דקל נוי

תורת המשחקים: איך גורמים לילדי העידן החדש לחזור למשחקי לוח?

דקל נוי מראשון לציון, מומחה למשחקי חשיבה, הצליח לאסוף יותר מ-200 משחקים ובטוח שיש לו את התשובה לשאלה איך לגרום לילדים לעזוב את הסמארטפון

פורסם בתאריך: 10.1.20 09:32

"איך לשחק כל החיים מבלי להפסיד פעם אחת" – אפשר להגיד שזה המוטו של דקל נוי, מומחה למשחקי חשיבה והמפתח של המשחק האסטרטגי PIVOT, המעביר לארגונים הפעלות, סדנאות והרצאות שמבוססות על משחקי חשיבה ואתגרי מוח.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


נוי, בן 39 מראשון לציון, משחק משחקים מאז שהוא זוכר את עצמו. "יש לי שלוש אהבות: לשחק, להמציא משחקים ולגרום לאחרים לשחק. כבר בגיל קטן הייתי ממציא משחקים, גוזר בריסטולים, ממציא אבירים, נסיכות ודרקונים ומזמין את ילדי השכונה לשחק", הוא מספרץ

"גדלתי בבת ים ומבחינת החברים זה הדבר שהיה הכי כיף לעשות. אני מדבר על תקופה שבה היו פותחים משחקי קופסה ולא משחקים באפליקציות או במחשב. היו לי חברים קבועים ומשחקים קבועים וגם מבחינה משפחתית זה היה הזמן הכי טוב של המשפחה ביחד. פותחים רמי קוב, ריסק, רמז או מונופול ומשחקים ביחד. אפילו שאני הילד הכי צעיר במשפחה, הייתי מוביל את האירועים המשפחתיים של המשחקים האלה. הייתי אוסף את כולם, מוציא את המשחקים ודואג שכולם ישחקו".

כמה משחקים יש לך?

"לא ספרתי אותם מעולם, אבל אני מעריך שיש לי בבית היום לפחות 200 משחקים. ברובם המוחלט הם בז'אנר של משחקי חשיבה. אחרי הצבא למדתי חינוך דמוקרטי ויש קטע כזה שכל סטודנט נדרש לעבור תהליך של חיפוש עצמי, שבו הוא מגלה על עצמו במה הוא טוב ובמה הוא חזק. התהליך שאני עברתי גרם לי לחזור לאהבת הילדות שלי, מה שהביא אותי להמציא משחק".

ספר לנו עליו.

"המשחק הראשון שהמצאתי היה לפני 13 שנה והוא נקרא PIVOT (פיבוט). מדובר במשחק אסטרטגי ל-2 משתתפים והוא המשחק היחיד בעולם שבו כל שחקן משחק גם עם החלקים שלו וגם עם החלקים של היריב שלו באותו הזמן. כל מי שאוהב משחקי אסטרטגיה ימצא בפיבוט עניין ועומק. הוא מתאים לגילאי שבע ומעלה ואפילו מצאתי באחד המקומות שהגעתי אליהם אנשים בני 80 משחקים בו. זה מאוד ריגש אותי. המשחק מאתגר וסוחף כי הוא דורש סגנון חשיבה לא שיגרתי.

"כשסיימתי את הלימודים בהצלחה הצגתי את המשחק ומבחינתי זו הייתה רק תחילת הדרך, כי רציתי שהמשחק ייצא לאור ויימכר בחנויות. התחלתי להיפגש עם אנשים, ובין היתר נפגשתי עם דרור שמרת, מנכ"ל ובעלי חברת פוקסמיינד. הראיתי לו את הדגם שהכנתי, העשוי ממקלות מנוסרים של מטאטא, והוא רמז לי בעדינות שאני צריך להכיר יותר את עולם המשחקים והמליץ לי לבקר בתערוכת משחקים בגרמניה. טסתי לגרמניה, לתערוכה, ושם פגשתי אדם בשם דני גנדלמן שהוא הבעלים של חברת אשכולות חשיבה. בזכות ההיכרות איתו התחלתי להיות מורה למשחקי חשיבה. בעשר השנים הבאות זה היה העיסוק שלי וזו התקופה שבה למדתי הכי הרבה על משחקים מסוגים שונים ועל הוראת משחקים בתור מקצוע".

10 שנים?

"מסתבר שזה לא דבר מאוד פשוט או טריוויאלי לגרום לילדים לשחק, בטח לא בעידן של היום, עידן המסכים. הילדים של היום משתעממים בקלות, אין להם סבלנות והם קצרים בקשב ומאוד מתקשים להתמודד מבחינה חברתית ורגשית עם החוויות שהמשחקים מזמנים להם".

"לכן החוויה שלי כמורה הייתה ליצור את התיווך הנכון בין משחקים לילדים. החלום שלי היה יום אחד להיכנס לכיתה וללמד את התלמידים את המשחק שלי, את  PIVOT. למעשה, לא הייתי צריך להוציא את פיבוט לאור כדי להגשים את החלום, כל מה שהייתי צריך היה לייצר שמונה עותקים של המשחק באופן עצמאי".

"ב-5 השנים האחרונות הקמתי את העסק שלי, דקל נוי משחקי חשיבה. עזבתי את העבודה שלי באשכולות ואני מתפרנס מהפעלות משחקי חשיבה, סדנאות, הרצאות וקורסים שאני מעביר בתחום חשיבה אסטרטגית ופיתוח משחקי קופסה. אני מרשה לעצמי ללמד פיתוח משחקי קופסה מתוקף זה שהמשחק שלי הופק ויצא לאור ובהקשר הזה אני מעביר את הקורס במרכזים למחוננים וגם לקהל הרחב".

איך הסביבה הקרובה מגיבה לעיסוק שלך במשחקים?

"חן, בן זוגי, הוא לא טיפוס של משחקים אבל תומך בעיסוק שלי ובהתחלה גם היה מלווה אותי לאירועים וההפעלות השונות. לפעמים הוא קצת מתעצבן כשהוא רואה ערמות של משחקים בבית, כי לקחתי אותם לאירוע ועדיין לא הספקתי לסדר אותם בכוורת, אבל כשאני מכין משחק חשיבה חדש ואני צריכה עזרה אז כמובן שאנחנו יושבים יחד לפעילות משותפת".

מה הכוונה כשאתה מכין משחק חדש?

"אחד מהמוצרים שלי הוא משחקי חשיבה מגנטיים המיועדים לפינות חשיבה בבתי ספר. זה אומר שיש לי הרבה הכנות פיזיות כמו: הדפסות, גזירות, הדבקות ועיצוב של כלי משחק. לאחרים זה ייראה כמו שיעור מלאכה בסגנון בתיה עוזיאל, אבל אצלי זה ערב שגרתי".

אתה עובד גם על משחקים חדשים?

"ממש עכשיו אני עובד על משחק חדש שייקרא קומבוקס. הוא מבוסס על יצירת קומבינציות על ידי הזזה של קוביות בצבעים שונים. אני לא יכול לספר יותר מזה. האבטיפוס הראשון שלו יהיה מוכן בעוד כמה חודשים ואני מאוד מתרגש לקראת המהלך".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

תגובה אחת
  1. נסיה

    יכולה להעיד שמשחק הפיבוט נמצא באורח קבע בימי שישי על השולחן משחק אסטרטגי מעורר חשיבה ומאתגר אלוף הבחור הזה

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר