תתכוננו לחכות הרבה זמן (צילום: ויקיפדיה)

בעקבות הפרטת בוחני התנועה: כמה זמן תאלצו לחכות לטסט?

חיילים לפני צבא, ואנשים שזקוקים לרשיון כדי להסיע חולים. כמה זמן הם יאלצו להמתין לטסט הבא?

פורסם בתאריך: 15.4.18 09:47

בחודש יוני הקרוב צפויה לצאת לדרך הפרטת מבחני הנהיגה (טסטים) בכל רחבי הארץ. במסגרת ההפרטה יעברו הבוחנים לעבוד כעובדי קבלן בחברות השמה, דבר שיפגע בשכרם ובזכויותיהם.  בעוד בוחנים חדשים מגוייסים לתפקיד, בוחנים וותיקים עוזבים את המקצוע דבר שגורם למצוקת טסטים רבים ברחבי הארץ. תלמידים רבים נאלצים להמתין מספר חודשים בין מבחן למבחן והדבר יוצר עומס וקשיים על המערכת. בין השאר מדובר בבוגריי תיכונים הממתינים לגיוסם הצבאי או אזרחים הזקוקים לרשיון נהיגה על מנת להתחיל עבודה חדשה.

כל העדכונים והקופונים מחכים לכם באפליקציה שלנו

המצב ההפכפך מצוי בהליכים כבר מספר שנים. בשנת 2016 דווח כי על כל 2500 מועמדים לטסט ישנה הקצאה רק ל-800 נבחנים. במשרד הרישוי מנסים לעבות את מצבת העובדים אך התנאים לא מפתים בוחנים חדשים להצטרף לשורותיהם.

על מנת להיות בוחן צריך לקבל הסמכה של מורה לנהיגה ולאחר מכן הסמכה נוספת בשווי כמה עשרות אלפי שקלים כדי להיות בוחן מורשה. לפי גורם במשרד הרישוי: "מדובר במאמץ רב מאד והשקעה כספית נרחבת כדי לקבל משכורת שוות ערך למשכורת של הפקידה שמכינה את הטפסים. מדובר במשכורת נמוכה מאד ללא תנאים של עובדי מדינה".

יש לציין כי ההפרטה עלולה אף לכרסם במעמדם של המורים לנהיגה, שכן, מצלמות שיותקנו ברכבים ומתן מסלול נסיעה אקראי לכל טסט עלולים לייתר את הבוחן ולהמעיט את סמכותו.

חייבת רשיון כדי להסיע את בעלה החולה

בראיון ל"השקמה ראשון לציון" מספרת דליה כץ (58) על הצורך הדחוף ברשיון נהיגה שמתעכב כבר חצי שנה: "בעלי חולה במחלה קשה. אני לוקחת אותו לטיפולים ולפעילויות שיקומיות. עם תחילת המחלה הוא לא יכל לנהוג יותר ואני הייתי חייבת להתחיל לנהוג במקומו. עברתי את השיעורים, חיכיתי ארבעה חודשים לטסט הראשון, נכשלתי וכעת אני ממתינה חמישה חודשים לטסט הנוסף. אני מנסה להסביר את המצב שלי אבל אין עם מי לדבר".

מועמד לשירות צבאי (18.5) מספר: "אני ממתין לטסט כבר חצי שנה. בעוד חודש אתגייס ואני לא יודע מתי תהיה לי עוד הזדמנות להיבחן. אני עתיד לשרת במקום מרוחק בתפקיד קרבי. מדכאת אותי מאד המחשבה על כך שאצטרך "לבזבז" את החופשות שלי על מבחני נהיגה. הלחץ והעומס של השירות הצבאי לא יאפשרו לי להתכונן לטסט כפי שאני אמור להתכונן".

 

 

יוסי לחמי, יו"ר ארגון המורים לנהיגה בראשון לציון, מספר על המצב הלא פשוט, "מופנה כלפי המורים הרבה זעם מצד תלמידים. מבחינתם משרד הרישוי והמורים לנהיגה זה היינו הך. תלמידים רבים מביעים כעס ותסכול על כך שלא נקבעים להם טסטים. ההורים והתלמידים חייבים להבין שאת ההקצאות נותנים במשרד הרישוי ואנחנו רק המתווכים".

לחמי מוסיף ומתאר את המחדל מנקודת מבטו, "יש כאן מהפכה אדירה. אך עם זאת לדעתי לא נערכו למהפכה בזמן ולהשלכות. בחודש יוני ההפרטה יוצאת לדרך אבל אין מספר בוחנים, אין קבלנים שיתפעלו את התקנת המצלמות בכל אלפי הרכבים בארץ. על כל בוחן שמגייסים, שלושה בוחנים עוזבים. התנאים המינימליים לא קורצים לבוחנים חדשים להצטרף. נוצר צוואר בקבוק של תלמידים שרוצים לעבור טסט אבל לא מתאפשר להם, מכיוון שאין מספיק בוחנים. כרגע אין לנו, בתור ארגון המורים לנהיגה, שום יכולת להתערב ולשנות את המצב. הבוחנים הלכו לבית משפט להליך ארוך. לנו כארגון מורים לנהיגה אין אפשרות מלבד להמתין להפרטה שתצא ביוני. אנו גם מקווים שאם מועד זה יידחה, ימצא משרד התחבורה פתרונות יצירתיים לתוספות מבחנים".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר