנו את זה בשכונה עם צביון דתי, כמו קרית קליב או השקמה".

קצת רקע על התוכנית השנויה במחלוקת: מי שעומד מאחוריה הוא אדם פרטי שתרם מכספו, והעדיף להישאר אנונימי. אבל בשיחה עם "השקמה ראשון לציון" הוא אומר: "לא ייבנה כולל. זה דבר שאמרתי מספר פעמים בכמה ישיבות עם תושבי השכונה, מה שכן יבנה הוא בית כנסת מפואר שייתן מענה לכל השכונה כולה".

"בשנת 2007 הגעתי להתגורר בנחלת, וכבר בהתחלה הבחנתי בכך שהיה חוסר בבתי כנסת", הוא ממשיך, "לאחר מספר מפגשים עם העירייה הוקצה שטח אדמה, בצד אחד היה עתיד להבנות מקווה ובצד השני בית כנסת. השטח של המקווה הפך לגן ילדים, ולכן כשחשבנו על בניית בית כנסת. חשבנו בגדול שיהיה מקום שייתן את כל השירותים לציבור: מקווה טהרה שיפעל רק בערב ולכן לא יפריע לציבור במהלך היום, מקווה מפואר שנשים יגיעו לשם בכיף כמו שמגיע להן. בקומה אחרת יהיה בית כנסת אשכנזי ובקומה נוספת בית כנסת ספרדי ומעליה תוקם עזרת נשים. הלכנו על מבנה אירופאי קלאסי, שיחבר בן מזרח למערב. במקום יהיה אפשר לעשות בריתות ושבתות חתן, זה משהו שכולם צריכים, לא דווקא לאוכלוסיה הדתית. כולנו יהודים, אני באמת לא מבין על מה הרעש, בית כנסת הוא מקום לצורכי הציבור, נעשה בו פעילויות לילדים, עזרה לחיילים. אני מאמין שבית הכנסת יעשה רק טוב לכולם. אני מרגיש שיש הסתה לחינם. למה זה מפריע מה גודלו של בית הכנסת? אני שואל איזה גודל מתנ"ס בונים?"

אחת המתנגדות הבולטות להקמת המבנה היא המתמודדת לראשות העיר ראשון לציון, ליאל אבן זהר. ״בינואר 2017 אישרה מועצת העירייה 'בית מדרש' בנחלת התיכונה", היא אומרת, "אישור שלא קיבל את תמיכתי ותמכת עו״ד סורין גנות. בימים האחרונים התברר כי מבקשים הקלות להגבהת המבנה. עמדתי היא כי אין זה מקום מתאים לבית מדרש, הואיל ומדובר בליבה של שכונה חילונית, ואני מצפה גם למענה מלא ומקדמי לצרכי השכונה, לרבות גני ילדים, מעונות, מרכזי נוער וקשישים, לפני שבונים ״בית מדרש״ בלב שכונה חילונית. אני מברכת את התורמים על רצונם במתן תרומה לקהילה, אבל ראוי גם לשאול את הקהילה לרצונותיה. ייתכן שהדרך הנכונה היא להסתפק בבנית בית כנסת או להעתיק את מיקום בית המדרש למקום אחר בהסכמת התורמים והעירייה. בכל מקרה אעמוד לצד התושבים באופן מלא ואדרוש הארכת מועד ההתנגדויות".

מנגד, אומר חבר המועצה מאיר עקיבא: "קומץ קטן של אנשים עושה רעש, כמו כמה מטבעות של קופת צדקה, כמו שמפעל הפיס בונה מתנסים לציבור, כך בית כנסת הוא חלק ממתן עזרה לציבור, אין בראשון הפרדה של שכונה דתית וחילונית, גרים יחד חילונים לצד דתיים, ואני מאמין שזה רק יתרום לציבור, לכן צריך להמשיך ולפעול בלי להתייחס לקומץ הקטן".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


חבר מועצת  העיר אוהד אוזן, מוסיף: "כמו  בכל  שכונה בעיר גם  לתושבי נחלת יהודה,  שכונה שמתפתחת וגדלה מיום  ליום, מגיע בית כנסת מפואר. הציבור לעיתים שוכח בלהט הוויכוח כי בתי  הכנסת הם מוסדות שנותנים שירות ציבורי ממשי למרבית הציבור, כולל  החילוני ומרביתם נשענים  על  התנדבות הגבאים וכספי תרומות של המתפללים לתחזוקה. גם  אם  בתכנון  המבנה המדובר, ישנה קומת אולם  לשבת  חתן, הרי זה צורך מהותי לאורחים, חילונים בעיקר, שבאים לפקוד את  בית הכנסת בשבת חתן ומעוניינים לקיים סעודה לאחר התפילה .מניסיוני כיו"ר הנהלת בית כנסת 'הר המוריה' במרכז העיר כבר שבע שנים,  אני מכיר היטב את הצרכים של אורחי בית הכנסת ואני בטוח שלאחר סיום הבנייה כל תושבי השכונה יברכו על המוגמר".

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

6 תגובות
  1. מאוכזב

    מפלצת בגובה 21 מ׳ ?! בלב שכונה. בדיוק מה שצריך.
    ככה זה מתחיל … עם עובדות בשטח ובסוף מתפלאים למה יש מדרכה לנשים ומדרכה לגברים.
    בהצלחה

  2. חזי

    במקרה הזה הצביון חולני לא חילוני ואני בכלל לא דתי ….
    איבדו את הראש ואת הזהות !!!!!

  3. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    כמובן ראשון לציון 2018 חוסר שקיפות. כל הכבוד לליאל אבן זהר שלא פוחדת להציג את עמדת התושבים. עם זה היה רק בית כנסת אני בטוחה שהיו פרסומים במדייה בעת התכנון. עיריית ראשון לציון נהדרת בהסתרת האמת לצרכים למקורבים בלבד. חברים להתעורר ההתנגדות היא לא לבית כנסת. ההתנגדות שהתכנון היה לבית מדרש. ובלי הרעש היה גם בית המדרש. עכשיו שינו את הגרסה להרגיע את התושבים. חייבים הנהגה חדשה

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מי צריך מקווה בשכונה חילונית. מסתירים בפני הקונים את האמת

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר