המבצרים, האוכל והאהבה: אחרי 28 מדינות דודי טל גילה את אלבניה

הם אוהבים את ישראל, מציעים חוויה תרבותית ועושר קולינארי במחירים מגוחכים ומציגים מראות היסטוריים שחלקם עוצרי נשימה. ברוכים הבאים לאלבניה

פורסם בתאריך: 1.11.19 09:58

זה התחיל די בטעות. חברה קרובה ביקשה שאמצא לנו דיל לחו"ל, נתקלתי במקרה ביעד חדש: אלבניה. המחיר היה אטרקטיבי, והחלטתי להזמין כרטיסי טיסה, אומנם ברגע האחרון אותה חברה נאלצה לבטל, אבל אני אף פעם לא מסרב לגיחה לחו"ל ולא בצער גדול החלטתי לקחת את עצמי לטיול באלבניה.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


מדובר במדינה בתולית למדי בתחום התיירות. הטיסה לאלבניה נמשכת שעתיים וחצי, עתירה במבצרים, מוקפת בהרים, בים האדריאטי ובנופים. עיר הבירה של אלבניה היא טיראנה, והיא מפותחת למדי ביחס לשאר הערים במדינה, שבה רוב התושבים הם מוסלמים. האלבנים הם אוהבי ישראל, ואפילו הקימו אנדרטה המעוטרת בשמו של ראש הממשלה והנשיא לשעבר שמעון פרס, ובכלל בכל מקום הם מקבלים בחיוך ובאדיבות את הישראלים ונרתמים לעזרה ולמתן הסברים.

האלבנים אוהבים מאוד את ישראל ובכלל ממש לא מסוכן להסתובב ברחוב במהלך כל שעות היום, שכן שיעור הפשיעה נמוך מאוד.

אז מה חשוב לדעת?

מטבע

המטבע המקומי נקרא "לאק" וביחס לשקל הוא לא שווה הרבה: לאק אחד שווה כ-30 אגורות במטבא ישראלי. ביגוד, אופנה ובכלל רוב הדברים שתקנו לא יעלו לכם יותר מכמה מאות שקלים. אגב, השכר הממוצע בעיר טיראנה עומד על 250-300 יורו לחודש.

חבילת גלישה

ביציאה מהנמל תעופה תוכלו למצוא חנות קטנה של וידאופון – רשת סלולרית אירופית, שם ניתן לבחור בין כמה חבילות גלישה במחיר שמתחיל מ-18 שקל לחבילה של 3 ג'יגה (600 לאק) ועד 45 שקל (1,500 לאק) לחבילה של 20 ג'יגה בייט, ושיחות בתוך המדינה. התשלום, כמו ברוב המקומות בעיר, הוא במזומן בלבד, כאשר אין אפשרות להשתמש בכרטיס אשראי.

 

מוניות

מונית מנמל התעופה לעיר עולה 20 יורו, וכל נהג מונית ייגבה מכם את אותו המחיר. בעיר עצמה המוניות פועלות עם מונה, כאשר המחירים בלאק יכולים להגיע למקסימום 1,000 לאק שהם 30 שקל בלבד.

תחבורה

התחבורה בעיר מאוד קלה ונוחה. מטיראנה אפשר להגיע לכל מקום במדינה, אבל ישנה בעיה: לכל יעד ניתן להגיע רק מטיראנה, ובמקרים שבהם רוצים לבקר במספר יעדים הדבר מהווה מגבלה ובזבוז זמן.

מחיר כרטיסי הנסיעה נעים בין 40 לאק (1.20 שקל) ל-400 לאק (12 שקל). בנסיעה של שעתיים ליעד מרוחק לא משלמים לנהג, אלא לכרטיסן שעובר בכל כמה דקות בין הנוסעים.

ואפשר להשתמש גם בנהג פרטי. מתברר שכל מוכר בחנות בשוק או ברחוב, הוא גם נהג ומדריך טיולים פוטנציאלי, שיהיה מוכן בעבור כמה אלפי לאק (בין 100 ל-200 שקל) לקחת אתכם לכל יעד בצפון או בדרום המדינה. כך שאפשר בקלות לוותר על המוניות, ולצאת עם נהג פרטי ליום טיול בפחות כסף.

מלונות

טיראנה משופעת מלונות הממוקמים במרכז העיר. ניתן למצוא מלונות מפוארים, צנועים, הוסטלים במחיר שמותאם לכל כיס, החל מ-12 ועד 100 יורו ללילה.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


בילויים

טיראנה, עיר הבירה של אלבניה מפותחת יחסית לשאר המדינה, וניתן למצוא בה מרכזי קניות הומים, מסעדות טובות ופארק ענק שבמרכזו אגם ומתקני ספורט, שווקי איכרים, שוק של מותגים (מזויפים) ומסביב הרים שאליהם ניתן להגיע עם רכבל שמציע מראה מדהים מעל העיר.

שוק האיכרים –  ‪Pazari i Ri

שוק האיכרים שממוקם בלב העיר, מורכב מביתנים של פירות, ירקות והמון תוצרת מקומית. כמעט ואין מבקרים מקומיים ובשוק נשמע בליל של שפות מכל העולם, דבר המעיד על האופי התיירותי של המקום, וניתן למצוא בו מוצרים למטבח עשויים מעץ אלון, דבש מכל הסוגים, יין בייצור מקומי, שטיחים, מפות ומזכרות לתיירים עם דגל אלבניה והסמלים המקומיים. האלבנים שנתקלים בהם במקרה נמצאים לרוב במסעדות שמסביב למתחם, המציעות מנות של בשר במחירים נמוכים במיוחד: ארוחה עשירה עם מנות בשר נדיבות לארבעה אנשים במחיר של פחות מ-35 שקל יחד. המסעדות עמוסות במהלך כל שעות היום ובערב גם הברים מלאים במבקרים, תיירים ומקומיים שנהנים ממחירי אלכוהול נמוכים במיוחד.

שוק הזיופים

בלב ליבה של העיר פועל שוק שלם אומנם לא חוקי אבל מאוד מבוקש שפועל לעיניי כל ומציע זיופים של המותגים המובילים בעולם במחירים מאוד נמוכים. כך, למשל, בשוק ניתן למצוא זיוף של מכנסי דיגל במחיר של 50 שקל בלבד. המחירים בשוק קבועים והאלבנים לא מתמקחים. מלבד מוצרי לבוש מציע השוק ארנקים וציוד לטלפונים הסלולריים. השוק עמוס בעיקר במקומיים שאינם יכולים להרשות לעצמם לרכוש את המותגים האמתיים והמקוריים.

פארק טיראנה

לחובבי הספורט (כמוני) מדובר במקום שהוא בגדר חובה. לא פחות. מדובר בפארק ענק בלב העיר, ובמרכזו אגם גדול ומסלולי הליכה וריצה ומתקני כושר. חוץ מזה, אפשר למצוא בפארק גם מסעדות, בתי קפה ומאפיות, לאלה שמעדיפים להשקיף על האגם ועל התיירים והמקומיים שלא מוותרים על כושר.

הבונקרים

אלבניה ידעה אין ספור מלחמות והיא משופעת במאות בונקרים הפתוחים למבקרים. מדובר בבונקרים  ענקיים, מעין ערים שלמות מתחת לאדמה, עם עשרות מעברים וחדרים ומתחמים בכל אחד מהם. במרכז העיר פתוחים למבקרים שני בונקרים שפעלו עד לפני 25 שנה, עד לשחרורה של אלבניה מיוגוסלביה הקומוניסטית, שנותרו בדיוק כפי שהיו בעת שפעלו, כולל מכונת כתיבה וחדרי עינויים. מחיר הכניסה: 15 שקל בלבד.

הר דג'טי –  ‪Mount Dajti

את טיראנה מקיפה שרשרת הרים המתנשאת לגובה של עשרות מטר. הרים ממוקמים כ-25 ק"מ מטיראנה והנסיעה לשם באוטובוס תעלה לכם 40 לאק (1.20 שקלים בלבד). אל ההרים מוביל רכבל העושה מסלול של מאות מטרים, במהלכו ניתן לצפות על העיר. בהר עצמו ישנו בית מלון שעל גגו הוקמו נקודות תצפית. לילדים מדובר בגן עדן של ממש, שכן על הר עצמו ישנן פעילויות לילדים כמו רכיבה על סוסים, ירי בבלונים ופארק אתגרי שמיועד גם למבוגרים, הכולל אומגה ומסלולים אתגריים כמו הליכה על חבלים ועוד. המחיר לפארק ולרכבל הוא 1,400 לאק (42 שקל).

מסעדות

האוכל בעיר מאוד מאוד זול. אפשר למצוא בשר מכל הסוגים במחירים מגוחכים. כמו, למשל, מנת קבב במחיר של 20 לאק שהם 60 אגורות, פחות משקל ישראלי. יחד עם זאת, קשה למצוא ארוחות בוקר במסעדות בגלל התרבות האלבנית. מי שמתעקש יוכל להסתפק בקפה ומאפה.

המטבח האלבני משופע במנות מהמטבח האיטלקי ותורכי, כמו ריזוטו, פסטות שונות ומרקים ומנות מהמטבח התורכי כמו בורק ממולא בבשר תרד או דלעת, שווארמה ועלי גפן. המחירים מאוד נמוכים וכמעט בכל פינה אפשר למצוא מסעדה או דוכן אוכל עם מנות משובחות ונדיבות.

קרוייה

במרחק של כשעה צפונה מעיר טיראנה, נמצאת העיר קרוייה. מדובר בעיר שבליבה מבצר ענק ובו מוזיאון (מחיר כניסה: 100 לאק שהם שלושה שקלים). בירידה מהמבצר ניתן למצוא מסעדות תיירים עם המציעות אוכל אלבני מקומי. כמו כן, פזורים דוכנים המציעים למכירה שטיחים בעבודות יד ותכשיטים מכסף. בראש המצודה מסעדות בשר מקומיות שהן מלכודת לתיירים בעיקר בשל המחיר הגבוה יחסית.

בראט

במרחק של כשעתיים נסיעה מטיראנה, במחיר של 400 לאק (12 שקל) תגיעו לבראט – העיר ההיסטורית, ויש האומרים שזו העיר היפה היותר באלבניה. הייחוד של העיר הוא בגגות המשותפים של כל הבתים, ומערכת הניקוז המיוחדת והחלונות הגדולים והרבים, דבר שהעניק לה את שמה "עיר אלף החלונות".

בעיר ניתן לראות בתים החצובים בתוך ההר, כאשר ממול הבתים, מבצר ענק שמתנשא לגובה של מאות מטרים וממנו יש נקודות תצפית על העיר. במבצר עצמו ניצבים דוכני פירות, מאפיה קטנה עם תנור לבנים, מסעדות קטנות והמון דוכנים למזכרות. בדרך למבצר פועל למצוא מוזיאון המספר על תולדות יהודי אלבניה בזמן מלחמת העולם השנייה. את המוזיאון הקים סיימון וורושו, שבמשך שנים אסף מסמכים ועדויות. הוא הלך לעולמו לפני שמונה חודשים, וכיום אלמנתו משמרת את המוזיאון שמכיל את שמות הניצולים, קטעי עיתונות ודף זיכרון.

אגב, העיר בראט היא העיר התאומה של כרמיאל.

דורס

עיר השנייה בגדולה באלבניה שנמצאת מערבית לטיראנה, במרחק של כ-50 דקות נסיעה. מדובר בעיירת חוף, ששוכנת על שפת הים האדריאטי. חוף העיר הוא מרהיב, ועליו ניצב אמפיתיאטרון ענק, מסעדות ושוק רחוב ססגוני שמכיל מזכרות מהתרבות האלבנית. מחיר הכרטיס לאוטובוס הוא 400 לאק (12 שקל).

חשוב לזכור

כל נסיעה ליעד מחוץ לעיר חייבת להיות מדויקת, לאחר שבדקתם היטב זמני הנסיעה. הסיבה: האוטובוסים האחרונים יוצאים מהיעד בשעות אחר הצהריים המוקמות.

מוטב להמיר כסף ברחבי הערים ולא בנמל התעופה שם שער ההמרה נמוך יותר.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. אלבניה

    הייתי באלבניה לפני חצי שנה מדינה משעממת אין הרבה מה לעשות שם לא מבינים כלום בתיירות לא יודעים להמליץ על יעדים במדינה אחרי יומיים של שעמום עם רכב ששכרני חזרו לישראל כתבה ורודה מידי

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר