"בלי תיוגים, רק שיח אנושי": סטודנטים מהמכללה למנהל בראשון לציון יזמו קמפיין מרגש לעמותת "׳שמרו נפשם". כמעט שנתיים לאחר מתקפת ה-7 באוקטובר, קבוצה של סטודנטים לתקשורת בחרה להתמודד עם הפצע הפתוח של החברה הישראלית – פוסט טראומה – בדרך יצירתית ואנושית. את הקמפיין יצרו דור ליזרוביץ, בר קורצברג, קים לוי וטל גורפינקל, ארבעתם סטודנטים סטודנטים שנה ג' בתקשורת.
במרכז הקמפיין החדש, שנקרא "משנים שיח"׳, עומד ניצול פסטיבל הנובה וצעירים נוספים שהיו בעין הסערה באחד האירועים הקשים בתולדות המדינה, ושכיום מנסים לשוב לשגרה אך נושאים איתם את ההשלכות הנפשיות מדי יום. את הקמפיין יזמו ויצרו דור, בר, קים וטל, במסגרת פרויקט גמר לתואר ראשון בתקשורת, בהנחיית פרופ' דן ערב ואסתר כהן. דור, הוא ניצול פסטיבל נובה, ואיבד חברים קרובים באירוע. שאר חברי הצוות בר, קים וטל, חוו גם הם טראומות אישיות במלחמה. קים איבדה את אחת מחברותיה הקרובות בפסטיבל הנובה. "כולנו חווינו את השבעה באוקטובר לא רק כצופים מהצד, אלא כצעירים שהיו חלק מהכאוס בעין הסערה עצמה", הם מציינים.
היכנסו כאן וצפו באחד הסרטונים בקמפיין
הסטודנטים חברו לעמותת "שמרו נפשם" ויצרו סדרת סרטוני אנימציה שמתפרסמת ברשתות החברתיות של העמותה, ומבקשת לייצר שיח חדש, אמיץ, לא שיפוטי. שיח שלא מדבר על מתמודדי נפש, אלא על כיצד לדבר איתם. "המטרה שלנו הייתה פשוטה, לא לדבר עליהם, אלא ללמוד כיצד נכון לדבר איתם”, מספר אחד היוזמים של הקמפיין. המוטו של הפרויקט שמלווה את אחד הסרטונים בדף האינסטגרם: "גם בים פוגשים כאלו שיצאו מהמלחמה ונמצאים במשבר עם עצמם, הדבר שהם הכי צריכים? שידברו אליהם כמו אל כולם. בלי תיוגים. בלי אבחונים באמצע משפט. לא צריך להיות פסיכולוג כדי לתמוך – צריך רק לדבר רגיל. כי קל לתייג. אבל חשוב שלא".
עמותת “שמרו נפשם” נוסדה בשנת 2021 ופועלת לליווי ותמיכה רגשית וחברתית לנפגעי ונפגעות טראומה. מאז מתקפת השביעי באוקטובר 2023 העמותה הרחיבה את פעילותה ונמצאת בחזית המאבק לשינוי השיח הציבורי סביב פוסט טראומה בישראל.
הקמפיין מלווה באיורים מיוחדים ובטקסטים המלווים בקול של אנשי מילואים או משתתפי מסיבת הנובה, ומדגיש את החשיבות שבשיחה פתוחה ונורמלית עם אנשים המתמודדים עם טראומה כחלק בלתי נפרד מהחברה.
קים מספרת: "הקמפיין שלנו נולד מתוך רצון לשנות את האופן שבו מדברים על ועם מתמודדים עם פוסט טראומה. במקום לדבר עליהם מבחוץ רצינו להזמין את החברה כולה לדבר איתם, בגובה העיניים, בלי תיוגים, בלי קלישאות ובלי אבחונים. יצרנו סדרת סרטוני אנימציה בסגנון קומיקס (באמצעות טכנולוגיית AI), שכל אחד מהם מראה סיטואציה יומיומית שממחישה איך אפשר לתקשר בצורה רגישה ומכילה. הכל מבוסס על סיפורים אמיתיים של אנשי מילואים וניצולי הנובה, בשיתוף פעולה עם עמותת "שמרו נפשם". המטרה היא אחת, ליצור שיח חדש שמפחית את הבושה ומאפשר מקום בטוח לאנשים שחזרו מהשירות או מהאירועים הקשים של השביעי באוקטובר".
תגובות