המורה שפיצחה את הסוד: כך תצליחו ללמד בעידן הדיגיטלי

התסכול של המורים הוותיקים, הפרישה של המורים החדשים - דורית אליאס, מורה במקיף ט' בראשון לציון, איגדה את עצות הזהב למורים בעידן המסכים לספר שהפך לפיילוט ארצי ביוזמת משרד החינוך

פורסם בתאריך: 26.11.18 16:20

איך מצליחים ללמד בעידן המסכים? דורית אליאס, מורה במקיף ט' בראשון לציון, הצליחה לפצח את השיטה בספר שמכיל מעין "מתכונים" המלמד מורים להתמודד עם קשיים בעידן הנוכחי. את הספר, שזוכה להצלחה בקרב המורם, מתכוונים במשרד החינוך להפיץ וליישם את התוכנית בכל רחבי הארץ.

אליאס, בת 43, תושבת בת ים, נשואה ואם לשתי בנות, מלמדת אנגלית בתיכון מקיף ט' בראשון לציון. במקביל היא משתתפת בקורסים בנושאי העצמה ואימון אישי במסגרת "פסגה בת ים". על הרעיון לכתוב ספר שייפנה למורים, היא אומרת: "יום אחד, קיבלתי במייל קול קורא, שפונה למורים עם רעיונות שיכולים להשפיע על מערכת החינוך – לבוא ולממש אותם. זה גרם לי לחשוב על הקשיים הרבים שהיו לי כמורה מתחילה ועל דרך אפשרית להעביר ידע, כלים וטיפים מהשטח למורים אחרים".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


וכך, לאחר שקיבלה את המייל החלה אליאס לאגד את העצות שלה למורים לספר "סופרטיצ'ר" שזכה להכרה ממשרד החינוך. בספר היא מתייחסת לשוני בצורת הלימוד, בפרט בעידן הנוכחי, המושפע בהכרח מהרשת החברתית, המביא עמו קשיים שאינם מוכרים למורים הוותיקים.

"ספר הוא בעצם ספר מתכונים", מסבירה אליאס, "הוא פונה למורים ומטרתו היא לספק להם כלים וטיפים להתמודדות עם האתגרים שניצבים בפניהם בעידן הנוכחי. אתה יכול להיות האדם הכי מדהים והמורה הכי טוב, אבל לצערי ללא מיומנות ניהול כיתה, לא תצריך להעביר שיעור שבו התלמידים ילמדו וייהנו. זה התסכול העיקרי של המורים, לא רק הוותקים. ישנם הרבה מורים חדשים שעוזבים את המערכת עוד לפני שבכלל שהתחילו".

אחת העצות הבולטות של אליאס היא לשים לב לשפת הגוף וטון הדיבור, וכן לעקביות. היא גם מציעה למורים להשקיע בקשר הבינאישי עם התלמידים מחוץ לכיתה וכשיש הפרעה – להתנהל בצורה עיניינית ללא ויכוחים. "ראו בתלונות של תלמידיכם משוב שיקרב אתכם למטרה להיות מורים טובים יותר. מצאו הזדמנות להתקשר להורים לספר משהו חיובי על הילד", היא מסבירה.

"אנחנו כל הזמן מבקשים מהתלמידים שלנו להיות מרוכזים, גם מאיתנו ביקשו", מוסיפה אליאס, "אבל אף אחד לא באמת מלמד איך. אני עושה איתם תרגילי ריכוז שלמדתי בהשתלמות של מיינפולנס. לדוגמה, בכל פעם כשיש הזדמנות מתרכזים בחוש אחר ויש תרגיל לחמש דקות מקסימום".

בינתיים, בפיילוט המבוסס על הרעיונות של אליאס, שפותחו בשיתוף עם "מרכז פסגה" בחולון, ייקחו חלק 14 מורות מרחבי הארץ, בהן מורות מתל אביב, חולון, בת ים וראשון לציון.  "הפרק שעוסק בניהול כיתה מאוד עוזר לי. התחלתי כבר ליישם את החלק הראשון, המדבר על קיום טקס קבוע בכיתה. היו לי כמה דברים שעשיתי בכל הכיתות שלי, בכל פעם כשנכנסתי ללמד, אבל הספר עזר לי לחדד אותם יותר, להחליט על מה אני יותר שמה דגש. אישית, אני מרגישה שזה כן משפיע על השיעור או לפחות על ההתחלה שלו ויש הבדל בין כיתה שבה עשיתי את זה לבין כיתה שלא הקפדתי", מספרת דנה קינן, מורה לתנ"ך מראשון לציון, הלוקחת חלק בפיילוט.

ליז בלו, מורה ללשון מחולון, הלוקחת גם היא חלק בפיילוט, מספרת: "במקצועיות, בידע ובהבנה אין סופית מצליחה דורית בספרה להראות כיצד ניתן לחדור לליבו של כל תלמיד ולהביאו למיצוי יכולותיו. כל זאת, תוך שימת גבולות ברורים, הבנה חד משמעית כי הדברים שלכאורה נראים לנו קטנים כמו סידור כיתה לפני השיעור, הערת גנאי שנזרקה לעבר תלמיד אחר מחייבים התייחסות ואל לנו להקל בהם ראש. לו רק מורים והורים ידעו ליישם זאת – הרי שהשגנו את מטרת החינוך כי חינוך הוא כל שנותר לנו, אחרי ששכחנו את כל מה שלמדנו".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר