חינוך ציבורי מופתי?

ראשון לציון אימצה את מודל החינוך פורץ הדרך של העיר פאלו אלטו שבעמק הסיליקון, וההישגים לא מאחרים להגיע .על מצוינות, חדשנות וחשיבה מחוץ לקופסה במערכת החינוך העירונית. ממתגת הערים והנדל"ן עו"ד שיר הספרי בטור מיוחד ל"השקמה ראשון לציון"

פורסם בתאריך: 12.3.22 19:01

חינוך פרטי עולה אלפי שקלים? לא בעיר זוכת פרס החינוך של מחוז מרכז. ראשון לציון מציעה את "החינוך הציבורי החדש", מאמצת פדגוגיות חדשניות כחלק בלתי נפרד מהחינוך "הרגיל", ונושאת עיניים אל מודל פאלו אלטו.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


בעיריית ראשון לציון פתחו את שנת 2022 בבשורה על זכייה בפרס החינוך המחוזי של משרד החינוך. קברניטי העירייה רואים בפרס אבן דרך נוספת במסלול ההצלחה של ילדי העיר, וממשיכים לחפש עבורם מודלים חינוכיים – גם מעבר לים. ומה יותר "מעבר לים" מפאלו אלטו השוכנת בעמק הסיליקון. 

פאלו אלטו שבקליפורניה היא אחת מהערים היוקרתיות והמצליחות בארצות הברית, הממוקמת בעמק הסיליקון, שבו מיטב חברות ההייטק הבינלאומיות. כאשר בוחנים את סוד הצלחתה, נתקלים בתופעה מעניינת – בניגוד למרבית ערי ארצות הברית, שבהן העשירים נוטים לשלוח את ילדיהם לבתי ספר פרטיים, בפאלו אלטו כמעט כולם, ללא קשר למצבם הכלכלי, שולחים את ילדיהם לאותם בתי ספר ציבוריים, שנחשבים לטובים במדינה. האזור המשגשג ביותר בעולם מבחינה טכנולוגית וכלכלית מקדש דווקא את החינוך הציבורי כערך עליון, ומעלה לדיון את השאלה מה קדם למה – חינוך איכותי או חדשנות טכנולוגית ומעוף? אולם במבחן התוצאה, זה לא ממש משנה.

ה-DNA המוביל את העיר

ראשון לציון, שזכתה בתחילת השנה בפרס החינוך המחוזי כהוקרה על איכות ומצוינות, שולחת מבט לעמק הסיליקון ומסמנת  כמטרה – חינוך ציבורי חדשני ומעולה שהוא ה-DNA המוביל את העיר, כדי למתוח את גבולות הסטנדרטים ולטפס בהישגים ובהצלחות בתחומים רבים. 

בעיר טוענים, שההשקעה בחינוך מתחילה כבר מהגן. מגיל 4 ילדי ראשון לציון לומדים שחמט, אסטרטגיות ופסיכומתמטיקה, לצד הדגשת את לימודי השפה האנגלית ככלי לדיבור ולפרזנטציה. עוד מתגאים בעיר בנבחרות הרובוטיקה התחרותיות, המובילות במקומות הראשונים בעולם, תוך שוויון מגדרי מלא.

בנתונים שפרסם משרד החינוך לאחרונה, ראשון לציון ניצבת בפסגת אחוז הזכאים לבגרות מבין עשר הערים הגדולות, כשהמקיפים בעיר – שאינם ממיינים וכוללים גם חינוך מיוחד – חוצים את 95% הזכאות. כ"עיר ידידותית לילדים ולנוער", שזכתה בהכרת האו"ם ובהוקרה לאומית על פעילות כ"קהילה מקדמת התנדבות נוער", ראשון לא מוותרת על מעורבות חברתית ועל זכאות לתעודת בגרות חברתית מצטיינת של בוגריה.  

הזכייה בפרס החינוך המחוזי מהווה חותם של משרד החינוך על העשייה החינוכית בעיר. מנהלת המחוז ורדה אופיר: "ראשון לציון היא רשות שהשותפות איתה מצמיחה, מקדמת ומביאה להצלחות"במקביל לזכייה בפרס היוקרתי, זכה בית הספר הממ"ד סיני בפרס החינוך הארצי, ובעיר מסבירים, כי הם משקיעים בכלל הזרמים והתלמידים בשוויון מלא. 

חליפה" לכל ילד

"במערכת כל כך גדולה ההצלחה נובעת ממחויבות ומהשקעה עצומה של העיר ושל כל הנבחרת החינוכית", אומר רז קינסטליך, ראש העירייה, "וכמובן, יש להוסיף – החשיבות של החינוך עבור התושבים. לצד מצוינות והישגיות, הלב והנשמה של המערכת העירונית הוא חינוך לערכים דמוקרטיים ומעורבות חברתית, טיפוח מנהיגות, פעילויות נגד אלימות ואקטיביזם". 

מחזיקת תיק החינוך, מ"מ וסגנית ראש העירייה, עו"ד ליאל אבן-זהר: "העיר מאמצת חדשנות פדגוגית, והוטמעו בה שיטות ברוח מונטסורי, אנתרופוסופי וכו', שהן שיטות ידועות ובינלאומיות. בעולם לומדים כך, כמובן, בחינוך פרטי, כל בכירי ההייטק. היום כבר יש נהירת משלחות מערים אחרות ללמוד מראשון לציון, ואנחנו שולחים צוותים להשתלמויות באוניברסיטה וממשיכים לפתוח עוד בתי ספר וגנים ייחודיים ומגוונים, הכל בשותפות מלאה עם משרד החינוך, כי אנחנו מאמינים בחינוך ציבורי". 

אטי אדר, ראש מינהל החינוך של העיר, מספרת איך מתאימים "חליפה" לכל ילד. "השיח החינוכי באשכולות החינוך נעשה מהמעון ועד לתיכון, והמענים ניתנים ממצוינות ועד לתוכניות מוגנות". 

העיר הקצתה מיליונים לתגבור SEL – תמיכה רגשית למצוקות בעקבות משבר הקורונה, והתוצאות מדברות בעד עצמן – אחוז הנשירה ממערכת החינוך הוא מהנמוכים בישראל, ואחוז ההתמדה – מעל 90%.

גם את ההצלחות העירוניות והלאומיות האחרונות בספורט מייחסים בעיר לחינוך. "לא בכדי הוכתרה העיר לאחרונה כ'בירת הספורט', לאחר שלא פחות משלושה ספורטאים תושבי העיר שבו ארצה עם מדליות מאולימפיאדת טוקיו, והעניקו לישראל מדליות אולימפיות, שתיים מהן זהב. כשמשקיעים בחינוך וקידום ילדים מגיל צעיר ורואים בהישגיות, מצוינות וערכים את הבסיס לחינוך – קוטפים פירות בכל התחומים", מסכמת אדר.

 

אולי יעניין אותך גם

תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר