נכה כיסא גלגלים
נכה על כיסא גלגלים. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מדוע הנכים בעיר לא מקבלים הנחת ארנונה מלאה לפי חוק?

החוק קובע כי נכים מקבלים הנחה בגובה 80% על חיובי הארנונה, בראשון לציון החליטו להגביל את ההנחה רק לחלק מהדירה, "זו בושה, מתעמרים בנכים"

פורסם בתאריך: 30.5.18 10:12

"כמה עוד נסבול, טיפולים,הוצאות, וכמובן הנכות, עולמנו קרס עלינו – תנו לחיות בשקט ולקבל את מה שמגיע לנו", במילים אלו מבקשים נכים הגרים בעיר את הדבר הבסיסי שמקבלים בכל הערים הסמוכות, הנחה בארנונה לפי חוק הביטוח הלאומי. ומי זכאי לכך? החוק קובע כי נכה שנקבעה לו נכות מעל ל-75%, זכאי להנחה שאינה עולה על 80%, כאשר בתקנה זו לא הגבילו את גודל הדירה.

רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו

בראשון לציון נכים בדרגת אי כושר השתכרות בשיעור של 75% ומעלה, מקבלים גם הם הנחה בארנונה, אבל הנחה שמגבילה את גודל הדירה עד 90 מטרים רבועים, כאשר מעל לגודל הזה, הם ישלמו מחיר מלא על הארנונה.

הסתבכתם? זה בסדר. לדוגמה -על דירה של 100 מטרים, הנכה יקבל הנחה רק על 90 המטרים הראשונים, על 10 המטרים הנותרים הוא ישלם מחיר מלא. אם הדירה היא 150 מטרים, הרי שעל ה-90 מטרים הנכה יקבל הנחה ועל 60 המטרים הנוספים, הוא ישלם מחיר מלא, ובחשבון פשוט, הסכום השנתי לעוד 60 מטרים יכול להגיע ל-3000 שקלים בשנה, סכום לא מבוטל לאנשים שנמצאים במאבק יום יומי.

דוד קצב הוא נכה משנת 1997 שיצא לפני כמה שנים בדרישה לקבל את ההנחה המגיעה לו, "עברתי שבעה מדורי גיהנום עם ההנחה לארנונה, משהו שמגיע לי בזכות הפך במרוצת השנים לסחבת והשפלות מצד גורמים בעירייה, "תעבור לגור בחולון" השיבו לי כששאלתי למה בחולון יש הנחה כפי שצריך להיות ובראשון לציון אין. הגעתי לעורכי דין שיטפלו בזה, ועשיתי זאת לא רק עבורי אלה עבור כלל הנכים בראשון".

דוד קצב, נלחם עבור כל הנכים

דוד קצב, נלחם עבור כל הנכים

קצב אף ממשיך וטוען, "ראש העיר שלנו, בניגוד לערים אחרות החליט להתערב במה שהמדינה פסקה, משרד הפנים נותן 80 אחוזי הנחה בתשלום הארנונה על כל שטח הדירה, אבל התשובה שאני קיבלתי בפגישה עם דב צור ואשר נכתב לי גם כשתשובה בכתב היא מקוממת ועצובה, ואני מצטט, "בתים בעלי שטח גדול מעידים ברוב המקרים על איתנות כלכלית של בעליהם גם אם הינו מוגבל, ולפיכך הגבלת השטח לגביו ניתנת ההנחה היא בעניין צודקת ומוצדקת", ואני שואל, אדם שקיבל ירושה, קנה בית, זה מעיד על איתנות כלכלית? לא מאחל לאף אחד לעבור את הייסורים שהנכים עוברים, את המחסור בתעסוקה בגלל המחלה, את התרופות, בתי החולים, האם בית מעיד על מצב כלכלי? אנשים קנו בתים כשהיו צעירים, או קיבלו ירושה, ופתאום באמצע החיים הפכו לנכים וירדו מנכסיהם, אז נשאר בית נכון, אבל רק זה מה שנשאר, כשאין תשובות הגיוניות מצד העירייה, מנסים להפוך את הנכים לאנשים עשירים".

 

סיגל בן משה אשר בעלה נכה המוכרז באי כושר עבודה של 75% ומעלה מספרת, "מדוע אנחנו צריכים לשלם ארנונה גבוהה יותר מהערים הסמוכות אלינו? האם ראשון לציון לא יותר חזקה מבת ים, נס ציונה, או חולון? זה לא נתפס, מה שקורה כאן בעיר זו שערורייה, נדמה שאת ראש העיר שלנו לא מעניינים הנכים, נתמכי הרווחה וכל מי שצריך עזרה. בעלי נכה, אני אמא לשלושה ילדים,יש לנו הוצאות על תרופות, פעם בשבועיים לפחות אנחנו באשפוז, במקום ללכת לקראת התושב התחושה היא שאנחנו זבל, אנחנו לא צריכים להתחנן להנחה שמקבלים בכל הערים סביב, עם כל הכבוד לראש העיר הוא מסיים קדנציה שנייה, איפה הוא היה כל השנים האלה ומה הוא תרם לנכים כאן? זו בושה מבחינתי, לא ביקשנו משהו שאין, ביקשו משהו שיש בכל הערים הסמוכות".

מעיריית ראשון לציון נמסר בתגובה:

מועצת העיר מרחיבה מדי שנה שורת הנחות סוציאליות בתקנות הארנונה הארציות לרבות הנחה בגין נכות בהיקף של  כמיליון שקלים מדי שנה. בקטגוריות מסוימות עיריית ראשון לציון מעניקה את מקסימום ההנחה האפשרי בתקנות. לקראת אישור צו הארנונה לשנת 2019 תיבחן מועצת העיר אפשרות להרחיב הנחות נוספות.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. ראשוני מראשון לציון

    התגובה של הרשות משונה כי היא זו שהגבילה את ההנחה בארנונה לצו הארנונה היא זו שבמקום לתת מאה אחוז הנחה לציבור הנכות והנכים החליטה כל חברי הקואליציה בעד אז הטענה עומדת ועל הרשות לחזור ותקן את העוול שנגרם לתושבי העיר ציבור הנכים והנכות

  2. דב צור

    זה מה שקורה בעיר הנשלטת ע"י ראש עירייה מושחת שהוא עציר משוחרר בתנאים מגבילים, חשוד בקבלת שוחד.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר