שפדן
שפדן

החיים ליד המפעל למיחזור פסולת: "הריח חודר לבתים שלנו. קשה לנו לנשום" ו צפו:

תושבי נווה חוף יוצאים למאבק במפעל לטיהור שפכים ומיחזור הפסולת שפועלים בלב השכונה: "אנחנו לא רוצים אצלנו חירייה"

פורסם בתאריך: 28.10.19 15:55

"הריח שמגיע אלינו לשכונה וחודר לבתים, הוא בלתי נסבל", מתארת קלודין יהודה עוזרי, תושבת שכונת נווה נוף בראשון לציון. "זה כאילו יש לנו ריח של נבלה באמצע הסלון. אנחנו מתביישים לארח אצלנו חברים".

קלודין מתארת את הקושי של התושבים לחיות בקרבת המפעל לטיהור שפכי גוש דן – השפד"ן ומפעל למחזור פסולת: "קשה לנו לנשום ואנחנו סובלים מכאבי ראש שבטח נובעים מהרעלים שאנו נושמים ביומיום", היא מספרת ומוסיפה בכעס: "נמאס לנו להיות החצר האחורית של ראשון לציון".


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


השפד"ן, מכון טיהור שפכי גוש דן, פועל בסמוך לבית הספר לכבאות בשכונה, השייך לעיריית ראשון לציון. המפעל הוקם בשנת 1969 בחולות ראשון לציון, עוד לפני הקמתן של שכונות מערב העיר.

כיום הפך השפד"ן למקור מים השני בגודלו בישראל לאחר המוביל הארצי. המפעל אמנם נמצא גאוגרפית בתוך שטחה של ראשון לציון, אך לא משתייך אליה ומוגדר כשטח גלילי, ולכן לעירייה אין זכות אכיפה. השטח שייך על פי חוק רק למשרד להגנת הסביבה.

תושבי נווה חוף טוענים כי בסמיכות לבית הספר לכבאות בשכונה, פועל מפעל למיחזור פסולת רטובה ויבשה, שבמהלך שריפתה, "הריח העולה הוא בלתי נסבל", לדבריהם.

"אמרו לנו שמדובר במחזור פסולת רק של ראשון לציון", סיפר ש' המתגורר בשכונה. "אבל רק בשבוע שעבר ראינו משאית זבל של עיריית גבעתיים נכנסת למקום ומורידה את הפסולת".

ש' מודע לכך שמדובר בתעשיית מיחזור שמגלגלת המון כסף, אבל לא מוכן שזה יהיה על חשבון התושבים. "אנשים פה בשכונה מתהלכים עם כאבי ראש ועם בחילות מגלי הריחות שחודרים לבתים.

"אי אפשר לחיות ככה, מישהו חייב לתת לנו מענה", הוסיף ש'. "בכל לילה מגיעות כ-40 משאיות זבל שפורקות פסולת שאחר כך נשרפת ומפיצה צחנה בכל השכונה", הוא אומר בזעם.

גם יעקב עובדיה תיאר את המצב העגום של התושבים. "עברתי לגור בשכונה לפני כ-12 שנים", הוא מספר. "גם אז מדי פעם הינו סובלים מגלי ריח של פליטת גזים בצינור הביוב שעבר בקצה הרחוב.

"לפני כשש שנים הגשנו תלונה בעירייה וביקשנו שיזיזו את הצינור למקום אחר, כי יצא משם ריח נורא", סיפר עובדיה.

"לימים התחילו עבודות תשתית של מתחם האלף, במהלכן החליפו את צינור הביוב והעבירו לשם משהו אחר, הרבה יותר גרוע", תיאר עובדיה. "הריח הפך להיות עוד יותר נורא ואז התחיל הגהינום".

עובדיה תיאר כיצד פנה בזה אחר זה למוקד העירוני ולמוקד לאיכות הסביבה, למשרד מבקר המדינה, כשהוא זועק על הסבל שלו ושל משפחתו: "אנחנו נחנקים. אני פשוט קורס, אני משלם משכנתא על בית שאני מת בו. אף אחד לא יידע אותנו על מתקן המיחזור שהציבו בשכונה, פשוט קבעו לנו עובדה.

כעת, בהתאגדות משותפת של התושבים, גם עובדיה מתכוון להיאבק עד לשינוי המצב הנוכחי. "אנחנו לא רוצים את חירייה אצלנו בשכונה, ולא נוותר עד שיעבירו מפה את צינורות השפד"ן ואת המפעל למיחזור פסולת", הוא אומר.

עיר שקועה בביוב

התלונות אודות מפגעי הריח של השפד"ן ידועות זה מכבר לעיריית ראשון לציון, שמסרה, כי פנתה בעשרות מכתבים למשרד להגנת הסביבה ולשפד"ן, בדרישה להעביר את מיקומו, אך לא נענתה בתשובה.

בכיר בעירייה מסר למערכת "השקמה ראשון לציון", כי היום (שני) תערך פגישה בין מנכ"ל מכון השפד"ן לבין מנכ"ל העירייה וראש העיר רז קינסטליך, כדי לתת מענה לכל אותם התושבים שסובלים.

עוד אמר הבכיר בעירייה, כי מטרדי הריחות במערב העיר מקורם ככל הנראה מהשפד"ן ומתקני הסמך.

"לצד תחנת המעבר לפסולת העירונית נמצא 'סיפון גינדי'- מתקן השייך לשפד"ן ונדרש בתחזוקה שוטפת למניעת מטרדים", סיפר הבכיר והוסיף כי "ביום חמישי האחרון בוצע סיור של נציגי המשרד להגנת הסביבה במקום ונמצא כי קיימים מפגעי ריח שנובעים ממתקן זה. הנושא נמצא בטיפול המנכ"ל והמשרד להגנת הסביבה", אמר.

מדוברות מכון השפד"ן מסרו בתגובה: "בנינו קו חדש שמתחיל בדרך הקוממיות בבת ים ומתחבר לשפד"ן. הקו החדש אמור להחליף את הקו הישן שנבנה בשנות ה70, ואם חלילה יקרוס, כל העיר תוצף בריח של ביוב.

"בנוסף, יש לנו מתקן לטיהור ריחות באזור המדובר, וכל זה גרם לריח חריף הן בשל העבודות המתקיימות. כעת אנו משדרגים את המתקן הישן עצמו, כי הגורם לכל המפגעים החריפים. מטרדי הריחות מינוריים, ויש פה בעיה נקודתית של המתקן שנמצא בשלבי עבודות ואנו מאמינים כי עד סוף פברואר זה ייפתר".

 

רוצים לקבל את כל הדיווחים וכל החדשות בזמן אמת?

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת

אולי יעניין אותך גם

תגובות

2 תגובות
  1. מישל

    ריח נורא ששורף בעיניים כאן בשכונת כרמים שסובלת מאוד ומחכה שזה יפסק לפני שאנשים יחלו במחלות נוראיות בגלל זה…

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר