גלויה באדיבות מוזיאון ראשון-לציון
גלויה באדיבות מוזיאון ראשון-לציון

"חג שמח אדון גיבשטיין": קבלו את מילון ראשון לציון

לקראת פסטיבל "לשון ראשון" איגד הלשונאי ד"ר רוביק רוזנטל את המילים והביטויים שנולדו כאן, בראשון לציון. האם אתם מכירים אותם?

פורסם בתאריך: 27.1.19 18:30

מי זוכר מה משמעות הביטוי שנולד בראשון לציון: "חנה רובינה אשמה"? לקראת פסטיבל "לשון ראשון", שיתקיים בשבוע הבא בראשון בעיר, אוגדו המילים והביטויים שהומצא בעיר ל"מילון ראשון לציון השלם", שאותו כתב וערך הלשונאי ד"ר רוביק רוזנטל, ממייסדי פסטיבל לשון ראשון, המשמש כיועץ אקדמאי של הפסטיבל.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


"אני כבר יצרתי כמה ומכמה מילונים, כמו המילון של הרצליה. קיבלתי הרבה חומרים ומהם יצרתי את המילון. אחרי הכל, מדובר במילון שדרכו אנחנו לומדים על המקום דרך כינויים, שפה מיוחדת וביטויים שתושבי המקום מכירים", מספר רוזנטל על תהליך העבודה. "בהתחלה עבדתי עם הרבה מאוד חומרים שמצאתי ברשת, חיפשתי בכל מיני דרכים וזה יצר תשתית. לאחר מכן ישבתי עם הארכיונאית של המוזיאון, ד"ר דליה גרפי, שהכינה לי רשימה של מחברות ויומנים. עברתי על החומרים וככה נוצר המילון, עם יותר מ-80 מושגים שונים. אחרי הסינון הזה הכנו חוברת מיוחדת שהופצה בבתי הספר בעיר, ובתוכה היו 40 מושגים נבחרים של העיר. לא רצינו להעמיס על התלמידים חומר".

ד"ר רוביק רוזנטל. צילום: אריק סולטן

ד"ר רוזנטל מוסיף כי במילון ובעיר בכלל, אין ביטויים פופולאריים מיוחד, ומסביר: "רוב המושגים הם כאלה שלא נפוצים בראשון לציון. הרעיון הוא שדרך המילון אפשר ללמוד את ההווי של ראשון לציון ואת ההיסטוריה שלה. בחלק גדול מהערכים מדובר בערך מסקר, כמו למשל "השדתפניה", שהיא מילה עברית שהמציאו לקומונה על ידי התושבים במושבה בראשית ימיה, ויש ביטויים שנשארו, כמו 'עיר היין' או 'עיר הקניונים'".

יש משהו מיוחד שלמדת בעקבות השיטוט בדפי ההיסטוריה של העיר?

"בהחלט, הפרלמנט העממי הראשון בארץ הומצא בראשון לציון. דרך הספר של אורי פורת 'הפרלמט של ראשון', מצאתי המון דברים, כמו הערך 'חג שמח אדון גיבשטיין', כך בירך לייזר המפוזר, חבר הפרלמנט של ראשון, את ראש העירייה מאיר ניצן ביום העצמאות 2003, למרות שחנניה גיבשטיין סיים את כהונתו כראש העירייה 20 שנה לפני כן. ויש ערך נוסף: 'יהושע הידוע', שהיה דמות מרכזית בפרלמנט של ראשון, שהיה רואה שחורות ושונא אדם. פעם הוא אמר למי שביקש ממנו טובה: 'אני מזמין אותך לעבור את ראשון לאורכה ולרוחבה, אם תמצא אחד שפעם עשיתי לו טובה, אתה תהיה השני'".

האם אתם ראשל"צים? כמה ערכים וביטויים ממיליון ראשון לציון:

הרצל והרצליה – אלה השמות שניתנו לילדים שנולדו במושבה, זאת בעקבות ביקורו של הרצל בראשון לציון בשנת 1898.

חנה רובינה אשמה – אחת הדמויות המובילות בפרלמנט של ראשון בשנותיו הראשונות, היה גאנדי, הוא יגאל בקר, שניסה להיות שחקן בהבימה, אבל חנה רובינא פסלה אותו כמעט בלי להביט בו. כנקמה היה חותם על מכתביו כשלחם באירופה בראשי התיבות "חר"א" – חנה רובינא אשמה.

לוּליק – כך כונה ישראל פיינברג, אביו של מייסד ניל"י אבשלום פיינברג, שהתפרסם ביכולתו להתגבר על שודדי הסביבה. שמו יצא למרחוק, עד כדי כך שהבדואים קראו לראשון לציון "בלד אל קטלנין" – עיר ההורגים. זאת, למרות שפיינברג לא הרג איש.

עגלת התמיד – זה השם שהעניק אליעזר בן יהודה לדיליגז'נס – רכב להסעת נוסעים לפני הופעת האוטובוסים. אחד מרכבי ההסעה הראשונים בארץ ישראל נבנה על ידי רבי דוד גיסין, שמתח ארבעה קרשים ארוכים על ארבעה אופנים, והוא חיבר בין ראשון לציון לבין יפו.

פֶלַח קֶלַח מתושלח – זה היה שיר-משחק-ריצה של ילדי ראשון לציון בתחילת ימיה. ויש מילים נוספות לשיר: "קלח, פלח, מתושלח, קח הפת וטבול במלח, פת בלי מלח אין בה טעם, ואתם יוצאים הפעם".

רוז רוז – זה היה הכינוי בשיר שהדביקו ילדי ראשון לציון לארינמל לאחר שהפנו לעברו את הנמלים שלכדו. "רוז רוז, תפסנו נמלה, בוא הנה", שרו הילדים.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר