איומים בסכין ובאקדח: המאבטח לשעבר שנלחם אחרת באלימות

הילד הפרוע דיויד חליוה גדל להיות מאסטר שמפיץ את השיטה להגנה עצמית בארץ ועולם, לא מבין למה נשים לא הגיעו כשהציע ללמד אותן בחינם

פורסם בתאריך: 23.3.19 15:41

מאסטר דיויד חליוה היה נער שראה וגם היה מעורב בלא מעט מקרי אלימות בשכונת ג'סי כהן בחולון בשנות ה-80, שם התגורר. אלא שמאז הרבה השנתה. היום המאסטר מדריך קבוצות בארץ ובעולם הגנה עצמית, תו כדי הימנעות מאלימות. וכאן, מראשון לציון הוא מרביץ את התורה שפיתח בעצמו – "Shdow". למרות שדווקא בעיר שלו, ראשון לציון הוא זוכה לפחות שיתוף פעולה.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


חליוה, בן 44, נשוי לרחלי חיים ואב לשלושה ילדים, הצליח בשנים אחרונות להפוך לדמות מוכרת להגנה עצמית ללא אלימות. והוא מתכוון לפזר את התורה לכמה שיותר אנשים. "המוטו שלי הוא: 'אם הגעת לעולם בלי להשאיר חותם, לא הגעת לעולם'", הוא אומר.

ההיכרות עם אמנות הלחימה התרחשה בימים שבהם היה עד למקרי אלימות על בסיס יומיומי בשכונה. "בגיל 12, במתנ"ס השכונתי, פגשתי אומן לחימה שהגיע מחו"ל ושם חיי השתנו", מספר חליוה, "עם חוכמה שהביא מיפן הוא הצליח להוציא אותי מחיים של אלימות ופשע, והוביל אותי לקבלה של האחר, להקשבה, לתרבות ולכבוד למורים ולהורים".

במשך שש שנים חנך אותו המורה, עד הצבא, שם שימש חליוה כמדריך קרב מגע. לאחר שהשתחרר עבד בשירותי האבטחה. לפני 17 שנה, בזמן שהחל לעבוד במחלקת הגבייה של הביטוח הלאומי, הבין מה הוא צריך ללמוד כדי להבין איך להתמודד באמת ולעומק עם אלימות, שהקיפה אותו במסגרת עבודתו.

"נכנסתי לעבוד כגובה בביטוח לאומי", הוא מספר, "ושם החוויה של האלימות היתה יומיומית וחזקה מאוד, מניסיון דקירה ועד לאקדח שהיה מוצמד לי לראש ועוד אירועי אלימות קשים כלפי, שהיום, במבט לאחור, אני יודע שהיה אפשר לעצור את זה. במקום הזה הבנתי שמשהו לא עובד נכון. ביטוח לאומי לא נתן את הכלים לתקשורת כנה, וזה מה שהיה חסר לי, וכך נרשמתי למכון אדלר, שם למדתי תקשורת בין אישית, מודלים של הצלחה ועוד המון דברים. בשנה השנייה והשלישית התחלתי להבין כמה טעויות עשיתי. לא ידעתי לקרוא סיטואציות ולנהל אירוע נכון, לתקשר, והדגש היה על מניעת אלימות".

לאחר כמה שנים שעבד בביטוח לאומי, עם משכורת קבועה ומעמד של עובד מדינה, חליוה החליט לעזוב. "הרצון לפרוץ בתחום שלי בער בי", הוא מתוודה, "הייתי רואה אנשים במצבים קיצוניים וחושב לעצמי שזה לא אמור להיות ככה, ושאם היו מלמדים אותם איך להתנהג במצבים כאלה, כל הסיטואציה היתה שונה. אשתי חלי דחפה אותי לצאת לדרך חדשה. היא האמינה בי לאורך כל הדרך. לא כל אשה היתה מסכימה לתת לבעלה ללכת אל הלא נודע".

ברזומה של חליוה אפשר למצוא תואר של אלוף ישראל באגרוף תאילנדי בשנים 2001-1999, דאן 8 בנינגטסו, דאן 6 בקנפו גיטסו ודאן 2 באייקידו. הוא הוכר כמאסטר בשנת 2007, לאחר שפיתח את  שיטת "Shadow" שהוכרה ראשית ביפן, ולאחר מכן גם במכללת וינגייט המהווה שלוחה של מינהל הספורט. אבל חליוה משתדל לשמור על צניעות: "מאסטר אמיתי לא צריך להתפאר בתואר אלא להיות התואר כדי שאחרים יוכלו להתפאר בו".

עיקרה של השיטה שהוא מלמד בסדנאות מבוקר עד ערב היא מניעת אלימות ללא אלימות, הגנה עצמית שלא באמצעות אלימות וכניסה לאש אלא קריאת הסיטואציה בצורה נכונה ותגובה בהתאם. "אני האנטי תזה של כל המורים בעולם שאומרים שהגנה עצמית זה כוח", הוא טוען, "יש עוד הרבה מאוד מעבר, וכוח פיזי הוא המוצא האחרון".

"אני חושב שהגנה עצמית צריכה להילמד מהגן ועד התיכון, ולהפוך לחלק מכישורי החיים", הוא ממשיך, "בגלל שאני גר בעיר ומחובר אליה ואל האנשים, הייתי רוצה לעשות כאן יותר. מאוד חשוב לי להעביר את הכלים לזיהוי מניעת אלימות בקרב התלמידים ובנוער בסיכון. בעבר פעלתי יחד עם איריס חזן בפרויקט מיל"ה במשטרה, עזרתי לנוער בסיכון שמונה שנים ונהניתי מהתהליך והתוצאות, כשכל פעם שאתה רואה שזה מצליח אתה מבין שזה לא פוקס, או נס, זאת עבודה".

"אבל לצערי נתקלתי באטימות וחוסר שיתוף פעולה דווקא מאנשים בעיר. אני מחכה שמישהו ירים את הכפפה כאן. מזמינים אותי בכל הארץ ודווקא בעיר שלי לא מנצלים את הידע שלי. בנוסף הצעתי ללמד בחינם נשים מול בניין העירייה העצמה אישית, אך רק ארבע נשים התעניינו".

מה הסיבה לדעתך?

"אולי כי הן חושבות ש'לי זה לא יקרה וכולם יעזרו לי'. אבל בזמן אמת קורים דברים, כל אדם נמצא ברגע מסוים לבד, וברגע הזה יכול לעבור תקיפה. באילו כלים משתמשים באותו רגע? בחורה יוצאת לטיול, היא חשבה שככה הסתיימו החיים שלה? אשה נוסעת ברכב ועוצרת ברמזור, האם היא חשבה שמישהו יכול להרביץ לה עד שהיא תהיה במצב קשה בבית חולים? אלה סיפורים אמיתיים. אפשר לגרום לזה להיראות אחרת".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    שיפרסם בפורומים פמיניסטיים, ושישכח מללמד בשטח פתוח מול חטטנים וצלמים. רק בפרטיות.

  2. יהורם אור

    מנסיון אישי, מדובר באיש יקר ומאמן בחסד!
    השיטה שלו מצילה נפשות נקודה, אם ישכילו להיעזר בו ראשל"צ ירוויחו בענק.

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר