מרכז העיר ראשון לציון, מבט ממעוף הציפור

השנה שהייתה: ראשון לציון נפרדת מתשע"ח

רגע לפני ראש השנה "השקמה ראשון לציון" עם הסיפורים הבולטים שעשו את השנה בעיר

פורסם בתאריך: 7.9.18 09:27

פרשת ביטן: עננה מעל ראשון לציון

אין ספק שאחת הפרשיות המסעירות שטרם שככה היא פרשת מעצרם של בכירי העירייה, בהם ראש העירייה דב צור וח"כ דוד ביטן. הפרשה שמרחפת גם בימים אלה סמוך לבחירות לראשות ולמועצת העיר ראשון לציון, התפוצצה לפני כעשרה חודשים.

בין העצורים והחשודים בעבירות שוחד, מרמה והפרת אמונים: דב צור, אייל מושיוב, המשנה לראש העיר, יו"ר הקואליציה לשעבר, ח"כ דוד ביטן, ועוכבו לחקירה 17 אנשים בהם בכירים בעירייה, עובדי עירייה, אנשי עסקים וקבלנים. בין העצורים והנחקרים עלה גם שמה של חגית ביטן, אשתו של דוד ביטן, עובדת עיריית ראשון לציון. לאחר מעצרה סיפרו חבריה לעבודה ל"השקמה ראשון לציון": "היא בת זוג תומכת, טיפוס חרוץ שמבצע את עבודתו על הצד הטוב ביותר ואישה נעימת הליכות שרחוקה שנות אור מהפוליטיקה".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


עם התפוצצות הפרשה הורחק צור מבניין העירייה למשך כחודשיים, ומי ששימש כמחליפו הוא ממלא מקומו, מוטי עג'מי, שבינתיים התפטר מתפקידו כדי להתמודד על תפקיד ראש העירייה. לאחר שובו לעירייה התקבל צור במחאת תושבים מצד אחד ועובדי עירייה שילוו אותו במחיאות כפיים, נשיקות וחיבוקים מהצד השני. צור עצמו, שאמנם חזר לעירייה אך הורחק ממספר ועדות בשלב בראשון לחזרתו, אמר עם כניסתו ללשכה: "אני אוהב אתכם, והתגעגעתי אליכם בחודשיים האלו ואני מת כבר לחזור לעבודה".

צור התעלם גם מהקריאות מצד מתנגדיו במועצה להתפטר מתפקידו והבהיר בשיחה עם "השקמה ראשון לציון": "אני עובד כרגיל מבוקר עד ערב ועוסק בכל הנושאים החשובים ובמקביל ממש מתחיל להיערך לניצחון בבחירות הבאות לראשות העירייה. משטרת ישראל עושה את עבודתה היטב ואני סמוך ובטוח שהאמת תצא לאור וחפותי תוכח".

אלא שבינתיים הפרשה עצמה טרם הסתיימה. ביטן עצמו ממשיך להיחקר בחשד להטיית מכרזים בראשון לציון, בזמן ששימש כסגן ראש העירייה וכיו"ר ועדת התכנון והבנייה בעיר. כאשר אחת מהעסקאות הנדל"ן שעלתה במסגרת החקירה היא "מתחם האלף" במערב ראשון לציון וכן חתונת הבת, גלית, באולמי "לאגו" בעיר.

 

הבחירות המקומיות: שבעה בעקבות תפקיד ראש העירייה

בראשון לציון ישנם לא פחות משבעה מתמודדים לראשות העירייה: מי שמשמש בתפקיד ראש העירייה בעשר השנים האחרונות, דב צור; רז קינסטליך, ששימש עד הכרזתו להתמודד כממלא מקום וסגן ראש העיר; דורון אוזן מי ששימש כמשנה לראש העירייה והודח מתפקידו בערב יום הזיכרון; מוטי עג'מי, מי שצעד עם צור בשתי הקדנציות האחרונות ושימש כממלא מקומו של צור בעשר השנים האחרונות ומי שהיה ראש העיר בפועל בתקופת הרחקתו של ראש העירייה; האופוזיציונר הוותיק, אסף דעבול, המכהן כחבר מועצת העיר ב-20 השנים האחרונות; ליאל אבן זוהר, חברת מועצת העיר ב-10 הנשים האחרונות  ואללי אדמסו, לשעבר ח"כ ויועץ ראש הממשלה. זאת מלבד ח"כ יואל חסון שהביע את כוונתו להתמודד ורותם אברוצקי, לשעבר איש רשות השידור שבינתיים פרש מהמרוץ והצטרף לאבן זוהר.

יש להניח שריבוי המתמודדים בראשון לציון נעוץ בין היתר בפרשת ביטן שבה מעורב דב צור, שטרם הסתיימה. עד שיתקיימו הבחירות המקומיות בעוד יותר מחודשיים המחנות והיריבים הפוליטיים נלחמים מאחורי הקלעים כמעט בכל אמצעי, כמובן גם ברשתות החברתיות. רק לפני כשבוע גילה קינסטליך כי נפתחו נגדו עמודי פייסבוק מזויפים והופצו תמונות עירום מפוברקות נגד הפעילות שלו. אבל לצד המלחמה של כולם בכולם לא מן הנמנע שעד הבחירות חלק מהמתמודדים יחברו וירוצו יחד. בינתיים, הודיעו סגן ראש העיר, איתן שלום, וחברת המועצה יפעת מאירוביץ' יפת, מ"התנועה החברתית הירוקה" על תמיכתם בצור בבחירות הקרובות.

המצלמות הניידות: המאבק שפתח מלחמה על הקרדיט

ניידת של הפיקוח העירוני בראשון לציון

ניידת של הפיקוח העירוני בראשון לציון

התושבים התלוננו, פוליטיקאים מקומיים שזיהו הזדמנות תמכו ולפני ארבעה חודשים הוחלט להפסיק את פעילותה של המצלמה הניידת.

קצת רקע: המצלמה הניידת נכנסה לחייהם של תושבי ראשון לציון לפני ארבע שנים. מאז הספיקו לא מעט מהתושבים להתלונן על דו"חות לא מוצדקים שהוענקו להם ונכנס לפעולה גם "מטה המאבק לאכיפה הוגנת" בראשות ערן שנהב, ליאור מטרני, טל אללוף מרמלשטיין וארז קרס. מרבית המתלוננים נגד המצלמה טענו כי לא פעם הופתעו כאשר בתיבת הדואר המתין להם דו"ח וקנס שלא ידעו על קיומו בזמן אמת. למתלוננים הצטרף גם דורון אוזן, ולאחר פיטוריו מהקואליציה טען כי הפיטורים נעוצים בבקשתו לביטול המצלמות.

לצד ההכרזה של עירייה על ביטול המצלמה הניידת, הודיעה העירייה כי החברה לביטחון תציב מצלמות בצירי תנועה מרכזיים – שישדרו את המתרחש בזמן אמת למוקד העירוני, כאשר בשלב הראשון יחל פיילוט בדרך המכבים, מרחוב פיק"א ועד למכון וולקני, ונהגים שיתפסו יקבלו אזהרות לפני מתן דו"ח.

עם ביטול המצלמה הניידת החל מאבק גלוי סביב השאלה מי הוביל את המאבק שגרם לביטול המצלמה. דורון אוזן, שהיה הקול הבולט שקרא לביטול המצלמות, טען כי הקרע להדחתו מהתפקיד היה המאבק שניהל:  "מאז שהניידות המצלמות נכנסו לחיינו פעלתי לטובת ביטולן והבעתי פעם אחר פעם את דעתי עליהן בישיבות המועצה, מול ראש העיר ובכלל באופן פומבי. בחודש אוגוסט השנה, כאשר היה ברור שאין רוב לביטול הניידת, הצלחתי להעביר נהלים לאכיפה הוגנת וייעול המערכת, בהם גם המתנה של 15 שניות וכריזה בטרם צילום הרכב".

ואולם גם חבר המועצה, מאיר עקיבא, טען כי היה הראשון שהעלה לסדר את נושא המצלמה הניידת. עקיבא אף העלה פוסט בדף הפייסבוק שלו, בו תקף את אוזן: "מעניין כשהאכילו אותך בננות ואגוזים הצבעת נגד הציבור, ופתאום שמת מדליה לצווארך והתחלת להתהדר. במה להתהדר? אתה לא מתבייש? הרי לקחת את אחת מההצעות שלי, הוספת כמה פסיקים ובזה אתה מתהדר?".

עקיבא הזכיר את ההצעה לסדר שהגיש ב-21 ביולי 2017, שבה דרש להפסיק את צילומי המצלמות הניידות, לטענתו בהצבעה זו נעדר דורון אוזן. טענתו של עקיבא זכתה לתמיכתה של ליאל אבן-זהר שטענה: ״כשחברי למועצה מאיר עקיבא דרש ביטול הניידות המצלמות, ראש העירייה וממלא מקומו בחברה, דחו את ההצעה בבוז ולצערי רק אני תמכתי בה מבין חברי במועצה".

למשוואה התווסף גם "מטה המאבק לאכיפה הוגנת". טל אללוף מרמלשטיין, שהקימה עם עוד שלושת חבריה את המטה, טענה כי בעקבות דו"ח שקיבלה בספטמבר 2014 הקימה את המטה: "אנשים הצטרפו למאבק נפגשנו עם רז קינסטליך, הכול היה בתהליך, גם לא רצינו לבטל את הניידות כי אנחנו מאמינים שהם שומרים על הביטחון כאן, אבל רצינו שזה יהיה הוגן עם שיקול דעת".

 

הפועל ראשון לציון כדוריד: זכייה בדאבל

עידן מיימון מניף צלחת אליפות בזכיית הדאבל של הפועל ראשון לציון בכדוריד (גבי אלאלוף איגוד הכדוריד)

עידן מימון מניף צלחת אליפות בזכיית הדאבל של הפועל ראשון לציון בכדוריד (גבי אלאלוף איגוד הכדוריד)

קבוצת הכדוריד של הפועל ראשון לציון היא אחת הבולטות בכדוריד הישראלי לאורך שנים, זוכה בקביעות בתארים וגביעים אבל העונה החולפת, עונת 2017/18, הייתה שנה מיוחדת מבחינתה. לא רק הזכייה המרשימה בדאבל, גביע המדינה והאליפות, אלא בעיקר בעובדה שעל הקווים ניצב הכוכב הכי גדול של הקבוצה בכדוריד הישראלי בכל הזמנים, עידן מימון.

זו הייתה העונה השנייה של מימון כמאמן אבל הראשונה שלו כמאמן בלבד בעוד בקדמות לה היה גם שחקן. הזכיות בשני התארים באו מול יריבות קשות ובעיקר מדובר בעיקר ביריבה המסורתית שמעבר לכביש, מכבי ראשון לציון.

הזכייה בגביע באה בסיומו של דרבי גמר מול מכבי בו ניצחה הפועל 25:27, הגמר ה-11 בתולדות הכדוריד הישראלי בין שתי היריבות. זו הייתה הזכייה ה-15 של הפועל בגביע המדינה והזכייה השנייה בשלוש העונות האחרונות.

הזכייה באליפות באה אחרי "סוויפ" מרשים: 0:3 בסדרת המשחקים של הטוב מחמישה מול יריבה קשה כמו מכבי ת"א. דברי הסיכום של המאמן עידן מימון, אומרים בעצם הכול: ״תמיד אמשיך להיות רעב לתארים. גם כשחקן לא הסתפקתי בתואר אחד או שניים, תמיד רציתי עוד וזה מה שאני מקווה שיהיה גם אצל השחקנים שלי. לא האמנתי שבקריירה של שנתיים בתור מאמן, אני אזכה בדאבל ובעוד גביע אחד. לא יכולתי לבקש יותר, אני המאושר באדם. דבר אחד אני יכול לומר בוודאות: "יותר קשה להשיג תארים כמאמן".

 

מלחמת הזיכרון: ההורים השכולים נגד קובי מידן

לפני כחצי שנה, בסמוך לערב יום זיכרון, פרצה סערה סביב מנחה טקס יום הזיכרון המסורתי בראשון לציון, איש גלי צה"ל קובי מידן. הכל החל כאשר מידן כתב בדף הפייסבוק שלו "היום אני מתבייש להיות ישראלי", בעקבות הפגנת הפלסטינים בעזה, הפגנה שלאחריה נהרגו פלסטינים תומכי חמאס מאש כוחות צה"ל כשניסו לעבור את גדר הגבול. הפוסט עורר סערה ובראשון לציון יצאה דרישה מטעם ועד המשפחות השכולות לבטל את הנחייתו של מידן בטקס לחללי יום הזיכרון. במקביל הוחתמה עצומה שקראה לא לאפשר למידן להנחות את הטקס. ערן שנהב, מיוזמי העצומה, אמר ל"השקמה ראשון לציון": "אני חושב שהאיש לא ראוי להנחות את הטקס שהוא הכי רגיש במדינת ישראל, טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל. מדובר בטקס שאמור להיות משודר בטלוויזיה וייערך באמפי פארק בראשון לעיני המוני נוכחים. לכן, פתחנו עצומה אשר צוברת חתימות באופן מסחרר ככל שעובר הזמן". מידן מיהר להתנצל ואף פרסם את המכתב ששלח לחיים דינר, יו"ר ועד המשפחות השכולות בראשון לציון, שבו ציין: "לא כתבתי מילה כנגד חיילי צה"ל היקרים לכולנו. לא זאת הייתה הכוונה ואם כך פורשו הדברים – אני מתנצל על כך. לי עצמי יש בן חייל בשירות סדיר ואני מעריך מאוד את התרומה שלו לצה״ל ולמדינה". במשך כתב מידן: "טקס ערב יום הזיכרון קרוב ללבי ואני מתכוון להנחות אותו גם השנה. אני חושב שלאור הדברים שכתבתי לעיל, ראוי שתשקול אם למשוך את מכתבך חזרה". ואולם, התנצלותו של מידן לא התקבלה ומועצת העיר החליטה לבטל את השתתפותו בטקס. לאחר ההחלטה הודיעה עיריית ראשון לציון: "דעותיהן ורגשותיהן של המשפחות השכולות ניצבים מעל לכל שיקול אחר. אין מקום למחלוקות באירוע המאחד את החברה הישראלית".

לא עוצרת: מאבק התושבים נגד הרכבת

אחד המאבקים הציבוריים הבולטים של תושבי ראשון לציון בשנה החולפת היה נגד שר התחבורה ורכבת ישראל בעקבות ההחלטה לבטל את הקו הישיר בין תחנת ראשונים לתל אביב.

המחאה הגיעה לשיאה בחודש מרץ לאחר מספר שבועות של משא ומתן קדחתני והליכים משפטיים בעניין – תקופה במהלכה הוקפאו צעדי המחאה בשטח. במסגרתה הוגש בג"ץ נגד ההחלטה ונפתחו צעדי מחאה של תשבים וקברניטי העיר.

בהפגנה גדולה שהתקיימה בבוקר יום ראשון בתחנת ראשונים, התייצבו תושבי ראשון לציון ונס ציונה כשהם עוטים מסכות עם דיוקנו של כץ, שורקים במשרוקיות, ונושאים שלטים עם הכתובות: "עַכַּץ אותנו", "כץ, תחזיר לנו את הרכבת" ועוד.

המחאה עלתה מדרגה כאשר בחודש מאי קיימה מועצת העיר ישיבה בקרון רכבת שיצא מתחנת ראשונים. האירוע התדרדר לאלימות לאחר שבתחנת לוד מנעו מאבטחי הרכבת מהנוסעים לעלות לקרון. בנסיעת המחאה לקחו חלק ראש העיר דב צור וחברי המועצה, שעלו על הרכבת שיצאה מתחנת ראשונים וכללה החלפת רכבת  בתחנת לוד. במקביל נערכה הפגנה של תושבי העיר, נוסעי הרכבת, ששרקו במשרוקיות וקראו להחזרת הקו הישיר.

בעירייה דרשו להקפיא את החלטה עד להשלמת חיבור תחנות הרכבת משה דיין וראשונים, מהלך שייצא לדרך בשנה הבאה וצפוי לפתור את הבעיה.

בשלב זה טרם התקבלה החלטה בנושא והמגעים למציאת פיתרון נמשכים.

 

העיר מתחדשת: בנייה מאסיבית

הדמייה שכונת הנרקיסים

הדמייה שכונת הנרקיסים

הבנייה בראשון לציון שמתרחבת כבר שנים רבות מערבה, תתרחב בעתיד הקרוב גם לחלקה המזרחי של העיר, למתחם המכונה "מתחם 6 צריפין" ששטחו יסופח לעיר.

במסגרת התיכנון, 7,000 דירות חדשות ייבנו במתחם בשכונת נרקיסים שתכיל גם בניינים ציבוריים ומגדלי משרדים. מדובר בשטח בגודל של כ-358 דונם שמיועד לסיפוח לעיר לאחר פינוי המחנה הצבאי. המתחם ממוקם מדרום לרחוב הרצוג, מצפון לבית החולים אסף הרופא וממערב לכביש 44 והוא יהפוך לשער הכניסה המזרחי לעיר.

על פי התיכנון, מדובר ביצירת רובע תעסוקה חדש, כולל חנויות בקומות הקרקע, מוסדות ציבור ודיור מיוחד (בתי אבות, דיור לבעלי צרכים מיוחדים ועוד) בהיקף של 235 אלף מ"ר (220 אלף לתעסוקה ומסחר, 15 אלף מבני ציבור). בנוסף, באזור מתוכננת הקמת בנייני משרדים של עד עשר קומות וגם שטחים ציבוריים פתוחים.

יצוין, כי התכנית המקורית אושרה בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה כבר במרץ 2014. העירייה מעוניינת בהגדלת היקף הבנייה, ונתקלת בהתנגדות משרד האוצר בטענה שהגדלת ראשון לציון מעבר ליעד שנקבע בתוכנית המתאר, תבוא על חשבון רשויות חלשות אחרות, ויש למנוע מצב זה.

תחת הכותרת של הבנייה בעיר, חובה להדגיש גם את פרויקט פינוי-בינוי הגדול ברמת אליהו: הקמת שני בניינים בשכונת נוריות החדשה (בשלב עבודות הפיתוח, על השטחים שפונו ממחנה צריפין סמוך ל"גן בעברית" בדרך חיים הרצוג) עבור 25 משפחות שהסכימו להתפנות מרמת אליהו ולקבל דיור חלופי. בניינים אלה יקלטו את מפוני רמת אליהו יחד עם שני בניינים שהוקצו לכך בנחלת יהודה (בחלק החדש שמכונה "נחלת עילית" לכיוון כביש 4) אליהם תעבורנה 61 משפחות, שכבר הביעו את הסכמתן.

בעירייה מציינים כי נאספו כמעט כאלף חתימות של כל הדיירים בשמונה בניינים ברמת אליהו וכי הבניינים שיוקמו על שטחי צריפין יאוכלסו בתוך 3.5 שנים. כמו כן, 2,600 דירות בבנייני הרכבת מתוכננות לפינוי והריסה ו-500  דירות מתוכננות לתמ"א 38 או חיזוק. התוכנית היא לבנות כ-5,500 דירות חדשות ברמת אליהו. למפונים תינתן גם אפשרות לקבל דיור חלופי במתחם האלף או בשכונה עצמה.

לאור התנגדויות לא ממעטות לתוכנית, אמר ראש העיר, דב צור: "אני מבין את החשש בקרב תושבי השכונה, אבל תושבי רמת אליהו יכולים לראות את האור ולדעת שיש להם אופק אמיתי שיבטיח שינוי מהותי באיכות החיים בשכונה".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. תושב העיר ב- 52 שנים האחרונות

    אחת הערים הכי מלוכלכות בארץ. מזוהמת מטונפת ללא מקומות חנייה. ושלא יטעו אותכם בבחירה לאחת מההרים הנקיות. מגעיל לחיות בה. מאז סיום הכהונה של מאיר ניצן העיר נהרסה.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר