מדרך הביטחון לצוק איתן: הקרבות בעיר היין

המלחמות, הפיגועים והאירועים הביטחוניים שהתרחשו בראשון לציון והמחיר שגבו

פורסם בתאריך: 19.4.18 08:28

מלחמת יום העצמאות

דרך הבטחון שחצתה את חולון והגיעה עד נחלת יהודה (צילום: אלון רון)

ראשון לציון נפגעה כבר ב-1948, במלחמת העצמאות, מהפצצה של חיל האוויר המצרי ו-23 אזרחים נהרגו. האירוע הונצח באנדרטה לזכרם בגן העיר. פרט לכך היה צורך בהמשך הקשר עם תל אביב ויפו ובמניעת התנכלויות של תושבי הכפרים הערביים, ולכן נסללה "דרך הביטחון" שחצתה גם את חולון והגיעה עד נחלת יהודה.

כל העדכונים והקופונים מחכים לכם באפליקציה שלנו

פיגוע ירי

פיגוע ירי אירע בצומת גן הוורדים ב-1990 כאשר עמי פופר, יליד העיר אשר שוחרר מצה"ל על רקע חוסר התאמה, רצח שבעה פועלים ערבים שהמתינו להסעה לעבודתם.

מלחמת המפרץ

מלחמה שנשארו ממנה בעיקר חוויות, זכרונות והומור (צילום: נתן אלפרט לע"מ)

ב-1991 פרצה מלחמת המפרץ על רקע כיבוש כוויית על ידי הצבא של סדאם חוסיין, וישראל ספגה טילי סקאד שנורו משטח עירק. מהמלחמה ההיא זכורים במיוחד הסיסמה "נחש צפע" ודובר צה"ל נחמן שי ("שתו מים"). התמונות המפורסמות הגיעו מבניינים הרוסים ברמת גן, אבל גם ראשון לציון ספגה כמה סקאדים. "פחדנו מטילים עם ראשי נפץ כימיים", נזכרת איריס חזן, תושבת העיר ומנהלת קבוצת הפייסבוק פורום ראשון לציון – בימת התושבים, "והייתה פאניקה עם מסיכות נגד נשק כימי, אבל אחרי זמן קצר הבנו שאלה ראשי נפץ קונבנציונליים ולכן העזנו לעלות על הגגות ולהביט בטילים". חזן מציינת נפילות באזור מכון וולקני ובצומת גן הוורדים, ללא קורבנות.

האינתיפאדה השנייה

הפיגועים הקשים של האינתיפאדה השנייה בתחילת המילניום לא פסחו על העיר. האירוע הקטלני ביותר נרשם במאי 2002 כאשר 15 ישראלים נהרגו ועשרות נפצעו בפיגוע התאבדות במועדון הסנוקר שפילד ברחוב סחרוב באזור התעשייה החדש. לפני שש שנים הוקמה אנדרטה במקום לזכר הקורבנות, אולם היא עוררה תרעומת בקרב משפחותיהם, ורבים טענו שמדובר בהנצחה באיכות ירודה. פיגוע קשה נוסף התרחש כשבועיים לאחר מכן, כאשר שני ישראלים נרצחו וכ-40 נפצעו בפיגוע התאבדות בכניסה לגן העיר בפינת הרצל-רוטשילד.

 

מבצע "עמוד ענן"

במבצע "עמוד ענן" בנובמבר 2012, בית של שש קומות ברחוב העסיס בשכונת קריית כרמים בעיר ספג פגיעה ישירה של רקטה שנורתה מרצועת עזה. האירוע הסתיים בשני פצועים ונזק כבד לאחת הדירות.

מבצע "צוק איתן"

במבצע "צוק איתן" ביולי 2014 בילו רבים מתושבי העיר במרחבים מוגנים בעקבות ירי הטילים מרצועת עזה. ב"צוק איתן" נפלו שלושה חללים תושבי העיר.

פיגוע דקירה

העיר ידעה גם פיגועי דקירה (צילום: מוטי מילרוד)

אירוע חמור נוסף שנרשם בשנים האחרונות היה פיגוע הדקירה בצומת הרצל-תרמ"ב, שאירע בנובמבר 2015 כאשר ארבעה ישראלים נדקרו על ידי מחבל בן 19.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר