עירית דותן
עירית דותן

הזמרת עירית דותן: "כל השנים התמודדתי עם פגיעה מינית"

הזמרת עירית דותן מראשון לציון, שמשיקה שיר חדש לזכרו של שמעון פרס, מספרת על הנסיבות הקשות שהביאו להפסקת הקריירה העשירה בשנות ה-70

פורסם בתאריך: 26.1.18 10:32

יש סיפור שהזמרת עירית דותן אוהבת לספר: לפני 66 שנים, כשנולדה בחיפה, היא לא הפסיקה לבכות בשבועיים הראשונים לחייה. בכתה ללא הפסקה. עד שדודתה אמרה לה "עם קול כמו שלה היא יכולה להיות רק זמרת". והיא אכן הפכה לזמרת שהצליחה לבלוט בשנות ה-70. מאז היא נעלמה וכעת, בימים אלה היא משיקה סינגל חדש עם מבט בוגר ומפוכח על חייה, גם בצל בעלה לשעבר, השחקן והבדרן דודו דותן.

גיטרה ראשונה ממחבט טניס

שני הוריה של דותן עלו לארץ מפולין. אביה עבד כקצין משטרה ואמה הייתה עקרת בית. את הניסיון המוזיקלי הראשון שלה היא החלה כבר בגיל ארבע, כאשר לקחה מחבט טניס ישן של אביה, דפקה בו מסמרים משני הצדדים וקשרה ביניהם גומיות: כך נולדה הגיטרה הראשונה שלה. את הגיטרה האמיתית היא קיבלה בגיל 12, ומיד החלה לשיר כשהיא מלווה את עצמה בגיטרה. עם סיום לימודיה בתיכון חדש בחיפה, בו הוציאה תעודת בגרות במגמה הומנית, שירתה בצבא בלהקת פיקוד הצפון יחד עם יגאל בשן, עדנה לב, דובי גל ודודו דותן ז״ל, שהיה בעלה הראשון וממנו נולדה בתה היחידה מיכל, שהביאה לעולם שתי בנות תאומות לא זהות: נעם ותמר.

בשנה השנייה לשירותה הצבאי היא הופיעה גם כזמרת בודדת בתוכנית סולו, שהכינה בצוותא עם המלחין יעקב הולנדר ז״ל, שמאוחר יותר הלחין עבורה את הלהיט הגדול שלה ״תנו לנו יד ונלך״ למילים שכתב צביקה זליקוביץ. השיר זכה להצלחה גדולה בפסטיבל הזמר שנערך ב-1973. בשנת 2009 נבחר השיר כשיר המאה של תל אביב במסגרת המצעד של 100 שירי תל אביב שערך יורם רותם בגלי צה״ל. בשנת 1974 נבחרה דותן לסגנית ראשונה בתחרות ״דונה אידאלה״ העולמית שהתקיימה במונטה קטיני שבאיטליה.


מופע שנות ה-70

בשנות ה-70 פיתחה דותן קריירה מפוארת כזמרת: היא הקליטה מספר תקליטים אריכי-נגן והשתתפה בתוכניות רדיו וטלוויזיה רבות. הקריירה נקטעה לכמה עשרות שנים עקב התמודדותה עם טראומה שנגרמה לה בעקבות פגיעה מינית בתקופת הילדות, שהיא לא הייתה מודעת לה במשך שנים. "רוב הקשיים בחיי האישיים נבעו מאותה פגיעה קריטית", היא מסבירה, "היו לי תקופות של דיכאון בהן לא היו לי אנרגיות לשיר. יחד עם זאת, יש בי חוזקות, ובמשך שמונה שנים סייעתי באמצעות שיחות טלפון בקו הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, שימשתי כדוברת של עמותת רוח נשית, ואני פועלת למען קידום מעמד האשה גם היום", היא אומרת. במקביל, בשנים האחרונות היא עובדת כמדריכה שיקומית בראשון לציון ובנס ציונה. במקביל, היא חזרה להופיע בחוגי בית עם תכנית אישית בשם: ״מחויכת״, הכוללת שירים וסיפורים אישיים. היא גם פעילה מאוד בפייסבוק, ומדי שבוע היא מפרסמת שיר מצולם בביצועה עם גיטרה.

 

כיום, מתגוררת דותן בראשון לציון, ובימים אלה היא מוציאה סינגל חדש בשם: "פרסת כפותיך" שנכתב על ידי הסופר והמשורר יהורם גלילי, לזכר נשיא המדינה שמעון פרס ז"ל, והלחינה המוזיקאית יעל גרמן, אותו היא השמיעה לראשונה בתוכנית ספיישל מיוחדת שאותה הנחה וערך השדרן הוותיק יורם רותם, בגל"צ דותן מספרת כי היא מבצעת את השיר כמחווה לשמעון פרס, אותו היא העריכה מאוד. הוריה של המוזיקאית יעל גרמן שהלחינה את השיר למדו בנערותם בכפר הנוער בן שמן – יחד עם שמעון וסוניה שלימים הפכה לאשתו. יהורם גלילי, כותב השיר מספר כי כתב את השיר בבוקר מותו של פרס: "ניסיתי לספר את סיפור חייו של פרס דרך התחנות המשמעותיות של מדינת ישראל– שהוא כאמור היה חלק בלתי נפרד מהן עוד לפני הקמתה".

השוק היום שונה מבעבר, את לא חוששת להיכשל?

"אם לא מנסים לא יודעים, אני מקבלת כל הזמן פידבקים מאנשים שמתגעגעים לשירים עם ניחוח ארץ ישראלי ואני מרגישה שיש מקום לכולם, אני מאוד מתעניינת במה שקורה היום במוזיקה בישראל וצופה בתוכניות מוזיקה כמו "אקס פקטור" ו"הכוכב הבא" ויש הרבה כישרונות צעירים. כשאני מסתכלת אחורנית על עשרות השנים בהן לא שרתי ולא הופעתי יש צביטה בלב. חשוב לציין כי אני לא פונה לצעירים אלא לקהל מבוגר יותר,  אנשים ונשים שזוכרים אותי משנות ה-70 ונהנים להזמין אותי. בנוסף אני גם מתכננת הופעות לילדים ולפעוטות".

תגיות:

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות
  1. יעל

    טרגדיה נוראה . היום עם כל המודעות לפגיעות יש לגייס נשים שתתמוכנה בזמרת הנהדרת הזו שסבלה כל כך הרבה תעזורנה להחזיר לה את הקריירה הניפלאה שהיתה לה

  2. משתמש אנונימי (לא מזוהה)

    מרגש מאוד, עירית דותן היתה זמרת נהדרת, שנעלמה, תמיד טוב , התחלות חדשות, בהצלחה

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר