יוסי אלקובי, נשיא התאחדות בעלי המלאכה
יוסי אלקובי, נשיא התאחדות בעלי המלאכה

מדוע לעסקים הקטנים כל כך קשה לשרוד?

אחרי שאיש מלבדו לא הגיש מועמדות, יוסי אלקובי, תושב העיר, נבחר בפעם השנייה ברציפות לנשיא התאחדות המלאכה והתעשייה: "מאמין באחדות העסקים כדי להוריד את השאלטר, לסגור כבישים ולעצור את התנועה באיילון"

פורסם בתאריך: 4.4.19 10:46

בימים אלה עומד יוסי אלקובי בפתחה של הקדנציה השנייה שלו כנשיא התאחדות התעשייה והמלאכה. ההתמודדות היתה פשוטה, איש לא התחרה מולו, ואלקובי נבחר פה אחד. "כל אלה שרצו להיות מועמדים מולי חשבו פעמיים וכנראה לא רצו להתבזות", הוא מספק פרשנות לריצת היחיד שלו לתפקיד.

אלקובי, תושב ראשון לציון ואב לשלושה, מביא איתו להמשך תפקידו כנשיא התאחדות התעשייה והמלאכה ניסיון רב שנים בתעשייה. הוא הבעלים והמנכ"ל של מפעל הבוטיק בוקאי לייצור רהיטי יוקרה שמעסיק 15 עובדים, משמש יו"ר מחוז תל אביב והמרכז בהתאחדות המלאכה והתעשייה ומכהן כ-20 שנה כיו"ר ארגון אומנויות העץ ויו"ר הקרן למלחמה במזיקי העץ.


רוצים להישאר מעודכנים אחר כל הידיעות החמות בראשון לציון? 

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באנדרואיד

הורידו את אפליקציית "השקמה ראשון לציון" באייפון 

הצטרפו לקבוצת הווטסאפ של השקמה ראשון לציון  כאן  והיו הראשונים לדעת


הבעיה החמורה ביותר בענף, לדבריו של אלקובי, היא מצבם של העסקים הקטנים והבינוניים. "אני לא מבין את זה", הוא קובל, "בכל מדינות המערב הפנימו שהעסקים הקטנים הם המנוע שמניע את כלכלת המדינה וצריכים לתת להם את כל הכוח והמשאבים כדי שיביאו את המדינה למקום טוב, ורק בישראל קורה בדיוק ההפך. היום הטכנולוגיה מתקדמת, יש בכל העסקים מכונות חדשות ורובוטים, והכל נושק להייטק".

לדבריו, אחת הבעיות הנוגעות למצב המשק היא ייבוא העובדים במדינה. "מתקיים כאן ייבוא אגרסיבי ביותר שגומר את כל העסקים הקטנים", הוא מסביר, "במדינת ישראל לא הבינו כי הם מעשירים את קופת המדינות האחרות על פני המדינה שלנו. נכון להיום, כל מנהלי העסקים הם בוגרי שנות ה-70, והממשלה שתקום חייבת לקחת בחשבון את העסקים הקטנים כדי להביא אותם למקום טוב יותר".

דבר נוסף שמקשה לדבריו של אלקובי על העסקים הקטנים הוא המס הגדול שמטילים על בעל עסק קטן לעומת החברות הגדולות במשק, ומדגים כי "כשאינטל, למשל, רוצה להשקיע 40 מיליארד שקל במדינת ישראל, זה מהלך מבורך ואנחנו גאים שמגיעים גופים כאלה גדולים להעשיר את הקופה הישראלית, אבל ממשלת ישראל נותנת מענקים על כמות עובדים קטנה יחסית כאשר כל עובד שנכנס לחברה עולה למדינת ישראל ארבעה מיליון שקל. בכסף הזה היו נותנים את זה לעסקים הקטנים דרך הלוואות לטווח ארוך, השבחה, יכולות להקל עליהם במיסוי שהעסקים הקטנים משלמים סכומים גבוהים ביותר בסך 23 אחוז מס לעומת החברות הגדולות שעומדות על 18-17 אחוז. צריך להוריד מהעסקים הקטנים את הנטל הזה ואז בטוח לא יהיה כסף שחור – המלחמה בהון השחור תיעלם, וכולם יבואו לעבוד וביושרה ובכבוד".

על העתיד הנראה לעין והבעיות שהתווספו הוא ממשיך ומספר כי "חסרים גם עובדים בתעשייה. אין בתי ספר טכנולוגיים שיכשירו עובדים, כי כעת כולם מעל גיל 60, ואלו עובדים שבאים להרוויח קצת כסף ולהאכיל את משפחותיהם. הנושא של הארנונה, פינוי האשפה, השילוט – כל זאת מכביד עלינו מאוד. לשם השוואה, מפעל בשווייץ שמעסיק 200 עובדים אינו משלם ארנונה. אז אני לא אומר שלא צריך לשלם ארנונה, אבל בהחלט צריכים להקל עלינו. פתאום יצאו תשלומים לא הגיוניים על תשלום פינוי אשפה והארנונה שגדלה בהרף עין. מה, במשך 70 שנה לא פינו אשפה? וזה לא כסף קטן, חשוב לציין. את המים של העסק אנחנו משלמים לחוד, את הביוב לחוד, את השילוט לחוד, אז למה הכסף של הארנונה הולך? שולחים לנו בוקר אחד חיוב ארנונה של בין 200 אלף ל-300, ואי אפשר לעמוד בכך. לכן העסקים קורסים".

המצב הקיים, לפי נשיא ההתאחדות, אינו יכול להימשך, ואלקובי קורא קריאת אזהרה לממשלת ישראל. "העסקים הקטנים בישראל נופלים", הוא מדגיש, "אנחנו לא מקבלים פנסיה, לא ימי אבלות, לא מחלה, לא גמל, אין לנו שום תנאים. אנחנו שומעים את שר האוצר ושר הכלכלה מדברים על זה הרבה בתקשורת, אבל בפועל הם לא עושים שום דבר – השיירה עוברת והכלבים נובחים. העסקים בישראל לא יכולים להתמודד מול הייבוא האגרסיבי".

לאלקובי יש ביקורת נוקבת נגד הרשויות במדינה שמתאכזרות כלשונו לעסקים הקטנים. "משרד הפנים הוא האחראי על הרשויות והוא הפקיר את העסקים הקטנים-בינוניים ונתן לרשויות לחתוך את הראשים שלנו", הוא טוען, "הגיע הזמן שיהיה סדר כדי להוריד את יוקר המחייה בישראל. אף אחד לא עושה שום דבר למען העסקים הקטנים. הבטיחו לנו הטבות של נטו תעשייה של משרד האוצר ושום דבר לא קרה".

גם כלפי בתי המשפט והרגולטורים במדינה יש לאלקובי טענות קשות. לדבריו, "בתי הדין לעבודה מכים שוק על ירך את העסקים הקטנים שמגיעים לבית המשפט רק משום שהם לא יודעים איך לנהל עסק. הנתון המזוויע הזה, ש-43,400 עסקים נסגרו בגלל הביורוקרטיה והרגולציה של מדינת ישראל, זה מספר בלתי נתפס. להוציא רישיון עסק בישראל זה כמו מסע אלונקות. הרפורמה של כיבוי אש לא הקלה עלינו והעסקים הקטנים לא יכולים לפתוח עסק ולצאת מזה מהמערכה לא פצועים. יש עסקים שלא יודעים להתנהל ואף אחד לא מלמד אותם את זה".

לקראת הבחירות הקרובות, אלקובי מגלה מהו הפתרון העיקרי שעשוי לטענתו לפתור את הבעיות: "כל העסקים הקטנים-בינוניים צריכים להתאגד תחת קורת גג אחת בדומה להסתדרות. ההבטחות של המפלגות השונות נמאסו עלינו. אני אפעל למען כך שהעסקים הקטנים והבינוניים יתאחדו תחת התאחדות המלאכה והתעשייה כדי שנהיה כוח פוליטי ומנוף גדול מאוד. אני מאמין באחדות העסקים כדי להוריד את השאלטר, לסגור כבישים, לעצור את התנועה באיילון – ואז יבינו שאנחנו נהיה מקום שני-שלישי בסדרי העדיפויות במדינה ולא מקום אחרון כמו שאנו נמצאים היום. יש 535,406 עסקים קטנים ובינוניים שמעסיקים מיליון ו-300 עובדים ומכניסים לקופת המדינה 61 אחוז מסים. נראה לי שאנחנו כוח חזק מספיק כדי להגיד ל-120 חברי הכנסת שאם לא תטיבו איתנו, אנחנו 'נפרק' אתכם".

אולי יעניין אותך גם

תגובות

3 תגובות

🔔

עדכונים חמים מ"השקמה ראשון לציון"

מעוניינים לקבל עדכונים על הידיעות החמות ביותר בעיר?
עליכם ללחוץ על הכפתור אפשר או Allow וסיימתם.
נגישות
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר
הורידו את האפליקציה
לחוויה מהירה וטובה יותר