אריה גרינשטיין
אריה גרינשטיין. שרד את השואה ופחד שלא יהיה לו מניין בהלוויה (צילום באדיבות המשפחה)

צוואתו האחרונה: ניצול השואה שנפטר היום, מבקש כי יתקיים מניין בהלוויתו

אריה גרינשטיין שכל את משפחתו באוושויץ, שרד מחנות עבודה ועלה ארצה והקים בה בית לתפארת, כעת מבקשת משפחות מרובת הנשים "הגיעו להלוויתו, אנו חוששים כי לא יהיה מניין"

פורסם בתאריך: 19.3.18 14:15

"צריך להיות אנשים טובים יותר אחד לשני", כך אמר אריה לייב גרישנטיין ז"ל (96) כאשר הרגיש שזמנו בעולם מתקרב לקיצו ולאחר שכינס את כלל בנות המשפחה במשפחתו כדי להיפרד.

רוצים להישאר מעודכנים? הורידו את האפליקציה שלנו

 

אריה לייב גרינשטיין, נולד בטרנסילבניה בגבול רומניה הונגריה בשנת 1921, איבד את משפחתו בשואה במחנה ההשמדה אושוויץ בירקנאו, ועלה לארץ ביחד עם שלושה אחיו.

רבקה כוכבי ביתו מספרת ," אבא היה בן אדם צנוע, בא ממשפחה דתית, חקלאי, אופטימי, אדם שאהב אנשים. אהב פשטות ,אהב יושר ואהב לתת. הוא אהב לשמוע, לצחוק, לספר סיפורים".

על סיפור ההישרדות שלו מספרת הבת רבקה, "אצלנו לא היה נהוג לספר על המלחמה, הוא לא היה ביד ושם מעולם, הוא לא סיפר בכלל את סיפורו עד שלהי סוף שנות ה-80 שלו בהם נכדתו רז הייתה בהכנות ליציאה למסע לפולין, הוא לא רצה בכלל לספר דבר" .

הבת מספרת על מקרה יחיד ומיוחד, "יום בהיר אחד הפתיעו אותו, מישהו דפק בדלת, וכשנפתחה הדלת היה בכי משני צידי הדלת. אבי סיפר כי זה מישהו שהיה איתו במחנות העבודה, והם הבריחו אחד לשני קליפות תפוחי אדמה".

כשנכדתו רז יצאה למסע לפולין, אריה הבין למעשה שהוא חייב לספר ולא רוצה חלילה לפספס את ההזדמנות הזאת. וכך היא מספרת על היציאה למסע בצל הסיפור המשפחתי:" זה היה קשה, בהתחלה לא רציתי ללכת, לקחתי את זה כאיזה כיף, חו"ל עם החברים עד שהבנתי מה זה. סבא שלי כל כך התכונן לזה שאני יוצאת למסע עד שבאיזשהו שלב הרגשתי שזה לא בשבילי אלא מדובר בתחושת הניצחון שלו, אני יוצאת לשם בשליחות שלו ושל משפחתו".

רז הקליטה את סבה אומר אמירת יזכור, אמירת קדיש ואל מלא רחמים. ביתו רבקה מספרת כי "היה לו כל כך חשוב להיות חגיגי, הוא לבש חולצה לבנה מגוהצת, לכבוד הקלטות של רז נכדתו".

הנכדה מספרת כי הבטיחה לו שההקלטות יושמעו במחנות ההשמדה בסמוך לתאי הגזים וכך היה.

רז נכדתו מספרת, "סבא שלי היה בשבועות האחרונים מאושפז במצב קשה, בשנים האחרונות כבר לא היה צלול כל כך, אנחנו ביקרנו אותו יום יום, האחיות שלי ואני. יום אחד הוא קר ואמר לנו, "אני מרגיש שהולך לבוא גם היום שלי, הייתי רוצה שתשבו עליי שבעה, חשוב לי נורא שיהיה מניין ושיגידו עליי קדיש". זה היה חשוב לו בגלל שלא  קבורה מכובדת למשפחתו".

בתו רבקה מספרת, "אנו שתי בנות להן ישנן בנות וילד אחד. לכן המשפחה מבקשת שיגיעו כמה שיותר גברים להשלמת מניין וביצוע קבורה מכובדת ".

הלוויתו תצא היום מבית העלמין גני אסתר, רחוב על כנפי נשרים שער 3, ראשון לציון בשעה: 15:45. המשפחה מבקשת מכל מי שיכול לבוא ולקחת חלק להגיע.

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר