ילד חולה מאושפז בבית חולים
רוב התאונות וזה כבר ידוע, מתרחשות בבית (אילוסטרציה: שאטרסטוק)

כמה ילדים נפגעו השנה בראשון לציון ואיך נטפל בנפגעים?

כמעט מחצית מהפגיעות בילדים מתרחשות בבית, עקב נפילה, בליעת עצם זר, כוויה ועוד, כמה ילדים פונו השנה לבתי החולים ואיך אפשר למנוע את התאונה הבאה?

פורסם בתאריך: 4.6.18 10:50

כמחצית מהילדים שפונו לבית החולים על רקע נפילה הם פעוטות עד גיל 4 כשלמעשה ילדים בגילאי 0 ועד 4 מועדים יותר לפגיעות שונות כמו הרעלה,כמו הרעלה, בליעת גוף זר וכוויות. נתון נוסף שבלט היה טווח הגיל שנפגע מרכיבה על אופניים, 43% מהנפגעים היו ילדים בגילאי 10-14.

רוב הפגיעות, כמעט מחצית מהן (46%) מתרחשות בבית ובסביבתו ורק 22%  מהפגיעות קורות במרחב הציבורי. בשנה האחרונה פונו לבית החולים 3968 ילדים מראשון לציון, 75% מהם פונו לבית החולים אסף הרופא.

נתונים אלו הוצגו בוועדת ההיגוי בנושא מניעת היפגעות בלתי מכוונת של ילדים בעיר. נציגי ארגון "בטרם", נעמ"ת, מד"א, קופות החולים, משטרה, גורמי עירייה מהחינוך, נוער, איכות הסביבה, קליטה ועוד, כולם זומנו למפגש סביב שולחן עגול.

ראשון לציון  היא חברה בברית ערים של ארגון "בטרם" לבטיחות ילדים ופועלת בשנים האחרונות לעורר מודעות בנושא. במהלך הועדה הוצגו פעולות מרכזיות שנעשו בשנה האחרונה כמו איסור הכנסת בלונים למסגרות החינוך של הגיל הרך, קורסי הצלת חיים ועזרה ראשונה בקרב עובדי ההוראה והעירייה, הכשרת פרחי רפואה וכן העלאת המודעות ברשת. כמו כן נעשתה הסברה באירועים קהילתיים עירוניים ואף הדרכות פרטניות בבתי תושבים.

ראש מינהל קהילה, דפנה כרמי-שקורי, אשר יחד עם אביטל גולדברג, מובילה את העשייה העירונית בתחום בטיחות ילדים, הודתה לכל המשתתפים ואמרה: "עיריית ראשון לציון הצטרפה לתכנית "בטרם בעיר" מתוך הכרה באחריות התפקודית, החברתית והערכית לספק לתושביה סביבה בטוחה לילדים ולפעול לצמצום מקרי ההיפגעות הבלתי מכוונת בקרב ילדים. התכנית מבוססת על שיתופי פעולה בין אגפיים בתוך העירייה ועם גופים נוספים שרלוונטיים לנושא ופועלים בעיר. מטרתה המשותפת היא להוביל תהליך של שיפור מתמיד בבטיחות הילדים בעיר".

כיצד למנוע תאונות אצל ילדים

בליעת גוף זר

חדירת גוף זר לדרכי הנשימה והשתנקות היא תופעה שכיחה. שיכולה להיגרם מהקאה, מצעצועים קטנים, ממזון קשה ומפיצוחים ורוב התאונות מתרחשות אצל ילדים מתחת לגיל חמש.

ילדים עלולים להיחנק מסדינים ושרשראות הנכרכות על הצוואר וככלל אין לענוד על ילדים כל תכשיט מכל סוג שהוא. השגחה של הילד על ידי מבוגר תמנע את התאונה.

אם גוף זר חוסם את דרכי הנשימה יש לנסות להוציאו. אם הדבר לא מצליח יש לטפוח מספר טפיחות חזקות ומהירות בין השכמות בגב התינוק. במידה והגוף לא יצא, יש להתחיל בביצוע פעולות הנשמה וקריאה מיידית לצוות רפואי. לילדים בוגרים יותר יש לפתוח את הפה של הילד, ולנסות להוציא את הגוף הזר בעזרת האצבעות. אם הדבר לא מצליח יש להנשים את הילד מפה לפה וכמובן להזעיק עזרה רפואית.

הרעלה

יש לאחסן חומרי ניקוי וחומרי ריסוס רק במיכלים המקוריים. רוב התאונות מתרחשות כאשר הילד הסקרן, בעיקר בגילאי שנה עד שלוש, ומנסה לשתות את החומר. יש לאחסן את החומרים בארונות מחוץ להישג ידם של הילדים.

באם הילד שתה או בלע תרופה או חומר ניקוי, יש לבצע הערכה מיידית של הילד – האם הוא בהכרה או מעורפל ובכל מקרה להזעיק עזרה מיידית. באם הילד מתחיל להקיא, יש להשכיבו על הצד למניעת בליעת הקיא ושאיפת ההפרשות לדרכי הנשימה.

טביעה

אין להשאיר ילדים ללא השגחה ליד מקור מים, גם אם זו רחיצה באמבטיה או גיגית בחצר, יש לרוקן כל מיכל או בריכה מתנפחת בתום השימוש. טביעה היא אחת הסיבות המרכזיות למוות אצל ילדים. גם אם הילד טבע, אך יצא מהמים, על פניו ללא נזק, יש לפנות לקבלת טיפול רפואי במיידי, היות שלעתים ההחמרה מגיעה בשלב מאוחר יותר.

חבלה או נפילה

במקרה של נפילה או חבלה משידת החתלה, מיטה, ספה ומקומות אחרים, על ההורים לשמור קודם כל על קור רוח, כדי למנוע יצירת "פחד משתק". בכל מקרה, יש לבחון את הילד ועל כל חשש וספק קל, לפנות במהרה לחדר המיון או להזעיק עזרה.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר