מלון קולוני חיפה (צילום: יח"צ)
מלון קולוני חיפה (צילום: יח"צ)

אוצר בלב חיפה: מלון קולוני חיפה במושבה הגרמנית

"קולוני חיפה", המלון שהוקם לפני יותר מ-100 שנה בלב המושבה הגרמנית בחיפה, משמר היטב גם את אווירת המנדט הבריטי. איך זה לצעוד על אריחי טרצו לארוחת הבוקר, להתרווח על ריהוט מעץ אלון, לרחוץ באמבט בעל 4 בסיסים, או להתרווח במרפסת גג אל מול השקיעה שמעל למקדש הבהאים והגנים המרהיבים

פורסם בתאריך: 29.3.18 20:32

רוחה של העיירה הטמפלרית, עדיין מרחפת במסדרונות הבניין. מהטיפוס במדרגות האבן של המלון, דרך המבואה, בר המלון בגינה הקדמית, המסדרונות, החדרים, הווילונות, כלי המיטה ועד להשתרעות במיטה המוצעת במצעים לבנים. אפילו במעלית. אליה נגיע בהמשך. מלון "קולוני חיפה" שנבנה בשנת 1905 ועבר הליך שיחזור מדוקדק כעבור 100 שנה, הוא הדבר הקרוב ביותר לביקור בעיירה גרמנית של אותם ימים. ללא טיסה מנמל התעופה בן גוריון, על שדרות בן גוריון, הציר המרכזי של המושבה הגרמנית בחיפה, נמצא אוצר ארכיטקטוני שהביקור בו הינו חוויה מרגשת.

באחד מימי אפריל 2009, שני לילות לפני ליל הסדר, נפתחו דלתות המלון לקהל, בסיומו של הליך עיצוב מדוקדק, אותו הוביל מנהל המלון איזק פאנויאן תחת שרביטו של מנכ"ל החברה אבי אגאג'ני, בפיקוח האדריכל אריה דבילנסקי ובליווי של אדריכל השימור של עיריית חיפה ווליד כרכבי.

ואכן, ההיסטוריה ניבטת אלייך מכל נקודה במלון קולוני חיפה. מהחלונות. מהמבואה. מהמרתף, ממרפסת הגג, מהקירות. אפילו מהרצפה. עיצוב המלון שימר את האווירה המקורית של המבנה בן 40 החדרים, כולל אריחי טרצו מצויירים שחלקם נותרו מ-1905, הם נמשכים גם לתוך המעלית. לצד גרמי המדרגות מעקות עץ מקוריים, במסדרונות ממוסגרים מסמכים מאבני הדרך של המקום ותריסי העץ מעוצבים בסגנון המתאים לאופי המבנה.

בחלק גדול מחדרי האמבטיה תמצאו אמבטיה העומדת על 4 בסיסים בסגנון של פעם, חלונות העץ והתריסים שומרו בהתאם למקור, הרהיטים בחדרי המלון בסגנון עץ אלון בסגנון עתיק. לחדר הישיבות מחופה האבן בקומת המרתף, תקרת קשת אליפטית המזכירה לנו שאנו נמצאים במבנה עתיק.

"מלון קולוני חיפה, המלון הפעיל הוותיק ביותר בחיפה, נבנה ע"י  משפחת אפינגר, שהיו נוצרים בני המושבה הטמפלרית שנוסדה באמצע המאה ה-19, על פי כללים של עיירה גרמנית מודרנית", מספר איזק, נוצרי ממוצא ארמני. "הגנים הבהאים שהוכרזו ע"י אונסק"ו כאתר מורשת עולמי, עברו שיפוץ מקיף בשנות ה-90 ובהמשך בוצע הליך יסודי של שיקום המושבה הגרמנית. במסגרת העבודות בשכונה, הורחבו המדרכות ובוצעו עבודות אבן רבות שהשתלבו בריהוט הרחוב".

ההיסטוריה העשירה של המלון, כוללת אירוח של חברי ועדת פיל שמונתה על ידי השלטון הבריטי, במטרה למצוא פתרון לקונפליקט היהודי-ערבי. הוועדה הוקמה בשנת 1936 ובראשה עמד לורד ויליאם פיל וחבריה שהו תקופה ארוכה במלון.

אולם למרות האווירה ההיסטורית והביקוש היפה, השהות במלון קולוני חיפה, עדיין מסתכמת במחירים שבין 150 ל-255 דולר. בשקלים, במחיר שבין 680 ל-1035 שקל, תלוי בעונה, תוכלו להנות מלינה וארוחת בוקר מלאה. רצוי להזמין מקום מראש. ב"חג של החגים", אותו מציינת חיפה בחג החנוכה, אי אפשר היה להשיג אפילו חדר אחד.

מלון קולוני חיפה (צילום: יח"צ)

מלון קולוני חיפה (צילום: יח"צ)

 

עד כמה מיקום המלון מרכזי?

איזק: "אנו נמצאים על הציר הראשי של המושבה המקשר את הבהאים אל הנמל וחוצה בין החלק הערבי לחלק היהודי של השכונה. חמש דקות הליכה מתחנת רכבת מרכז, צמוד למסלול המטרונית המקשרת אותנו במרחק דקות, אל תחנת הרכבת חוף הכרמל או תחנת לב המפרץ. גם את הדרך לכרמל, ניתן לעשות בעשר דקות".

והאורחים מנצלים זאת?

איזק: "הסביבה דינמית מאוד, ביום ובלילה. בתי השכונה משמשים יעד לסיורים רבים החולפים מתחת למלון. הקוסם אלדיני יוצא מכאן לסיורי קוסמות. יש טיולי שווקים שעוברים בין השוק הטורקי, וואדי ניסנאס והסיטי סנטר. אפשר לצאת לטיולים קולינריים בין בתי אוכל, להאזין למספרי סיפורים, או להצטרף לסיורים מומחזים. את השחקנים המשתתפים בטיולים אלה, אנו פוגשים כאשר הם נוהגים להתלבש אצלנו".

ניתן לאפיין את אוכלוסיית המלון?

איזק: זה לא מלון רגיל. בקרב העובדים, תוכל למצוא כאן יהודים, נוצרים, מוסלמים, ארמנים ובני לאומים שונים. הצבעוניות הזו מאפיינת גם את האורחים שלנו. עסקים רבים מחוץ לחיפה מעדיפים לשלוח את העובדים שלהם אלינו. כאשר מגיעים אורחים מחו"ל לחברת היי-טק בכרמיאל, ביקנעם או במת"ם, הם רואים בנו יעד מועדף. אתה יכול לפגוש כאן בבוקר את טייס ההליקופטר שמטיס את המבקרים באסדות הגז שבלב הים, או את שחקני מכבי תל אביב שהגיעו למשחק בצפון.

נדמה שהלינה במלון משרתת משהו שהוא מעבר לשימוש עצמו.

איזק: "אכן. גם השגרירויות הזרות מעדיפות להלין כאן את אורחיהם. המלון מאוד ייצוגי ומשמש פנים יפות של העיר. כמו למשל השפים של שגרירות צרפת, הישנים כאן. בערב מגיעים לפה גם מנהלים מהחברות שבונות את הנמל החדש. יש לא מעט סדנאות בסופי שבוע, של וועדים המעניקים חווייה ייחודית לעובדים שלהם. גם הבהאים המגיעים לבקר בישראל אוהבים לשהות אצלנו".

מגיעות גם משפחות?

איזק: "בשנים האחרונות ישנה תופעה מתגברת של משפחות המגיעות מחו"ל לבקר את יקיריהם בעיר. בעבר הם היו ישנים אצל המארחים, אבל המחיר האטרקטיבי והתמורה, מושכים אותם לקחת חדר במלון. מה שמאפשר להם לא להכביד, או להסתובב בערב בתחתונים בחדרם".

מפורסמים?

איזק: אנו שומרים על דיסקרטיות, אבל מבין אלה שאין להם בעייה עם חשיפה, אני יכול לספר על ח"כ אורן חזן שהגיע לכאן לפני שבועיים להשתתף בהרצאה. אירחנו כאן אמנים כמו השחקן דביר בנדק והמוזיקאי קובי אוז".

אנו מטפסים אל גג המלון בן הארבע קומות, ומוצאים עצמנו בטבורה של גלוייה חיפאית.  המרפסת הענקית המשמשת את אורחי המלון,  מושכרת מדי פעם לאירועי בוטיק לקהל של עד 200 איש. ממערב לנו, כנסיית סטלה מאריס, והרכבל לבת גלים ומתחתיהם מערת אליהו. מעלינו תלויים המקדש הבהאי ותשעה עשר הגנים. מעליהם רכס ההר הירוק תמיד ומסביבנו משתפלים רחובות המושבה, עם גגות רעפים ונוף אורבני שנמשך למלוא האופק עד לנמל חיפה, עם מנופי הענק והאוניות הפוקדות אותו.

לפני פרידה, אנו מגלים בארוחת הבוקר, אורחים מאיזור תל אביב, הנהנים ממחיר אמצע השבוע של עונת האביב. 500 שקל לזוג. "במחיר של ארוחה טובה בתל אביב, זכינו באירוח, לינה וארוחת בוקר", מספרת כרמית, "אתמול בערב יצאנו למסעדה מצוינת. יכולנו לשתות שנינו בלי לשבור את הראש כיצד לחזור הביתה. ועוד בונוס, גילינו שהמלון נמצא ב'איזור מבורך'. בכל הרחובות סביבנו, פזורים מגרשי חנייה המאפשרים חנייה ללא הגבלה וללא תשלום. זה יותר ממה שיש לנו בבית".

 

מלון קולוני חיפה – המושבה הגרמנית

http://www.colony-hotel.co.il/

טלפון: 04-8513344 
מלון קולוני חיפה (צילום: יח"צ)

מלון קולוני חיפה (צילום: יח"צ)

 

מלון קולוני חיפה (צילום: יח"צ)

מלון קולוני חיפה (צילום: יח"צ)

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר